۹-۴-۲- کمبود خاک مرغوب، بیابانزایی و جنگلزایی
طبق نظرکارشناسان اکولوژی طبیعی ایران، میزان تخریب سطح جنگلها و مراتع کشور را به میزان ۳۶۰ متر مربع در ثانیه براورد می کنند. مقدار فرسایش آبی سالانه بیشتر از ۲ میلیارد تن و میانگین آن ۳۳ تن خاک در هکتار است. سالانه یک میلیون هکتار به وسعت بیابانهای ایران افزوده می شود. میزان رسوبات ورودی به سه سد مهم کشور( کارون، دز و سفید رود) بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب در سال است. این در کشوری اتفاق میافتد که ۵۲ درصد آن کمتر از ۲۰۰ میلی متر در سال بارندگی دارد و ۷۰ درصد وسعت آن فاقد رودخانه دائمی است. این در حالی است که در کشوری مانند آمریکا سالانه ۱۷ تن در هکتار فرسایش خاک وجود دارد( مخدوم،۱۳۸۷). سرعت رشد و شتاب گسترش فرسایش خاک در ایران ۶ برابر استاندارد جهانی است که سالانه معادل یک میلیون هکتار تخریب زمینهای کشاورزی است. پژوهشها نشان دادهاند بیشتر خاکهای کشور از نظر مواد نیتروژنی فقیر و دچار کمبود فسفر هستند. نتیجه اولیه فرسایش خاک در قالب افزایش رسوبگذاری در مخازن سدهای مناطق سیلخیز است، به طوری که سالانه یک درصد از حجم مخازن رسوبگذاری در مخازن سدهای کشورهای به دلیل فرسایش خاک کاسته می شود( کاویانی راد،۱۳۸۹).
۵-۲- بخش پنجم
۱-۵-۲- آمادگی و مقابله با پدیده گرد و غبار و کاهش خسارات
- روشها و سیستمهای پیش بینی، هشدار و پایش پدیده گرد و غبار در داخل و خارج از مرزها؛
- حفاظت خاک وتثبیت شنهای روان: راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت؛
- بیابان زدایی، تقویت پوشش گیاهی و ایجاد کمربند سبز؛
- هماهنگ سازی و سازگاری طرحهای عمرانی و توسعه منابع آب با شرایط زیستمحیطی و اکوسیستم مناطق،
- حفاظت و احیای منابع آبی مؤثر در کنترل و کاهش گرد و غبار بویژه تالابها و دریاچههای واقع در مناطق تحت نفوذ گرد و غبار؛
- آماده سازی بخش پزشکی و سلامت(توسعه و تجهیز مراکز پزشکی، تحقیق و شناسایی عوارض و بیماریهای ناشی از گرد و غبار،…)؛
- ارائه آموزشهای فراگیر به منظور ارتقای آگاهی عموم( در شهرها و روستاها) در جهت حفظ سلامتی وکاهش آسیبها و بیماریهای ناشی از گرد و غبار؛
- آماده سازی زیرساختهای مورد نیاز در مناطق شهری و روستایی به منظور مقابله و کاهش خسارات گرد و غبار.
۲-۵-۲- ابعاد حقوقی و بین المللی گرد و غبار
- همکاری چند جانبه کشورهای منطقه و نهادهای بین المللی(تفاهم نامه های بین المللی)؛
- جنبه های حقوقی جبران خسارات ناشی از گرد و غبار؛
- جنبه های قانونی پیشگیری، حفاظت و تحدید عوامل ایجاد یا تشدید گرد و غبار و کاهش خسارات حاصل از این پدیده؛
- حمایتهای بین المللی از آسیب دیدگان حقیقی و حقوقی پدیده گرد و غبار( امیر حداد پور، ۱۳۹۰).
۳-۵-۲- آیین نامه آمادگی و مقابله با آثار زیان بار پدیده گرد و غبار در کشور
۱-۳-۵-۲- فصل اول ـ کلیات
ماده١ـ به منظور ایجاد آمادگی ملی، مدیریت و مقابله با آثار زیانبار پدیده گرد و غبار در کشور و ایجاد زمینه همکاریهای منطقهای، کارگروهی با مسئولیت معاون اول رییسجمهور و عضویت رؤسای سازمانهای حفاظت محیطزیست، مدیریت بحران کشور، هواشناسی کشور و جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و معاونین وزارتخانههای نیرو، نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(معاون سلامت)، کشور(معاون امور عمرانی)، امور خارجه(معاون امور بینالملل) و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور تشکیل می شود و در اولین جلسه، آئیننامه داخلی خود را تصویب مینماید.
ماده٢ـ تصمیم گیری در خصوص امور اجرایی موضوعهای یاد شده به کلیه اعضای کارگروه به عنوان نمایندگان ویژه رئیسجمهور و اختیارات هیئت وزیران در قوانین و مقررات مربوط، به وزیران دستگاههای عضو کارگروه تفویض می شود. همچنین اختیار اصلاح این تصویبنامه به وزیران عضو کار گروه تفویض می شود.
ماده٣ـ تصمیمات و مصوبات اکثریت اعضا یا وزیران عضو کارگروه(حسب مورد) در حکم تصمیمات رئیس جمهور و هیئت وزیران میباشد و با رعایت ماده(١٩) آیین نامه داخلی دولت قابل ابلاغ است.
۲-۳-۵-۲- فصل دوم ـ برنامه ها
۱-۲ -۳-۵-۲- برنامه های کوتاه مدت[۵۸]
ماده۴ـ در راستای تعیین کم و کیف پدیده گرد و غبار در استانهای جنوب و غرب کشور و شناسایی کانونهای شکل گیری اولیه آنها و به منظور پیش بینی و اطلاع رسانی وقوع این پدیده، سازمانهای حفاظت محیطزیست و هواشناسی کشور مکلفند با همکاری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور ظرف سه ماه طرح توسعه و تجهیز ایستگاههای پایش وضعیت جوی، سیسمتمهای پیش آگاهی و کنترل هوای منطقه را به صورت مشترک تهیه و برای تصویب به کارگروه ارائه نمایند.
ماده۵ ـ وزارت جهاد کشاورزی موظف است با هماهنگی سازمان هواشناسی کشور و استانداریهای مربوط مطابق زمانبندیهایی که کار گروه تعیین مینماید، نسبت به مالچپاشی و سایر اقدامات مناسب در مناطق با پتانسیل فرسایش بادی بالا بر اساس نتایج طرح شناسایی کانونهای بحرانی بیابانزا اقدام نماید.
تبصره ـ وزارت نفت مکلف است ضمن تأمین و تحویل رایگان مالچ مورد نیاز اجرای این ماده، برنامه ریزی لازم برای تولید و نگهداری این ماده در پالایشگاه منطقه را بهعمل آورد. اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات مصوب مربوط با پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور تأمین خواهد شد.
ماده۶ ـ استانداریهای مناطق تحت تأثیر به ویژه منطقه جنوب و غرب کشور موظفند در راستای اطلاعرسانی و آموزش همگانی برای کسب آمادگی مواجهه با پدیده گرد و غبار، برنامه های آموزشی لازم را با همکاری ادارات هواشناسی، آموزش و پرورش، حفاظت محیطزیست، سازمان آب منطقهای، دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهیه و با همکاری مؤثر صدا و سیمای استان مربوط اجراء نمایند.
ماده٧ـ سازمان جنگلها، و مراتع و آبخیزداری کشور جهت احداث فضای سبز مشجر در کانونهای بحران، طرح لازم را تهیه و با همکاری سازمان بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج با توجه به مواد(١) و (٢) قانون اصلاح اختیارات سازمان بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج از محل اعتبارات مصوب مربوط و نیز اعتباراتی که از محل ماده (١٠) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت با پیشنهاد وزارت کشور تصویب می شود اجرا نماید.
ماده٨ ـ کارگروه وزیران موضوع ماده (٢) با پیشنهاد وزارت کشور(سازمان مدیریت بحران کشور) اعتبار مورد نیاز برای مقابله با پدیده گرد و غبار را از محل اعتبارات ماده(١٠) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی استانهای جنوب و غرب کشور شامل استانهای بوشهر، خوزستان، هرمزگان، ایلام و کرمانشاه) قرار خواهد داد تا مراکز درمانی مربوط حداکثر تا پایان سال ١٣٨٨ درموارد زیر هزینه نموده و گزارش عملکرد خود را از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر سه ماه یکبار به کارگروه ارائه نمایند.
الف ـ توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش به وسایل مراقبتهای پزشکی لازم جهت پیشگیری و درمان افراد آسیب دیده در مناطق تحت تأثیر پدیده گرد و غبار؛
ب ـ توسعه و تجهیز مراکز اورژانس در مناطق بحرانی گرد و غبار؛
ماده٩ـ وزارت نیرو موظف است حقابه تالابهای جنوب و غرب کشور که توسط کار گروه مشترک سازمان حفاظت محیطزیست و وزارت یادشده تعیین شده است را حفظ و همکاری لازم جهت حفاظت و احیای تالابهای یاد شده را به عمل آورد و نتایج آن را به طور منظم به کار گروه ارائه نماید.
۲-۲ -۳-۵-۲- برنامه های میانمدت[۵۹]
ماده١٠ـ شهرداری های شهرهای واقع در استانهای جنوب و غرب کشور، موظفند برای اجرای طرح کمربند فضای سبز شهرهای مربوط ضمن رعایت ضوابط طرح جامع، نظر سازمان حفاظت محیطزیست و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور را از جهت اولویت مکانی و نوع کاشت رعایت نمایند.
تبصره ـ حق استفاده از اراضی ملی و دولتی و منابع طبیعی واقع در کمربند سبز مزبور(به استثنای مناطق (۴)گانه موضوع ماده (٣) قانون حفاظت و بهسازی محیطزیست و اراضی موضوع ماده (٢) آیین نامه اجرایی لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیاء اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ١٣۵٩ ـ شورای انقلاب) با توجه به تبصره (۵) ماده (۶٩) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به شهرداری های مجری کمربند سبز موضوع این ماده بر اساس نقشهای که به تأیید کمیسیون مستندسازی و تعیین بهرهبردار اموال غیرمنقول دستگاههای اجرایی میرسد، واگذار می شود.
ماده١١ـ وزارت نیرو موظف است به منظور کاهش صدمات وارده بر تاسیسات تصفیه آب شرب شهری ناشی از پدیده گرد و غبار در منطقه، کمربند سبز با اشکوب بندی مناسب با اهداف بادشکن را پیرامون تاأسیسات مربوط احداث نماید.
ماده١٢ـ سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف است در راستای برنامه اقدام ملی مقابله با بیابانزایی و کاهش اثرات خشکسالی در کشور با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان هواشناسی کشور و سازمان بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج ظرف پنج سال، سالانه نسبت به احداث حداقل (۶٠٠) کیلومتر مربع نهالکاری به صورت اشکوببندی شده و با بهره گرفتن از گونه های بومی سازگار به کم آبی را با اولویت مناطق آسیبپذیر از نظر زیست محیطی به شرح زیر در جنوب و غرب کشور به مورد اجرا گذارد:
١ـ کمربند فضای سبز کلیه فرودگاههای منطقه با رعایت حریم فرودگاهها؛
٢ـ حریم ایمنی (١۵٠) متری راهآهن و جادههای بین شهری؛
٣ـ حوضههای آبخیز سدهای مورد بهره برداری؛
۴ـ کمربند سبز در نوار مرزی جنوب غربی،
۵ ـ کانونهای بحرانی فرسایش بادی.
بصره ـ استانداران موظفند پروژه های استانی موضوع این ماده را به عنوان پروژه های اولویتدار در کمیته برنامه ریزی استان جهت تصمیم گیری برای تأمین اعتبار از محل اعتبارات طرحهای استانی مطرح نمایند. تأمین اعتبار برای پروژه های ملی با رعایت قوانین مربوط و به ترتیب مقرر در ماده (١٧) این آیین نامه در لوایح بودجه سالانه برای سیر مراحل تصویب منظور خواهد شد.
ماده١٣ـ معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور موظف است یک ردیف بودجهای مستقل را در لوایح بودجه کل کشور به منظور مطالعات مرتبط با گرد و غبار در کشور و منطقه توسط پژوهشکده اقلیمشناسی با هماهنگی سازمان حفاظت محیطزیست پیشنهاد نماید.
۳-۲ -۳-۵-۲- برنامه های بلندمدت
ماده١۴ـ وزارت جهاد کشاورزی مکلف است به منظور حفاظت از منابع خاک در معرض فرسایش بادی، طرح جامع مدیریت و احیاء مراتع استانهای جنوب و غرب کشور را ظرف یک سال تهیه و جهت اجرا و تامین بودجه لازم در برنامه پنجم توسعه به دولت ارائه نماید.
ماده١۵ـ وزارت جهاد کشاورزی مکلف است طرح جامع مقابله با شنهای روان و فرسایش بادی در پهنه جنوب و غرب کشور را با همکاری سازمان حفاظت محیطزیست و با اولویت روشهای بیولوژیکی تهیه و در طول برنامه پنجم توسعه اجرا نماید.
ماده١۶ـ وزارت راه و ترابری مکلف است برنامه توسعه و تجهیز فرودگاههای جنوب و جنوب غرب کشور به تجهیزات و تأسیسات ناوبری و هواشناسی پیشرفته را جهت هدایت هر چه بهتر پروازهای مربوط در شرایط وقوع بحران گرد و غبار تهیه و اجرا نماید.
ماده١٧ـ معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور مکلف است براساس گزارشهای توجیه فنی، اقتصادی و زیستمحیطی دستگاههای اجرایی، اعتبارات لازم برای تحقق برنامه های موضوع این آیین نامه را در لایحه بودجه سنواتی دستگاههای ذیربط پیش بینی نماید.
استفاده از منابع پایان نامه ها درباره بررسی رفتار خانوارهای روستایی و شهری شهرستان بهبهان در مواجهه ...