۲-۱۴- خلاصه فصل
در این فصل پس از مقدمه در ابتدا کلیات و مفاهیم اولیه، اهمیت و ضرورت، اهداف ارزیابی، معیارها و شاخص های ارزیابی، رویکردهای ارزیابی، فنون و روش های ارزیابی، مدل­های ارزیابی عملکرد کارکنان، مقایسه مدل­ها و عوامل مشترک مدل­ها، ارزیابی عملکرد کارکنان در ارتش جمهوری اسلامی ایران و ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش مورد بحث قرار گرفت و سپس تحقیقات پیشین انجام شده در خصوص موضوع تحقیق ارائه شد و عوامل مشترک این تحقیقات نیز استخراج و ارائه گردید. در انتهای فصل براساس عوامل مشترک بدست آمده مدل مفهومی و تحلیلی تحقیق طراحی و ارائه گردید.
فصل سوم
روش­شناسی تحقیق
مقدمه
دستیابی به اهداف علم یا شناخت علمی میسر نخواهد شد، مگر زمانی که با روش ­شناسی درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر یکی از مشخصه­هایی که تعیین کننده اعتبار و ارزش یک کار تحقیقاتی می­باشد، روش و ابزاری است که محقق در انجام پژوهش خود در پیش گرفته است(خاکی،۱۳۸۶، ۸۵). اتخاذ روش تحقیق مناسب علاوه بر اینکه محقق را در رسیدن به نتیجه­ای محکم­تر و قابل اتکاتر یاری می­دهد، روند پیشرفت تحقیق را تسهیل می­نماید. روش تحقیق دستورالعملی است که از طریق آن، تحقیق اجرا می­ شود. در این فصل ابتدا نوع و روش تحقیق مشخص گردیده است، سپس به جامعه و نمونه تحقیق پرداخته شده و در ادامه، روش­ها و ابزار گردآوری داده ­ها از طریق مطالعات کتابخانه­ای و پرسش نامه معرفی می­ شود . سپس محقق با بهره گرفتن از تکنیک­های آماری به تحلیل داده ­های گردآوری شده می ­پردازد. بدین ترتیب از یک متدولوژی هدفمند با بهره­ گیری و بکارگیری از یافته­های هر مرحله از تحقیق در مراحل بعدی، در جهت دستیابی به پاسخ مناسب به سئوالات و اهداف تحقیق، استفاده انجام شده است.
۳-۱- نوع و روش تحقیق
نوع پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ­ها تحقیق توصیفی- پیمایشی است. در پژوهش پیمایشی توجه محقق بیش­تر به نکات و عوامل مهم و با معنی جلب می­ شود؛ به طوری که شناخت و مطالعه­ میزان تغییرات خاصی مدنظر قرار می­گیرد. این روش متداول­ترین شکل تحقیق است. این روش از طریق شمارش کامل یا نمونه گیری با بهره گرفتن از مصاحبه و پرسش­نامه انجام می­ شود. در روش پیمایشی محقق به طور عمیق کنش و واکنش­های میان عوامل به وجود آورنده­ی تغییر یا رشد و توسعه را وارسی می­ کند(سنجری،۱۳۸۸، ۱۰۲).
۳-۲- جامعه آماری و نمونه گیری
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه پرسنل دانشگاه علوم پزشکی ارتش می­باشند که در معاونت­های آموزش، تحقیقات و فناوری، اداری و پشتیبانی، بهداشت و درمان، دانشجویی، فرهنگی و دانشکده­ های پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری، دندانپزشکی به کاراشتغال دارند و در زمان انجام این تحقیق (درسال ۹۳-۱۳۹۲) حدود ۵۰۰ نفر می­باشند.
حجم نمونه این تحقیق برگرفته از جامعه آماری معلوم دانشگاه علوم پزشکی آجا به تعداد ۲۱۰ نفر می­باشد. که برای نمونه گیری جامعه به ۱۰ بخش تقسیم شده است. حجم نمونه تحقیق با بهره گرفتن از فرمول تعیین حجم نمونه در جامعه محدود به شرح زیر محاسبه می­ شود(آذر، ۱۳۸۰).
پایان نامه - مقاله - پروژه

که دراین فرمول :
P: برآورد نسبت صفت متغیر؛ ۵/۰= P از آنجا که مقدار p در دسترس نیست آن را مساوی ۵/. در نظر می گیریم.
Z: متغیر نرمال واحد متناظر با سطح اطمینان؛ ۹۶/۱
: مقدار اشتباه مجاز؛ ۰۶/۰=
سطح اطمینان ۹۵/. ( ۰۵/۰= α)
و تعداد افراد جامعه=N
روش نمونه گیری مورد استفاده در این تحقیق روش نمونه گیری طبقه­ای می­باشد. در این روش محقق نمونه تحقیق را به گونه ­ای انتخاب می­ کند که مطمئن شود زیر گروه­ ها با همان نسبتی که در جامعه وجود دارند به عنوان نماینده جامعه در نمونه نیز حضور داشته باشند. این نوع نمونه گیری وقتی بکار می­رود که جامعه دارای ساخت همگن و متجانس نیست. یعنی در این روش درصد آزمودنی­هایی که به صورت تصادفی از هر گروه انتخاب می شوند با درصد همان گروه در جامعه مورد نظر برابر است(سنجری،۱۳۸۸، ۱۷۷) . دلیل انتخاب این روش نمونه گیری، وجود پزشکان، پیراپزشکان، تکنولوژیست و سایر کارکنان مختلف در ۱۰ بخش مختلف در دانشگاه علوم پزشکی ارتش و نمونه گیری از این ۱۰ بخش می­باشد.
۳-۳- روش­ها و ابزار گردآوری داده ­ها
در این تحقیق با توجه به هدف و سئوالات تحقیق، محقق از روش کتابخانه­ای استفاده نموده است. کلیه مدارک، اسناد و مبانی تئوریک موضوع چه از طریق جستجوی کتابخانه­ای و چه از طریق جستجوی رایانه­ای به روش کتابخانه­ای جمع­آوری شد. شیوه ­های گردآوری داده ­ها عبارتند از مشاهده، مصاحبه، پرسش­نامه، ابزار فیزیکی و مطالعه اسناد و مدارک (دانایی­فرد و همکاران، ۱۳۸۹، ۲۶۲). پرسش­نامه ابزار اصلی گردآوری داده ­های این تحقیق می­باشد. در این تحقیق برای اعتبار سنجی الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان دو پرسش­نامه طراحی شد، پرسش­نامه اول در مورد مولفه­ها و شاخص­ های الگوی اولیه از خبرگان نظر سنجی انجام شد. در این پرسش­نامه از خبرگان خواسته شد ضرورت وجود مولفه­ها و شاخص های الگوی اولیه مورد تأیید است یا خیر و آیا مولفه یا شاخص دیگری را پیشنهاد می­ دهند.
پس از تأیید ضرورت وجود مولفه­ها و شاخص ­ها از طریق پرسش نامه اول, پرسش­نامه­ای برای بررسی وضع موجود هر شاخص(میزان در نظر گرفتن در الگوی فعلی) و میزان اهمیت آن شاخص در الگوی مطلوب، طراحی و توزیع شد به این ترتیب در این پرسش­نامه متناظر با هر شاخص دو پرسش (وضع موجود و وضع مطلوب) مورد سنجش قرار گرفت.
۳-۴- جدول سئوالات متناظر با اهداف و سئوالات تحقیق
سئوالات متناظر با اهداف و سئوالات تحقیق به شرح جدول ۳-۱ می­باشد:
جدول ۳-۱- سئوالات متناظر با اهداف و سئوالات تحقیق

 

 

معیار

 

شاخص ها

 

سئوالیه­ها/ گویه ­ها

 

 

 

رفتار
عملکرد

 

مسئولیت­ پذیری
صداقت
شهامت و شجاعت
تعهد و صمیمیت
صبر و پایداری
اعتماد به نفس
اخلاق
ارتباطات
انعطاف­پذیری
نظم و انضباط

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...