به بیان دیگر این نوع از کارایی بر حداکثر سازی محصول توجه دارد ( بر روی خروجی متمرکز است ). در شکل ۳٫۲ منحنی OF ، بیانگر مرز تولید می باشد. مرز تولید بیانگر حداکثر خروجی قابل کسب برای هر مقدار از ورودی است. از این رو وضعیت فعلی فناوری را در صنعت بیان می کند(با بهبود فناوری، منحنی به سمت بالا حرکت می کند). در صنعت ذیربط، اگر شرکت ها از لحاظ تکنیکی کارا باشند بر روی مرز تولید و در غیر این صورت پایین تر از آن عمل می کنند.
نقاطB و C ، بیانگر کارایی تکنیکی و نقطۀ A بیانگر عدم کارایی است. برای بیان وجه تمایز بین بهره وری و کارایی تکنیکی به شیب خط توجه نمایید؛ این شیب، شاخصی برای بهره وری است با حرکت از نقطۀ A به B ، شیب خط افزایش می یابد. که به معنی افزایش بهره وری است. نقطه C حداکثر بهره وری ممکن را دارد. همینطور نقطه C ، مقیاس بهینه (تکنیکی)است. عملیات در هر نقطه دیگر از مرز تولید منجر به بهره وری پایین تر می شود.از این بحث نتیجه میگیریم که ، شرکت ممکن است کارا باشد، اما هنوز بتواند بهره وری را تا رسیدن به مقیاس اقتصادی بهبود دهد. ] ۱۵[
شکل ۲-۳ : مقایسه کارایی و بهره وری
۲-۱۹ پیشینه تحقیق
۲-۱۹-۱ تحقیقات داخلی
دروﯾﺸﯽ اﯾﻮری،(۱۳۹۰) ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی ﺗﺠﺎری اﯾﺮان را ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهﻫﺎ در ﭘﺎﯾﺎنﻧﺎﻣﻪ
ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ ﺧﻮد ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار داده اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﺎراﯾﯽ۱۷ ﺑﺎﻧﮏ ﮐﺸﻮر ﺑﺎ ﻓﺮض ﺑﺎزدﻫﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﯿﺎس ﺛﺎﺑﺖ ﻃﯽ دوره زﻣﺎﻧﯽ۱۳۸۰ ﺗﺎ۱۳۸۸ ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ.]۳[
دادهﻫﺎی ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: ﺣﺠﻢ ﮐﻞ ﺳﭙﺮدهﻫﺎ، ﺗﻌﺪاد ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر، داراﯾﯽﻫﺎی ﺧﺎﻟﺺ، ﻗﯿﻤﺖ ﺳﭙﺮدهﻫﺎ،ﻗﯿﻤﺖ ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر، ﻗﯿﻤﺖ داراﯾﯽﻫﺎی ﺛﺎﺑﺖ، ﺗﺴﻬﯿﻼت اﻋﻄﺎﯾﯽ، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاریﻫﺎ، ﻗﯿﻤﺖ ﺗﺴﻬﯿﻼت و ﻗﯿﻤﺖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاریﻫﺎ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﻘﻂ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی ﺳﺎﻣﺎن، ﺳﭙﻪ، رﻓﺎه، ﺻﻨﻌﺖ و ﻣﻌﺪن، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ و ﻣﺴﮑﻦ در ﺳﺎلﻫﺎی۱۳۸۴ ،۱۳۸۵ و۱۳۸۶ ﺑﺎ ﻓﺮض ﺑﺎزدﻫﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﯿﺎس ﺛﺎﺑﺖ ﺑﻪ ﻣﺮز ﮐﺎراﯾﯽ
رﺳﯿﺪه اﻧﺪ.
.ﻋﺎﻟﻢ ﺗﺒﺮﯾﺰ و ﻫﻤﮑﺎران،(۱۳۸۸) در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﻮد ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎرﮐﺮد ﺗﮑﻨﯿﮏ ﺗﺎﭘﺴﯿﺲ ﻓﺎزی در ﺑﻬﺒﻮد ﺳﻨﺠﺶ ﮐﺎراﯾﯽ ﺷﻌﺐ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهﻫﺎ، ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮات ﻟﺤﺎظ ﻧﻤﻮدن ﻣﯿﺰان اﻫﻤﯿﺖ دادهﻫﺎ) ورودیﻫﺎ و ﺧﺮوﺟﯽﻫﺎ( در ﻣﺪلﻫﺎی ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهﻫﺎ ﭘﺮداﺧﺘﻪﻫﺎﻧﺪ. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ﻣﯿﺰان اﻫﻤﯿﺖ ورودیﻫﺎ و ﺧﺮوﺟﯽﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﮑﻨﯿﮏ ﺗﺎﭘﺴﯿﺲ ﻓﺎزی ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه و در ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهﻫﺎ ﺑﺮای اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی ﮐﺎراﯾﯽ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.[۱۷]
ﺗﻌﺪاد ﺑﺎﺟﻪﻫﺎ، ﺗﻌﺪاد ﮐﺎرﻣﻨﺪان، ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎی اداری و ﭘﺮﺳﻨﻠﯽ و ﺳﺎﯾﺮ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ورودی و درآﻣﺪ ﮐﻞ،ﺗﺠﻬﯿﺰ ﻣﻨﺎﺑﻊ، وﺿﻌﯿﺖ وﺻﻮل و ﮐﻞ ﺗﺴﻬﯿﻼت اﻋﻄﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان خروجی های اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺮرﺳﯽﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎی ﺷﻌﺐ )ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻮد و ﮐﺎرﻣﺰد ﭘﺮداﺧﺘﯽ، و ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ورودی و ﻣﺆﻟﻔﻪ ﺗﺴﻬﯿﻼت اﻋﻄﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﺧﺮوﺟﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻧﮑﺘﻪ دﯾﮕﺮ اﯾﻨﮑﻪ اﺳﺘﻔﺎده از وزن ورودیﻫﺎ و ﺧﺮوﺟﯽﻫﺎ ﺳﺒﺐ ﺷﺪه ﺗﺎ ﺗﻌﺪاد واﺣﺪﻫﺎی ﮐﺎرا ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﺑﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﯽ اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ وزنﻫﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽﺷﻮد ﺗﺎ روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهﻫﺎ ﺑﯿﻦ ﮐﺎراﯾﯽ ﺷﻌﺐ ﺗﻔﺎوت ﺑﯿﺸﺘﺮی ﻗﺎﺋﻞ ﺷﻮد؛ ﮐﻪ اﯾﻦ اﻣﺮ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﯾﺶ دﻗﺖ اﯾﻦ روش ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﻓﻘﯿﻪﻧﺼﯿﺮی و ﻫﻤﮑﺎران،(۱۳۸۹) در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﻮد ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﮐﺎراﯾﯽ ﭘﺴﺖ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی اﯾﺮان ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دو روش ﻧﺎﭘﺎراﻣﺘﺮی و ﭘﺎراﻣﺘﺮی، ﮐﺎراﯾﯽ۲۸ اﺳﺘﺎن (ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ) ﻣﺴﺘﻘﻞ ﭘﺴﺖ ﺑﺎﻧﮏ را ﻃﯽ دوره زﻣﺎﻧﯽ ۱۳۷۸ ﺗﺎ۱۳۸۴ ﻣﻮرد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار داده اﻧﺪ. ]۱۹[
در اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻌﺪاع ﭘﺮﺳﻨﻞ، ﺣﺠﻢ ﺳﭙﺮدهﻫﺎ و داراﯾﯽﻫﺎی ﺛﺎﺑﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ورودی و ﺗﺴﻬﯿﻼت اﻋﻄﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺧﺮوﺟﯽ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﺎﭘﺎراﻣﺘﺮی، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﮐﺎراﯾﯽ ﻓﻨﯽ ، ﺗﺨﺼﯿﺼﯽ واقتصادی ﺑﺮای ﭘﺴﺖ ﺑﺎﻧﮏ اﯾﺮان در دوره ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﻪﺗﺮﺗﯿﺐ%۸۳ ،%۳۲ ،%۲۵ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﭘﺎراﻣﺘﺮی ﻣﺘﻮﺳﻂ ﮐﺎراﯾﯽ در دوره ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ%۵۵ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﮐﺎراﯾﯽ ﺳﺮﭘﺴﺘﯽﻫﺎ ﺑﺎ اﻧﺪاره ﭘﺴﺖ ﺑﺎﻧﮏ (داراﯾﯽ ﮐﻞ)، ﺗﻌﺪاد ﭘﺮﺳﻨﻞ و ﺗﻌﺪاد ﺷﻌﺒﻪﻫﺎ راﺑﻄﻪ ﻣﻨﻔﯽ و ﺑﺎ درآﻣﺪ ﮐﻞ ﭘﺴﺖ ﺑﺎﻧﮏ و زﻣﺎن راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ دارد.
دادﮔﺮ و ﻧﯿﮑﯽﻧﻌﻤﺖ،(۱۳۸۶) در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﻮد ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ﮐﺎرﺑﺮد ﻣﺪل دی ای آ در ارزﯾﺎﺑﯽ ﮐﺎراﯾﯽ واﺣﺪﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی، ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎراﯾﯽ۲۸ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ ﺑﺎﻧﮏ ﺗﺠﺎرت در ﮐﻞ ﮐﺸﻮر ﻃﯽ دوره زﻣﺎﻧﯽ۱۳۸۰ ﺗﺎ۱۳۸۲ ﭘﺮداﺧﺘﻪاﻧﺪ. ﻓﺮﺿﯿﻪ اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ وﺿﻌﯿﺖ ورودیﻫﺎ و ﺧﺮوﺟﯽﻫﺎی ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽﻫﺎی ﺑﺎﻧﮏ ﺗﺠﺎرت ﺑﻬﯿﻨﻪ ﻧﯿﺴﺖ و ﺑﺎ اﺻﻼح ﻋﻮاﻣﻞ، ﮐﺎراﯾﯽ آﻧﻬﺎ ﻗﺎﺑﻞ اﻓﺰاﯾﺶ اﺳﺖ.[۱۶]
ورودیﻫﺎی اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﺎﻣﻞ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎی ﭘﺮداﺧﺘﻨﯽ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎی ﭘﺮداﺧﺘﻨﯽ ﺑﻪ ﺳﭙﺮدهﻫﺎ، ﮐﺎرﻣﺰدﻫﺎی ﭘﺮداﺧﺘﻨﯽ،ﻫﺰﯾﻨﻪ ﭘﺮﺳﻨﻠﯽ و اداری، اﺟﺎره، اﺳﺘﻬﻼک و ﺳﺎﯾﺮ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎ)و ﻣﻄﺎﻟﺒﺎت ﻣﻌﻮق )ﻣﻄﺎﻟﺒﺎت ﻣﻌﻮق ﻣﻌﺎﻣﻼت، ﺑﺮوات واﺧﻮاﺳﺖ ﺷﺪه، ﺑﺪﻫﮑﺎری ﺑﺎﺑﺖ ﺿﻤﺎﻧﺖﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﭘﺮداﺧﺖ ﺷﺪه و ﺑﺪﻫﮑﺎری ﺑﺎﺑﺖ اﻋﺘﺒﺎرات اﺳﻨﺎدی ﭘﺮداﺧﺖ ﺷﺪه( و ﺧﺮوﺟﯽﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻮد ﺳﭙﺮدهﻫﺎ و ﺗﺴﻬﯿﻼت ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﮐﺎراﯾﯽ ﺳﻪ ﺳﺎل ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ %۷/۷۹ و ۷۸%و% ۲/۴۷ است.
ﻃﯿﺒﯽ و ﻫﻤﮑﺎران،(۱۳۸۸) در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﻮد ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺑﺎ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی دوﻟﺘﯽ ﺑﻪ روش ﭘﺎراﻣﺘﺮی، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻣﺮز ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﮐﺎراﯾﯽ ﻫﺰﯾﻨﻪ و ﮐﺎراﯾﯽ ﺳﻮد ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی ﺗﺠﺎری ﺧﺼﻮﺻﯽ و دوﻟﺘﯽ ﮐﺸﻮر ﻃﯽ دوره زﻣﺎﻧﯽ۱۳۸۱ ﺗﺎ۱۳۸۴ اﻧﺪازهﮔﯿﺮی ﮐﺮده اﻧﺪ.[۱۳]
نیروی ﮐﺎر، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻣﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ورودی و ﻣﯿﺰان ﺗﺴﻬﯿﻼت، اوراق ﻣﺸﺎرﮐﺖ و ﺳﺎﯾﺮ داراﯾﯽﻫﺎی درآﻣﺪزا ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺧﺮوﺟﯽﻫﺎی اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻧﺴﺒﺖﻫﺎی ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺑﻪ داراﯾﯽ و ﺳﻮد ﺑﻪ داراﯾﯽ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه و ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ آن ﺑﺎ ﮐﺎراﯾﯽ ﻫﺰﯾﻨﻪ و ﮐﺎراﯾﯽ ﺳﻮد ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ، ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی ﺧﺼﻮﺻﯽ در ﮐﺎراﯾﯽ ﺳﻮد و ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی دوﻟﺘﯽ در ﮐﺎراﯾﯽ ﻫﺰﯾﻨﻪ در ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﻗﺮار دارﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﮐﺎراﯾﯽ ﻫﺰﯾﻨﻪ در ﻃﻮل دوره ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎﻫﺶ و ﮐﺎراﯾﯽ ﺳﻮد اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. داﻣﻨﻪ ﮐﺎراﯾﯽ ﻫﺰﯾﻨﻪ از % ۸۸/۴۶ تا % ۵۸/۹۱ با میانگین %۷۹/۶۷ و داﻣﻨﻪ ﮐﺎراﯾﯽ ﺳﻮد از۱%۶/۶۱ تا %۵۸/۹۴ با میانگین %۳/۸۵ بوده است.
زراءﻧﮋاد و ﯾﻮﺳﻔﯽ ﺣﺎﺟﯽآﺑﺎد،(۱۳۸۸) در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﻮد ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎراﯾﯽ ﺷﻌﺐ ﺑﺎﻧﮏ ﻣﺴﮑﻦ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻟﮕﻮرﯾﺘﻢ ﺑﻮت اﺳﺘﺮپ ،[۲۰] ﮐﺎراﯾﯽ۱۲۸ ﺷﻌﺒﻪ ﺑﺎﻧﮏ ﻣﺴﮑﻦ در اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان را ﻃﯽ ﺳﺎل ﻣﺎﻟﯽ۱۳۸۳ ﺑﺎ روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهﻫﺎ ﺑﺎ ﻓﺮض بازده به مقیاسﺛﺎﺑﺖ و روﯾﮑﺮد ورودی ﻣﺤﻮر ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار داده اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی ﻣﺪل ﺗﻮﺑﯿﺖ[۲۱] و روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺑﻮت اﺳﺘﺮپ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﺮﺧﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﮐﺎراﯾﯽ ﺷﻌﺒﻪﻫﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮای ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻞ واﺑﺴﺘﮕﯽ دادهﻫﺎ در در ﻧﻤﺮه ﮐﺎراﯾﯽ ﺣﺎﺻﻞ ﺑﺮای ﻫﺮ ﯾﮏ از واﺣﺪﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی در روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهﻫﺎ، از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺑﻮتاﺳﺘﺮپ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.[۷]
ورودیﻫﺎی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: ﺗﻌﺪاد ﮐﺎرﮐﻨﺎن، ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎی اداری، ﻫﺰﯾﻨﻪ اﺟﺎره ﺷﻌﺒﻪﻫﺎ و ﻣﯿﺰان اﻣﻮال ﻣﻨﻘﻮل. ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ اﻧﻮاع ﺳﭙﺮدهﻫﺎی ﺑﺎﻧﮑﯽ در ﺳﺎل ﻣﺎﻟﯽ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ، ﺣﺠﻢ ﺗﺴﻬﯿﻼت اﻋﻄﺎﯾﯽ در ﻗﺎﻟﺐ ﻋﻘﻮد ﻣﺘﻔﺎوت، ﻣﯿﺰان ﮐﺎرﻣﺰد درﯾﺎﻓﺘﯽ و ﺳﺎﯾﺮ درآﻣﺪﻫﺎ ﺑﺎ ﻧﮕﺮش ﺗﻮﻟﯿﺪی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺧﺮوﺟﯽ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ اﻗﺘﺼﺎدی ﺷﻌﺒﻪﻫﺎ ﺑﻪﻃﻮر ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽدار ﺑﺮ ﺳﻄﺢ ﮐﺎراﯾﯽ آﻧﻬﺎ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار اﺳﺖ. اﻣﺎ ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﭼﻮن ﺳﻮددﻫﯽ، اﻧﺪازه ﺷﻌﺒﻪﻫﺎ و ﺳﻄﺢ ﺗﺤﺼﯿﻼت ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺮ ﻧﻤﺮه ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﯽﺗﺄﺛﯿﺮ اﺳﺖ.
اﺑﺮاﻫﯿﻤﯽ و ﻫﻤﮑﺎران،(۱۳۸۷) در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﻮد ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﻬﺎن، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهﻫﺎ ﮐﺎراﯾﯽ ﭼﻬﻞ ﺑﺎﻧﮏ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ را ﺑﻪ ﺻﻮرت ورودی ﻣﺤﻮر ﺑﺎ ﻓﺮضﻫﺎی ﺑﺎزدﻫﯽ ﺑﻪ ﻣﻘﯿﺎس ﺛﺎﺑﺖ و ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﺳﺎل۲۰۰۴ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎ اﻧﺪازهﮔﯿﺮی ﮐﺮدهاﻧﺪ].۱۷[
داراﯾﯽﻫﺎ، ﺗﻌﺪاد ﮐﺎرﻣﻨﺪان و ﺳﭙﺮدهﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ورودیﻫﺎ و ﺳﻮد ﺧﺎﻟﺺ، وام ﭘﺮداﺧﺘﻨﯽ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺧﺮوﺟﯽﻫﺎی اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪهاﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ و ﺑﺎ ﻓﺮض ﺑﺎزدﻫﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﯿﺎس ﺛﺎﺑﺖ ﺑﺎﻧﮏ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﻗﻄﺮ، ﺑﺎﻧﮏ ﻣﻠﯽ ﺳﻮدان، ﺑﺎﻧﮏ ﺧﯿﺒﺮ ﭘﺎﮐﺴﺘﺎن، ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی اﻟﺒﺮﮐﻪ اﺳﻼﻣﯽ و اﺳﻼﻣﯽ ای بی سی[۲۲] ﺑﺤﺮﯾﻦ، ﺑﺎﻧﮏ اﺳﻼﻣﯽ ﯾﻤﻦ و ﺑﺎﻧﮏ اﻟﺒﺮﮐﻪ اﺳﻼﻣﯽ ﺗﺮﮐﯿﻪ و ﺑﺎ ﻓﺮض ﺑﺎزده ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﯿﺎس ﻣﺘﻐﯿﺮ، ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ و ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ اﺳﻼﻣﯽ ﻗﻄﺮ، ﺑﺎﻧﮏ اﺳﻼﻣﯽ ﻋﺮﺑﯽ آﻟﺒﺎﻧﯽ، ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی ﺣﺒﯿﺐ و ﺧﯿﺒﺮ ﭘﺎﮐﺴﺘﺎن، ﺑﺎﻧﮏ اﺳﻼﻣﯽ ﺳﻨﮕﺎل، ﺑﺎﻧﮏ ﻣﻠﯽ ﻗﺰاﻗﺴﺘﺎن، ﺑﺎﻧﮏ اس ای ای ﻣﺼﺮ، ﺑﺎﻧﮏ ﻣﻠﯽ ﺳﻮدان،ﺑﺎﻧﮏ اﺳﻼﻣﯽ اﺑﻮﻇﺒﯽ، ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی اﻟﺒﺮﮐﻪ اﺳﻼﻣﯽ و اﺳﻼﻣﯽای بی سی ﺑﺤﺮﯾﻦ، ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی ﮐﺸﺎورزی، ﻣﺴﮑﻦ، رﻓﺎه و ﺻﺎدرات اﯾﺮان، ﺑﺎﻧﮏ اﺳﻼﻣﯽ ﯾﻤﻦ و ﺑﺎﻧﮏ اﻟﺒﺮاﮐﻪ ترکیه ﮐﺎرا ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ.
ﺣﻘﯿﻘﺖ و ﻧﺼﯿﺮی،(۱۳۸۲) در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﻮد ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎراﯾﯽ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺑﺎ ﮐﺎرﺑﺮد ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهﻫﺎ، ﮐﺎراﯾﯽ۱۷۲ ﺷﻌﺒﻪ ﺑﺎﻧﮏ ﮐﺸﺎورزی در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﭼﻬﺎر ﮐﺸﻮر[۲۳] را ﺑﺎ ﻓﺮضﻫﺎی ﺑﺎزدﻫﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﯿﺎس ﺛﺎﺑﺖ و ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﻮرد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار دادهاﻧﺪ. ﺷﻌﺒﻪﻫﺎی ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺧﺎﺻﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺣﻮزه ﻋﻤﻠﮑﺮد، داﻣﻨﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ و اﻧﺪازه در ﮔﺮوهﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪی ﺷﺪه و ﻣﯿﺰان ﮐﺎراﯾﯽ ﻓﻨﯽ و ﻣﻘﯿﺎس واﺣﺪﻫﺎ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﺮای واﺣﺪﻫﺎی ﻧﺎﮐﺎرا واﺣﺪﻫﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﻟﮕﻮ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ .[۱۸]ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎی اداری، ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎی ﭘﺮﺳﻨﻠﯽ و ﺗﻌﺪاد ﭘﯿﺎﻧﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ورودی، و ﺣﺴﺎبﻫﺎی ﻗﺮضاﻟﺤﺴﻨﻪ،ﺣﺴﺎبﻫﺎی ﮐﻮﺗﺎهﻣﺪت، ﺣﺴﺎبﻫﺎی ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت، ﺣﺴﺎبﻫﺎی آﺗﯿﻪ، ﺣﺴﺎبﻫﺎی ﺟﺎری، ﺗﺴﻬﯿﻼت ﻧﻮع اول،ﺗﺴﻬﯿﻼت ﻧﻮع دوم، ﺗﺴﻬﯿﻼت ﻧﻮع ﺳﻮم، ﺗﻌﺪاد ﺑﯿﻤﻪﻧﺎﻣﻪﻫﺎ، ﺗﻌﺪاد ﻗﺒﺾﻫﺎی درﯾﺎﻓﺘﯽ، ﺗﻌﺪاد ﺣﻮاﻟﻪﻫﺎی ﭘﺮداﺧﺖ ﺷﺪه و ﺗﻌﺪاد ﮐﻤﮏﻫﺎی ﺑﻼﻏﻮض ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺧﺮوﺟﯽﻫﺎی اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪهاﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﮐﺎراﯾﯽ ﻓﻨﯽ ﺗﺤﺖ ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﺎزدﻫﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﯿﺎس ﺛﺎﺑﺖ و ﺑﺎزدﻫﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﯿﺎس ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺑﻪﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ%۸۱ و%۹۴ و ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﻪ ﻣﻘﯿﺎس ﻧﯿﺰ%۸۶ ﺑﻮده اﺳﺖ. در ﺣﺎﻟﺖ ﺑﺎزدﻫﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﯿﺎس ﺛﺎﺑﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﮐﺎراﯾﯽ در ﻣﯿﺎن ﺷﻌﺒﻪﻫﺎی اﺻﻠﯽ ﺧﺪﻣﺎت ﺷﻬﺮی ﺑﻪ ﻣﯿﺰان%۸۴ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ واﺣﺪﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎ اﻧﺪازه ﻣﺘﻮﺳﻂ و در ﺣﺎﻟﺖ ﺑﺎزدﻫﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﯿﺎس ﻣﺘﻐﯿﺮ در ﻣﯿﺎن ﺷﻌﺒﻪﻫﺎی ﺧﺪﻣﺎت روﺳﺘﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻣﯿﺰان%۹۸ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺷﻌﺒﻪﻫﺎی ﺑﺎ اﻧﺪازه ﮐﻮﭼﮏ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﺸﺘﺮ واﺣﺪﻫﺎ در ﺗﻤﺎم ﮔﺮوهﻫﺎ دارای ﺑﺎزدﻫﯽ ﻓﺰاﯾﻨﺪه ﻫﺴﺘﻨﺪ. نامداری و ﻫﻤﮑﺎران،(۱۳۸۹) در ارزﯾﺎﺑﯽ ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی دوﻟﺘﯽ اﯾﺮان ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهﻫﺎ،ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎراﯾﯽ ده ﺑﺎﻧﮏ دوﻟﺘﯽ اﯾﺮان ﺑﺎ روﯾﮑﺮد ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻃﯽ دوره زﻣﺎﻧﯽ۱۳۸۲ ﺗﺎ۱۳۸۶ ﭘﺮداﺧﺘﻪاﻧﺪ.
] ۱۹[ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎی ﭘﺮﺳﻨﻞ، ﺳﭙﺮده ﺳﺮاﻧﻪ ﺑﻪ ازای ﻫﺮ ﮐﺎرﻣﻨﺪ و داراﯾﯽ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎ ﺑﻪﻋﻨﻮان ورودی و ﺳﻮد ﺳﺮاﻧﻪ ﺣﺎﺻﻞ از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﻫﺮ ﺑﺎﻧﮏ ﺑﻪ ازای ﻫﺮ ﮐﺎرﻣﻨﺪ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺧﺮوﺟﯽ ﺳﯿﺴﺘﻢ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی اﯾﺮان در ﻣﺤﺪوده ﺑﺎزدﻫﯽ ﻓﺰاﯾﻨﺪه ﺑﻪ ﻣﻘﯿﺎس ﻗﺮار دارﻧﺪ. ﺑﻪﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ وﺟﻮد ﻣﻘﺎدﯾﺮ ﻣﺘﻨﺎﺑﻬﯽ از واﺣﺪﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺑﺎزدﻫﯽ ﻓﺰاﯾﻨﺪه ﺑﻪ ﻣﻘﯿﺎس ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه آن اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ واﺣﺪﻫﺎ ﺗﻮﺟﯿﻪ اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺮای ﮔﺴﺘﺮش ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﺧﻮد دارﻧﺪ.
۲-۱۹-۲ تحقیقات خارجی :
اﺳﻤﯿﻠﺪ[۲۴]و ﻣﺎﺗﯿﻮس[۲۵]،(۲۰۱۲) در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﻮد ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﺎراﯾﯽ ﭼﻨﺪ ﺟﻬﺘﯽ[۲۶] از اﻟﮕﻮﻫﺎی ﮐﺎراﯾﯽ در ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی ﭼﯿﻦ ﻃﯽ۱۹۹۷ ﺗﺎ،۲۰۰۸ ﻧﺸﺎن دادهاﻧﺪ ﮐﻪ ﭼﻪ ﺗﻔﺎوﺗﯽ ﺑﯿﻦ اﻟﮕﻮﻫﺎی ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﯿﻦ زﯾﺮ ﮔﺮوهﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوت ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﯾﮏ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ داده ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪه ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ام ای آ [۲۷] وﺟﻮد دارد. ﺑﻪوﯾﮋه ﺑﻪ ﻣﻮردی از ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی ﺳﻬﺎم ﻣﺸﺘﺮک[۲۸] و ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی دارای ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ اﯾﺎﻟﺘﯽ[۲۹] در ﭼﯿﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺮده و از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﺴﺖ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺮدهاﻧﺪ ﮐﻪ آﯾﺎ در اﻟﮕﻮﻫﺎی ﮐﺎراﯾﯽ اﯾﻦ دو ﻧﻮع ﺑﺎﻧﮏ ﻫﻢ ﺗﻔﺎوت وﺟﻮد دارد، ﯾﺎ اﯾﻦﮐﻪ ﻓﻘﻂ در ﺳﻄﻮح ﮐﺎراﯾﯽ ﻣﺘﻔﺎوت ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺤﺚ ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﺗﻔﺎوتﻫﺎی ﻗﻄﻌﯽ ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ اﻫﺪاف و ﻗﯿﻮد ﻣﺘﻔﺎوت دو ﻧﻮع ﺑﺎﻧﮏ ﻣﻮرد اﻧﺘﻈﺎرﻧﺪ و در ﭘﯽ ﭘﯿﺪا ﮐﺮدن ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺑﺮای ﺑﯿﺸﺘﺮ اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻣﻮرد اﻧﺘﻈﺎر آﻧﻬﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ .[۳۵]
از ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺷﺪه، ﺗﻌﺪاد ﮐﺎرﻣﻨﺪان، داراﯾﯽﻫﺎی ﺛﺎﺑﺖ و ﺳﭙﺮده ﮐﻞ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ورودیﻫﺎ و وامﻫﺎی ﭘﺮداﺧﺖ ﻧﺸﺪه [۳۰]ﮐﻪ در دل ورودیﻫﺎﺳﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﯾﮏ ﺧﺮوﺟﯽ ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب اﺳﺖ. و درآﻣﺪﻫﺎی ﺑﺎ ﺑﻬﺮه ﺧﺎﻟﺺ [۳۱]،درآﻣﺪﻫﺎی ﺑﺪون ﺑﻬﺮه و وامﻫﺎی ﺳﺮرﺳﯿﺪ ﮔﺬﺷﺘﻪ[۳۲] ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺧﺮوﺟﯽﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮای ﺗﺨﻤﯿﻦ ﮐﺎراﯾﯽ ﺗﮑﻨﯿﮑﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺑﺮای ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی ﺳﻪ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻣﺘﻔﺎوت در ﻋﻤﻠﮑﺮد و اﻟﮕﻮی ﮐﺎراﯾﯽ ﺗﺴﺖ ﺷﺪه که :
فرضیه.۱ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی ﺳﻬﺎم ﻣﺸﺘﺮک ﮐﺎراﺗﺮ از ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی دارای ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ اﯾﺎﻟﺘﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﻓﺮﺿﯿﻪ.۲ در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻔﺎوت ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﯿﻦ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی ﺳﻬﺎم ﻣﺸﺘﺮک و ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی دارای ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ اﯾﺎﻟﺘﯽ در ﺣﺎل ﮐﺎﻫﺶ اﺳﺖ.
فرضیه.۳ اﻟﮕﻮﻫﺎی ﮐﺎراﯾﯽ در ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی ﺳﻬﺎم ﻣﺸﺘﺮک و ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی دارای ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ اﯾﺎﻟﺘﯽ ﻣﺘﻔﺎوﺗﻨﺪ.
ﻓﺮﺿﯿﻪ اول ﺗﺄﯾﯿﺪ ﺷﺪه و ﺑﺎ ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ. در ﻣﻮرد ﻓﺮﺿﯿﻪ دوم اﮔﺮﭼﻪ ﺑﺮای ﻫﻤﮕﺮاﯾﯽ ﮐﺎراﯾﯽ بین دو ﻧﻮع ﺑﺎﻧﮏ ﺑﯽﻧﺘﯿﺠﻪ اﺳﺖ اﻣﺎ ﯾﮏ ﺳﺮی زﻣﺎﻧﯽ ﻃﻮﻻﻧﯽ از ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻗﺎدر ﺑﺎﺷﺪ ﯾﮏ ﺗﺴﺖ ﺑﻬﺘﺮی از ﻫﻤﮕﺮاﯾﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻓﺮﺿﯿﻪ ﺳﻮم از ﺗﻔﺎوت در اﻟﮕﻮﻫﺎی ﮐﺎراﯾﯽ در دو ﻧﻮع ﺑﺎﻧﮏ ﺗﺄﯾﯿﺪ ﺷﺪه اﺳﺖ،اﻟﮕﻮی ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪه در ﻣﺪت دوره اﺻﻼح ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺗﻔﺎوت ﭘﺎﯾﺪار ﻧﯿﺴﺖ، ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﺎراﯾﯽ اﺻﻼﺣﯽ در ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺧﺎص در ﺗﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻓﺮﺿﯿﻪ۲ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی دارای ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ اﯾﺎﻟﺘﯽ روی ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ و وامﻫﺎی اﺟﺮا ﻧﺸﺪه ﮐﺎراﯾﯽ ﮐﻤﺘﺮی دارﻧﺪ.
آﻧﺠﻠﯿﺪﯾﺲ[۳۳] و ﻟﯿﺮودی[۳۴]،(۲۰۱۱) در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﻮد ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﮐﺎراﯾﯽ در ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺎﻧﮑﯽ اﯾﺘﺎﻟﯿﺎ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهﻫﺎ و ﺷﺒﮑﻪﻫﺎی ﻋﺼﺒﯽ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎراﯾﯽ۱۰۰ ﺑﺎﻧﮏ ﺑﺰرگ اﯾﺘﺎﻟﯿﺎﯾﯽ در دوره زﻣﺎﻧﯽ ۲۰۰۱ ﺗﺎ۲۰۰۲ ﭘﺮداﺧﺘﻪاﻧﺪ.[۲۴]
ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎی ﭘﺮﺳﻨﻠﯽ، ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎی ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ و ﮐﻞ داراﯾﯽﻫﺎی ﺛﺎﺑﺖ ﺑﻪﻋﻨﻮان ورودیﻫﺎ و ﮐﻞ ﻋﺎﯾﺪیﻫﺎ، ﮐﻞ وامﻫﺎ و ﮐﻞ ﺳﭙﺮدهﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺧﺮوﺟﯽﻫﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ، ﺑﻬﺮه وری اﻧﺪازهﮔﯿﺮی ﺷﺪه ﺑﺮاﺑﺮ۰۳۵/۱ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ اﻓﺰاﯾﺶ%۵/۳ ﺑﻬﺮهوری ﮐﻞ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎ ﺷﺎﺧﺺ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ ﺑﺮاﺑﺮ۵۵۹/۰ و ﺑﺎ ﺷﺎﺧﺺ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﮐﺎراﯾﯽ ﺗﮑﻨﯿﮑﯽ برابر ۸۵۳/۱ اﺳﺖ. روش حداقل مربعات و رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺷﺒﮑﻪﻫﺎی ﻋﺼﺒﯽ را ﺑﺮای ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ درﺻﺪی ﺧﻄﺎ (ام آ پی ای[۳۵]) ﺑﺮای ﻫﺮ روش ﺑﻪﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﻣﻘﺎدﯾﺮ اﺳﻤﯽ،ام آ پی ای ﺑﺮ اﺳﺎس حداقل مربعات ﮐﻤﺘﺮ از ام آ پی ای ﺑﺮ اﺳﺎس رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺷﺒﮑﻪﻫﺎی ﻋﺼﺒﯽ اﺳﺖ. در ﺣﺎﻟﯽﮐﻪ در ﻣﻘﺎدﯾﺮ ﻟﮕﺎرﯾﺘﻤﯽ ﺑﺮﻋﮑﺲ اﺳﺖ. از اﯾﻦرو در ﻣﻮرد ﻣﻘﺎدﯾﺮ ﻟﮕﺎرﯾﺘﻤﯽ ارزﯾﺎﺑﯽ ﺷﺪه ﺑﺎ ﮐﺎرﺑﺮد رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺷﺒﮑﻪﻫﺎی ﻋﺼﺒﯽ ﺧﻄﺎ ﮐﻮﭼﮏ اﺳﺖ. %۸٫۰۲ ﻣﯽﺗﻮان از ﻧﺘﺎﯾجی ﮐﻪ اﻓﺰاﯾﺶ %۵/۰ ﮐﺎراﯾﯽ ﺗﮑﻨﯿﮑﯽ و ﮐﺎﻫﺶ%۳ ﮐﺎراﯾﯽ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ و ﻣﺆﻟﻔﻪ ﺑﻬﺮهوری ﮐﻞ%۶/۲ را ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﻨﺪ ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺷﯽ ﮐﺮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ راﺟﻊ ﺑﻪ ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﺎﻧﮑﯽ اﯾﺘﺎﻟﯿﺎ ﻧﺎﺗﻤﺎم ﻣﺎﻧﺪه و ﺑﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺰرﮔﺘﺮی از ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی ﺑﺎﻧﮑﯽ و دوره زﻣﺎﻧﯽ وﺳﯿﻊﺗﺮ ﺑﺮای ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻗﻄﻌﯽ ﻧﯿﺎز اﺳﺖ.
ﻓﻮﮐﻮﯾﺎﻣﺎ[۳۶] و ﻣﺎﺗﻮﺳﮏ[۳۷]،(۲۰۱۱) در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﻮد ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﺎﻧﮑﺪاری ﺗﺮﮐﯿﻪ، ﺑﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺳﯿﺴﺘﻤﺎﺗﯿﮏ ﮐﺎراﯾﯽﻫﺎی ﺗﺨﺼﯿﺼﯽ، ﺗﮑﻨﯿﮑﯽ و ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﺑﺎ روش ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺷﺒﮑﻪ دو ﻣﺮﺣﻠﻪای[۳۸] ﺗﺤﺖ ﻓﺮض بازده به مقیاسﻣﺘﻐﯿﺮ ﺑﺮای۲۵ ﺑﺎﻧﮏ ﺗﺠﺎری ﻓﻌﺎل در ﺗﺮﮐﯿﻪ از ﺳﺎل۱۹۹۱ ﺗﺎ۲۰۰۷ ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ.
روش ﺗﺨﻤﯿﻦ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﻣﺪل ﺷﺒﮑﻪای دو ﻣﺮﺣﻠﻪای ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻓﻮﮐﻮﯾﺎﻣﺎ و وﺑﺮ[۳۹]در ﺳﺎل۲۰۱۰ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪه،ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻃﺒﻖ اﯾﻦ ﻣﺪل، در ﻣﺮﺣﻠﻪ اول از ﺗﻮﻟﯿﺪ، ﺑﺎﻧﮏﻫﺎ ورودیﻫﺎ را ﺑﺮای ﺗﻮﻟﯿﺪ ﯾﮏ ﺧﺮوﺟﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ[۴۰] ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﭙﺮدهﻫﺎ ﺑﮑﺎر ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺧﺮوﺟﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ ورودیای ﻣﯽﺷﻮد ﺑﺮای ﻣﺮﺣﻠﻪ دوم و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺧﺮوﺟﯽ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽﮔﺮدد.[۲۵]
ورودیﻫﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﺷﻤﺎر ﮐﺎرﻣﻨﺪان، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ، ارزش دﻓﺘﺮی داراﯾﯽﻫﺎی ﺛﺎﺑﺖ و اﻣﻼک ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺳﭙﺮده ﮐﻞ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺧﺮوﺟﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ و وام و وﺛﯿﻘﻪﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺧﺮوﺟﯽ ﻧﻬﺎﯾﯽ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪهاﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی ﺗﺮﮐﯽ ﺑﺮای ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺑﺎزﺳﺎزی و ﺗﻘﻮﯾﺖ )ﺗﺤﮑﯿﻢ و ﺗﺮﮐﯿﺐ ( واﮐﻨﺶ ﻣﺜﺒﺖ ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ. و ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻌﺪ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎزﺳﺎزی ﺑﻬﺒﻮد ﯾﺎﻓﺘﻪ و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﻪ اوج ﺧﻮد رﺳﯿﺪه اﺳﺖ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺟﺎﻟﺒﯽ از ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﺎﻧﮏ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ: اول اﯾﻦﮐﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻬﺎم ﺑﺎزار ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﭙﺮدهﻫﺎ ﺑﺮای ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﺎﻧﮏ ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ؛ دوم اﯾﻦﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ بازگشت دارایی [۴۱] ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﯾﮏ ﺷﺎﺧﺺ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﻄﺮح ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ، ﮐﻪ اﻃﻼﻋﺎت را ﻧﻪ ﻓﻘﻂ درﺑﺎره ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﺎﻧﮏ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻏﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﺮای ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﺎﻧﮏ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽﮐﻨﺪ؛ ﺳﻮم اﯾﻦﮐﻪ ﺷﻌﺒﻪﻫﺎ اﺛﺮی ﻣﻨﻔﯽ روی رﺷﺪ ﮐﺎراﯾﯽ دارﻧﺪ.
ﺗُﺮَﻧﯿﻨﯿﺘﯿﺎ[۴۲] و ک. آوﮐﯿﺮﯾﺎن،[۴۳](۲۰۰۹) در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﻮد ﺑﺎ ﻋﻨﻮان اﻧﺪازهﮔﯿﺮی اﺛﺮ ﻓﺎﮐﺘﻮرﻫﺎی ﺧﺎص ﮐﺸﻮری و اﺻﻼح ﺳﺎﺧﺘﺎر روی ﮐﺎراﯾﯽ ﭘﺴﺖ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی در ﺣﺎل ﺑﺤﺮان آﺳﯿﺎی ﺷﺮﻗﯽ، ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﺎزﻣﺎندﻫﯽ دوﺑﺎره ﭘﺴﺖ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی در ﺣﺎل ﺑﺤﺮان، ﺷﺮاﯾﻂ ﺧﺎص ﮐﺸﻮری و ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﺎﻧﮏ در ﭘﻨﺞ ﮐﺸﻮر آﺳﯿﺎی ﺷﺮﻗﯽ از ﺳﺎل۱۹۹۷ ﺗﺎ۲۰۰۱ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روﯾﮑﺮدی ﮐﻪ روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهﻫﺎ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺮزی ﺗﺼﺎدﻓﯽ را ﮐﺎﻣﻞ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﭘﺮداﺧﺘﻪاﻧﺪ. ﮐﺎﻧﻮن ﺗﻮﺟﻪ اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ روی ﺳﻨﺠﺶ ﺑﺎزﺳﺎزی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ ﺑﺎﻧﮏ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.[۲۶] در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﯿﺰان ﺳﭙﺮده ﮐﻞ[۴۴]، ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ[۴۵]و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ [۴۶]ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ورودیﻫﺎ، و وام[۴۷]، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری و دﯾﮕﺮ داراﯾﯽﻫﺎی ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه[۴۸]، درآﻣﺪ ﺣﻖ اﻟﺰﺣﻤﻪ[۴۹]و ﺑﺨﺶ ﺧﺎرج از ﺗﺮازﻧﺎﻣﻪ)[۵۰]ﻧﻈﯿﺮ ﺳﭙﺮده، ﻗﺒﻮل ﺣﻮاﻟﻪ( ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺧﺮوﺟﯽﻫﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪهاﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ادﻏﺎم ﮐﺮدن داﺧﻠﯽ ﻣﻮﺟﺐ ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﻧﮏ ﻣﯽﺷﻮد اﻣﺎ در ﮐﻞ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮاﯾﻂ اﻗﺘﺼﺎد ﮐﻼن اﺻﻼح ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺧﯿﻠﯽ ﮐﺎرا ﻫﺪاﯾﺖ ﺷﻮد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی ﺑﺎﻧﮑﯽ ﻧﺎﮐﺎرا ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺷﺮاﯾﻂ ﺧﺎص ﮐﺸﻮری ﺧﺼﻮﺻﺎً ﻧﺮخ ﺑﻬﺮه ﺑﺎﻻ، ﺑﺎزارﻫﺎی ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺷﺪه و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدی ﻧﺴﺒﺖ داده ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.
ب. اﺳﺘﺎب[۵۱]، داﺳﯿﻠﻮا[۵۲]و م. ﺗﺎﺑﮏ[۵۳]،(۲۰۰۹) در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﻮد ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﺗﮑﺎﻣﻞ ﺗﺪرﯾﺠﯽ از ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﺎﻧﮏ در ﺑﺮزﯾﻞ، ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺎراﯾﯽﻫﺎی ﻫﺰﯾﻨﻪ، ﺗﺨﺼﯿﺼﯽ و ﺗﮑﻨﯿﮑﯽ ﺑﺮای ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی ﺑﺮزﯾﻞ در دوره زﻣﺎﻧﯽ۲۰۰۰ ﺗﺎ ۲۰۰۷ ﭘﺮداﺧﺘﻪاﻧﺪ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﺨﻤﯿﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮐﺎراﯾﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪاﻧﺪ.[۲۷] ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮐﻞ، ﺧﺮﯾﺪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ[۵۴] ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ورودیﻫﺎ، و وام و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺧﺮوﺟﯽﻫﺎی اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای دورهﻫﺎی ﺑﺎ ﻧﻮﺳﺎﻧﺎت اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺎ( ۲۰۰۰) ﺗﺎ (۲۰۰۲) ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﻣﻨﺒﻊ ﻣﻬﻤﯽ از ﮐﺎراﯾﯽ از ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻧﺎﺷﯽ از ﮐﺎراﯾﯽ ﺗﮑﻨﯿﮑﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺎراﯾﯽ ﺗﺨﺼﯿﺼﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﮐﺎراﯾﯽ ﺗﮑﻨﯿﮑﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ، اﺷﺎره ﺑﺮ اﯾﻦ دارد ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎﻧﮑﻬﺎی ﺑﺮزﯾﻠﯽ در اﻧﺘﺨﺎب ﻣﻨﺎﺳﺐ ورودیﻫﺎ ﺗﻮأم ﺑﺎ ﻗﯿﻤﺖ داده ﺷﺪه ﺗﻮاﻧﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ اﻣﺎ در ﻣﺼﺮف و ﺑﻪ ﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻫﻤﻪ ورودیﻫﺎ ﺗﻮاﻧﺎ ﻧﯿﺴﺘﺪ و راه ﺟﺎﻣﻊ ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﺎﻧﮑﻬﺎی ﺑﺮزﯾﻠﯽ وﺟﻮد دارد. ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﮐﺎراﯾﯽﻫﺎی ﺗﺨﺼﯿﺼﯽ و ﺗﮑﻨﯿﮑﯽ ﺑﻪﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﺮاﺑﺮ%۶۶٫۹ و%۶۳٫۳ ﮐﻪ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﮐﺸﻮرﻫﺎی دﯾﮕﺮ ﮐﺎﻣﻼً ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی دارای ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ ﺷﺪه اﯾﺎﻟﺘﯽ ﮐﺎراﯾﯽ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی ﺧﺎرﺟﯽ دارﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﺎﻧﮏﻫﺎی ﺑﺮزﯾﻠﯽ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ دﯾﮕﺮ ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﺑﺎﻻﺳﺖ.
ﯾﺎﻧﮓ[۵۵]،(۲۰۰۹) در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﻮد ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﮐﺎراﯾﯽ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﺷﻌﺒﻪﻫﺎی ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺑﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ۲۴۰ ﺷﻌﺒﻪ از ﯾﮏ ﺎﻧﮏ ﺑﺰرگ ﮐﺎﻧﺎداﯾﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهﻫﺎ ﭘﺮداﺧﺖ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ از۴ ورودی و۹ ﺧﺮوﺟﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ].۲۸[
ورودی ﻫﺎ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: ﻓﺮوش، ﺧﺪﻣﺎت، ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ. ﺧﺮوﺟﯽﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﺮح زﯾﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ:
ﺗﻌﺪاد ﺗﺮاﮐﻨﺶﻫﺎی ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻧﺮخ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺟﺪﯾﺪ وام
ﺗﻌﺪاد ﺗﺮاﮐﻨﺶﻫﺎی اﻓﺘﺘﺎح ﺣﺴﺎبﻫﺎی ﺟﺎری ﺑﺎ ﺑﻬﺮه ﺟﺪﯾﺪ