فصل چهارم- تئوری و روش حل
۴-۱- تحلیل استاتیکی
در مبحث طراحی یک سازه، تحلیل استاتیکی از اهمیت خاصی برخوردار است. در برسی سازهها در ابتدا با انجام یک آنالیز استاتیکی میتوان از مقاوم بودن سازه تحت بارهای ساکن و استاتیکی اطمینان حاصل نمود. در حالتهایی که بار دینامیکی وجود دارد، نیز میتوان بار دینامیکی را به صورت بار استاتیکی معادل در نظر گرفت و صرفا با بهره گرفتن از یک آنالیز استاتیکی نقاط بحرانی را بدست آورد و یا سازهای مقاوم از لحاظ استاتیکی و دینامیکی طراحی نمود. در مسائل استاتیکی خطی روابط حاکم به شکل زیر است:
(۴-۱) |
که در اینجا ماتریس سختی سازه است که تابعی از شکل هندسی اجزای تشکیل دهنده و خواص مواد میباشد، بردار تغییر مکان گرهی، تعداد المانها، ماتریس سختی المان، بردار نیروی عکس العمل و بردار نیروی اعمالی میباشد.
هنگام استفاده از روش اجزای محدود، نیروهای وارد به جسم توسط کاربر به نرم افزار داده می شود. مقدار تغییر شکل یا جابجایی با بهره گرفتن از معادله فوق تعیین می شود. پس از آن تنشهای وارده به جسم با بهره گرفتن از مقادیر تغییر مکان محاسبه می شود.
۴-۲- تعیین فرکانسهای طبیعی و شکل مودها
اثرات انعطاف پذیری سازه در معادلات حرکت به صورت عباراتی برحسب فرکانس طبیعی و شکل مودها و نیز جرمهای نرمالیزه بیان میگردد. لذا جهت شبیه سازی اجزای هواپیمای الاستیک نیاز به تحلیل مودال سازه و بدست آوردن فرکانسهای طبیعی و شکل مودها میباشد. برای این منظور روشهای گوناگونی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. یکی از این روشها روش شکل مودهای فرضی[۳۹] میباشد. همچنین به منظور بدست آوردن فرکانسهای ارتعاشی سازه میتوان از روش اجزای محدود[۴۰] استفاده نمود.
در یک سازه تحت بارگذاری اگر بخواهیم با بهره گرفتن از تئوری الاستیسیته وضعیت تنشها و کرنشها را مشخص کنیم این کار بسیار مشکل است چرا که تحلیل اینگونه مسائل مهندسی منجر به معادلات دیفرانسیلی می شود که حل آنها با روشهای ریاضی غالباً دشوار است. البته میدانیم که حل این معادلات پاسخ دقیق این مسئله را ارائه میدهد اما در مورد یک شکل هندسی خاص با یک بارگذاری مشخص اگر بارگذاری را تغییر دهیم نیاز به حل جدیدی خواهیم داشت که این امر موضوع را پیچیدهتر مینماید. برای همین موضوع در مسائل مهندسی ترجیح داده می شود که از روشهای تقریبی عددی برای حل مسائل استفاده شود. مهمترین روشهای حل عددی که در حل مسائل مهندسی به کار میرود عبارت است از:
-
- اجزای محدود
-
- روش المان مرزی
-
- روش تفاضل محدود[۴۱]
۴-۲-۱- روش اجزای محدود
در این روش ابتدا شکل به بخشهای کوچکی به نام المان تقسیم بندی می شود، در این روش معادله دیفرانسیلی تقریب زده نمی شود بلکه جواب این معادله به صورت یک تابع شکل[۴۲] درجه n تقریب زده می شود. این روش نهایتا به دستگاه معادلات خطی به صورت منجر می شود. که ماتریس [k] ماتریس سختی سازه و بردار A بردار جابجایی گره یا مجهولات مسئله است. بردار F بردار نیروهای خارجی وارد بر گرههای المانها میباشد. با حل این دستگاه مجهولات مسئله به دست می آید.
۴-۲-۲- روش تفاضل محدود
در این روش برای حل معادله دیفرانسیل، یک عملگر دیفرانسیلی تقریب زده می شود به این ترتیب معادله دیفرانسیل تبدیل به معادله جبری می شود در این حالت هندسه سازه را به بخشهای کوچکی تقسیم میکنیم، حال با سر هم کردن معادلات جبری حاکم بر این قسمت های کوچک یک دستگاه معادلات جبری به دست می آید با حل این دستگاه مجهولات مسئله به عنوان مثال جابجایی در نقاط مختلف سازه محاسبه می شود این روش بیشتر در ورقها و پوستهها مورد استفاده قرار میگیرد و لازم به ذکر است که امروزه کمتر از این روش استفاده می شود.
۴-۲-۳- روش المان مرزی
در روش المان مرزی همانند روش اجزای محدود جواب معادله تقریب زده می شود ولی در اینجا بجای معادلات دیفرانسیل، معادلات انتگرالی خواهیم داشت که حل آنها به مراتب پیچیدهتر از حل معادلات دیفرانسیل است، یکی از تفاوتهای دو روش اجزای محدود و المان مرزی در این است که در روش المان مرزی تنها کافیست مرز سازه در مسائل دوبعدی و یا سطح یا رویه سازه در مسائل سه بعدی تقسیم بندی و آنالیز شود این بدان معنی است که روش المان مرزی یک بعد را کاهش میدهد و در محاسبات بسیار موثر است.
۴-۳- تحلیل دینامیکی در نرم افزار اجزای محدود
در تحلیل دینامیکی، بارهای وارد به سازه مورد بررسی، به صورت تابع زمان و به تبع آن، پاسخهای القایی از قبیل سرعت، تغییر مکان، نیروهای شتابی و تنش نیز به صورت زمانمند میباشند. این مشخصه مختلف زمانی باعث پیچیدهتر شدن تحلیل دینامیکی نسبت به تحلیل استاتیکی می شود. سه نوع تحلیل دینامیکی در نرم افزار اجزای محدود می توان انجام داد که در ذیل توضیح داده میشوند.
۴-۳-۱- تحلیل با بهره گرفتن از مقادیر ویژه
این روش برای تعیین رفتار ارتعاش آزاد بدون میرایی سازه بکار میرود. نتایج تحلیل از دیدگاه مقادیر ویژه، مقدار فرکانس و شکل مودهایی که سازه هنگام ارتعاش به آنها تمایل دارد را نشان میدهد.
معادله حرکت سازه بدون اجزای میرا کننده و بارگذاری در تعریف ماتریسی به صورت زیر میباشد:
(۴-۲) |
که در این معادله ماتریس جرم و ماتریس سختی میباشند. برای حل معادله فوق، جواب را به صورت هارمونیک فرض میکنیم:
(۴-۳) |
که بردارهای ویژه و مقدار فرکانس طبیعی میباشد.
با جایگذاری جواب در معادله حرکت داریم :