بعنوان مثال سان درکانی و همکاران[۷۳] ،۲۰۰۸؛ در مورد چگونگی میزان کربن در سراسر زنجیره تامین می توان اندازه گیری نمود ارائه کردند. در چارچوب شبکه زنجیره تامین برای برق وئو و همکاران[۷۴]،۲۰۰۶؛ یک مدل که بجای تصویر برداری از رفتار ژنراتور برق با یک نمونه کارها از گزینه ها و موضوع نیروگاه های برق مالیات آلودگی را پیشنهاد شده است.
چولت و وانکات[۷۵]،۲۰۰۹؛ محاسبه انرژی و کربن تولید گازهای گلخانه ای مرتبط با شبکه های حمل و نقل و فعالیت های انبارداری درزنجیره های تامین غذایی و نوشیدنی بویژه در صنعت شراب سازی انجام دادند. آنها نشان می دهند که بسته به طراحی زنجیره تامین انرژی مصرف و کربن انتشاری می تواند تفاوت قابل توجهی وجود داشته باشد.
شکل۲- ۵- نیروهای هدایت کننده زنجیره تامین سبز(چولت و وانکات،۲۰۰۹)
با وجود این تلاش های اولیه ردپای مدل سازی از میزان کربن در سراسر زنجیره تامین، ما را به درک بهتری از گرما (کربن) جریان یافته در زنجیره تامین بعنوان انتشار کربن و محدودیتهای کربن “می تواند از لحاظ مالی، یک شرکت را، حتی اگر نه در شرکت خود بلکه در یک زنجیره ارزش شرکت دارد، تحت تاثیر قرار داد.” (بوسچ و هافمن[۷۶] ۲۰۰۷ ص ۱۵۹) به این معنا که، شرکتهایی که میزان انتشار کربن در امتداد زنجیره تامین خود قابل اندازه گیری نیستند در همکاری با شرکای زنجیره تامین خود در یک نقطه ضعف قرار دهید.(شکل ۲-۵). فرآیندها نیز انرژی مصرف و کربن و سایر ضایعات منتشر می کنند.به منظور تدوین و فرمول کردن مدل حمل و نقل، از نظر ما بسته شدن زنجیره تامین پایان به پایان (end to end) با گره ها (در مراحل مختلف) همانطور که در (شکل ۲-۶) نشان داده شده، انتشار کربن در مراحل مختلف زنجیره تامین بوجود می آیند، اعم از پردازش مواد خام شروع و با توزیع کالا به پایان می رسد.
در مرحله تامین کنندگان، پردازش مواد خام و تهیه قطعات نیمه تمام، هیدروکربن ها، اسیدهای گوگرد SOX و ضایعات شکل ترکیبات گازی و اسیدی منتشر می کنند. در مرحله ارائه دهندگان خدمات لجستیک (تدارکات) سطح و نوع انتشار کربن در حالت حمل و نقل، بستگی به مسافت طی شده و استفاده از نوع سوخت دارد. وسایل نقلیه با موتور دیزلی مانند کامیون های سنگین ،دی اکسید کربن (CO2)، اکسید نیتروژن (N2O) ذرات معلق (PM) و ترکیبات آلی فرار منتشر می کنند. (هوی و همکاران[۷۷] ، ۲۰۰۷) انتشار کل کربن در مرحله تامین کنندگان (کارخانجات تولیدی) اندازه گیری شده، تولید گازهای گل خانه ای چه بطور مستقیم و غیر مستقیم از فرآیندهای تولیدی مختلف از جمله پردازش مواد خام، تمیز نمودن آنها وپرداخت نمودن[۷۸]، ریخته گری و پردازش تامونتاژ نهایی محصول می باشد.
در نهایت، انتشار کل کربن گازهای گلخانه ای در مرحله مراکز توزیع (انبار[۷۹]) بستگی به نوع بسته بندی مورد استفاده، سیاستهای تجاری، تراکم مصرفی و سطح استفاده مجدد، دارد. ما به دو دسته گسترده ای از گازهای گلخانه ای تولید شده در این مراحل زنجیره تامین است اشاره می کنیم: با منشاءمنبع ثابت (گازهای گلخانه ای تولید شده از پردازش مواد، تولید و انبارداری)و با منشاءمنبع غیر ثابت (گازهای گلخانه ای تولید شده از لجستیک (تدارکات) ورودی و خروجی) بنابراین انتشار گازهای گلخانه تولید شده در سراسر زنجیره تامین شامل دو منبع فوق می باشد. برای مشخص نمودن دامنه پژوهش و به منظور تسهیل برای تدوین یک مدل، پیش فرض های زیر مربوط به زنجیره تامین در نظر گرفته شده است:
میزان انتشار گازهای گلخانه ای از تامین کنندگان، کارخانه های تولیدی و انبارهای توزیع ثابت فرض می شود و میزان انتشار گازهای گلخانه ای از لجستیک های درونی و بیرونی غیر ثابت می باشد.
به منظور کاهش پیچیدگی فقط اولین ردیف[۸۰] تامین کننده در نظر گرفته می شود.
تولید گازهای گلخانه ای تولید شده به سمت مشتریان به نسبت کمتر از تولید گازهای گلخانه ای در طرف تامین کنندگان، انبارداری و حمل و نقل است.
انتشار کربن شامل CO2، N2O، متان، هیدروفلور و کربن، پر فلورکربن ها، هگزا فلورید گوگرد و دیگر ذرات می باشد.
اختلاط آشفته[۸۱] در طول انتشار ثابت و همگن در نظر گرفته می شود.تمام متغیرهای برخورد کننده دیگر در زمان تعیین اثرات، ثابت باقی می ماند.
شکل ۲- ۶- گره ها (مراحل مختلف) از حلقه- بسته پایان به پایان زنجیره تامین(یافته تحقیق)
۲-۷- شبکه زنجیره تامین حلقه – بسته ومزیت رقابتی
اکولوژی صنعتی ابزار تحلیلی را ارائه می کند که می توان به شیوه های گوناگون و در سطوح گوناگون مجموعه اقتصادی؛ بکار برد. از آنجا که این حوزه هنوز امری تازه است، بحث قابل ملاحظه ای در خصوص استفاده و ارزش اکولوژی صنعتی در شرایط متفاوت وجود دارد. مادراینجا یکی از ابعاد اکولوژی صنعتی را بیان می نمائیم؛ کاربرد بالقوه آن به عنوان ابزار برای شکل دادن به استراتژی و مزیت رقابتی شرکت است . مخصوصا، ما روابط میان اکولوژی صنعتی و اثر فعلی را در حوزه های استراتژی رقابتی و رقابت پذیری بین المللی بیان می کنیم. مشاهده می شود که اکولوژی صنعتی می تواند نوع معینی از تفکر شرکتی را برانگیزد که، زمانی که از طریق دیدگاه بهره وری منابع نشان داده می شود، می تواند به نوآوری هایی منجر شود که کارایی را بهبود می بخشد، هزینه را پائین تر می آورد، و ارزشی را که بوسیله ی یک فرایند تولیدی ایجاد شده است افزایش می دهد. بدین ترتیب اکولوژی صنعتی می تواند به عنوان ابزاری برای شکل دادن به رقابت پذیری شرکت خدمت نماید. ولی متذکر می شویم که اگرچه اکولوژی صنعتی در حوزه استراتژی رقابتی به عنوان ابزار «کشف» از توان بالقوه ای برخوردار است، به عنوان راهنمایی برای استراتژی به طور کلی در سطح وسیع تر شرکت دارای محدودیت هایی می باشد.
طراحی برای محیط [۸۲](DfE)، چرخه ی مواد، و یک تأکید بر فرایندهای تولید حلقه - بسته در برخی از شرایط مزایای رقابتی به بار خواهد آورد. اما در موارد دیگر، این رویکردها جایگاه رقابتی یک شرکت را تقویت نخواهد کرد. مخصوصا، بستن حلقه ها ممکن است هزینه ها را افزایش دهد که منافعی را که بدست می آید افزایش می دهد، مخصوصا اگر سیستم نظارتی که در آن یک شرکت عمل می کند به طور کامل هزینه های آلودگی هوا یا آب یا از بین بردن ضایعات را درونی نمی کند. علاوه بر این، توجه به انرژی و جریان مواد می توان از بهینه سازی سایر منابع کمیاب نظیر توجه تحلیلی مدیران منحرف شود.
۲-۷-۱- اکولوژی صنعتی به عنوان راهنمایی برای بهره وری منابع
از برخی جهات، اثر فعلی در خصوص اکولوژی صنعتی- با تاکیدش بر این موضوع که چگونه منابع گوناگون مهمی بر طرز موثری در یک فرایند تولیدی به کار گرفته می شوند. بر این اندیشه بنا می شوند که در اواخر سال های ۱۹۸۰ و اوائل سال های ۱۹۹۰ در خصوص «محیط و رقابت پذیری» ظاهر شد (پورتر[۸۳]، ۱۹۹۰، پورتر، ۱۹۹۱؛ استی[۸۴]، ۱۹۹۴). در حالیکه اندیشه اقتصادی سنتی استدلال می کند جایگاه رقابتی بر داده هایی (ورودی های) با هزینه پایین استوار است امروزه غالبا مزیت رقابتی از یافتن راه های غیر منتظره پایین تر آوردن هزینه تولید کالا یا شناسایی راه های افزایش ارزش یک محصول- خواه مستقیم یا غیر مستقیم- بدست می آید. بنابراین بهره وری افزایش داده شده منابع عاملی است که شرکت ها را به طور واقعی رقابتی پذیر می سازد. (پورتر و فان در لیند[۸۵] a1995، ۱۰۶).
۲-۷-۲- تعریف بهره وری منابع
+ x هزینه های غیر مستقیم- x هزینه های مستقیم- x ارزش افزوده)f = بهره وری منابع ورودی x
(فرصت های غیر مستقیم برای ارزش افزوده x
در این معادله[۸۶]، ارزش افزوده مستقیم و هزینه ها بخشی از فرایندهای تولید هستند که اخیرا شرکت ها بدان توجه کرده اند. ارزشی که یک منبع به محصول نهایی می افزاید برای بهره وری اش قطعا مهم است. زمانی که یک محصول مفید تر می شود و در نتیجه برای مشتریان ارزش بیشتری میگیرد، ارزش آن نیز افزایش می یابد. بنابراین شرکت ها اهمیت کوشش برای یافتن شیوه های بهبود کیفیت، ویژگی ها یا کاربردی بودن محصولاتشان را تشخیص میدهند. هزینه های مستقیم- نیروی کار و داده های مادی- نیز بخش های سنتی اکثر محاسبات حسابداری شرکت ها هستند. شرکت ها درک می کنند که تا حدی که می توانند محصولاتشان را با داده های کم تر یا ارزانتر تولید کننده، بهره وری منابع را بهتر کنند، هزینه ها را پایین تر بیاورند و سودها را افزایش دهند.
برخی از جنبه های اکولوژی صنعتی فرصت هایی را بهبود عملکرد محیطی و همزمان برای افزایش ارزش یک محصول یا پایین تر اوردن هزینه های مستقیم بیان می کنند. مثلا تولید کنندگان برای مسائل از بین بردن ضایعات که مشتریانشان از محصولاتی که به آنها فروخته شده با آن دست بگریبانند به اندیشه ی اکولوژی صنعتی و تحلیل چرخه ی زندگی توجه بیشتری نشان میدهند، ممکن است برای تسهیل در بازیافت یا استفاده مجدد طراحی محصولات را تغییر دهند. چنین استراتژی های DfE می تواند هزینه های مشتریان را پایین تر آورده و در نتیجه ارزش محصولات را افزایش دهد. به همین شکل یک تولید کننده که استراتژی حداقل سازی ضایعات را پذیرفته است ممکن است متوجه شود می تواند مواد خام را دوباره مورد استفاده قرار دهد و در نتیجه داده های کم تری بخرد، بدینوسیله هزینه های مستقیم تولید را کاهش دهد.
علاوه بر این فرصت های آشکار و پنهان بسیاری برای پایین تر آوردن هزینه و بهبود ارزش یک محصول وجود دارد. به طور کلی، این فرصت ها فراتر از تعریف تولید سنتی یک شرکت و دیدگاه مدیریتی یک شرکت و روش های حسابداری یک شرکت است. در ادامه سه مکان مهم را برای جستجوی دستاوردهای بهره وری منابع پنهانی متمایز می سازیم: (۱) درون شرکت (۲)درون زنجیره تولید (شامل تأمین کنندگان یا مشتریان)؛ و (۳) خارج از زنجیره تولید، در هزینه از این حوزه های فرصت اکولوژی صنعتی می تواند به عنوان یک ابزار کشف، گسترده ساز چشم انداز تصمیم گیران شرکت، تشویق کننده نوآوری، و تسهیل کننده تجدید شکل تعریف و محصول، طراحی، تولید، تحویل و امحاء به شیوه ای که هم بتواند سودآور باشد و هم به لحاظ محیطی مفید واقع گردد تلقی شود.
بی تردید شکاکان خواهند پرسید چرا اگر این فرصت ها برای بهبود رقابت پذیری تا این حد در دسترس است، شرکت ها قبلاً از آن به عنوان مزیت استفاده نکرده اند. پاسخ های متعددی وجود دارد. نخست؛ تعدادی از شرکت ها این منابع را در درون و بیرون شرکت خود پایین آورنده هزینه و بهبود کننده کارایی می یابند. ثانیاً مدیران شرکت ها به لحاظ زمانی دارای محدودیت هستند، و ظرفیت محدودی برای تمرکز دارند و بسیاری به تازگی با توجه کردن به جریان منابع عمق فرصت های ارائه شده در می یابند. نهایتا مدیران برای برخورداری از بهره وری منابع باید به طور جامع عملکردهایشان را باز آزمایی کنند و درباره شیوه های جدید فعالیتهای شرکت شان فکر کنند، و هرکس توانایی تغییر لازم در اندیشه را ندارد.
۲-۷-۳- درون شرکت
با شناسایی و حذف ضایعات و در نتیجه کاهش هزینه های تولید راه های زیادی برای بهبود بهره وری منابع وجود دارد. حتی پیش از پیشرفت اکولوژی صنعتی شرکت ها سخت دستورالعمل «ممانعت از آلودگی» این فرصت ها را دنبال می کردند. (دورفمن و همکاران [۸۷]۱۹۹۲). با بهره گیری از آمیزش اندیشه هایی برگرفته از علوم فیزیکی درباره حفظ و نگهداری جرم و انرژی با آموزه های اقتصاد درباره کارایی، اکولوژی صنعتی برای کمک به شرکت ها جهت کسب حداکثر درآمد از مجموعه ی معینی از داده ها- یعنی بهینه سازی بهره وری منابع گام های بیشتری بردارد. علاوه بر این با تشویق و حمایت از اندیشه ی سیستمی- از جمله توجه به توازن مواد شرکت، امکان سیستم های حلقه ی بسته، و طراحی برای فرصت های محیطی- یک چشم انداز اکولوژی صنعتی می تواند شرکت ها را تشویق کند که بر ابعاد چندگانه بهره وری منابع تمرکز کنند که باید برای بهینه سازی رقابت پذیری مد نظر قرار گیرند. توجه به توازن مواد یک شرکت امکان سیستم های حلقه - بسته، و فرصت های DfE را می توان به ارزش یک محصول یا کاهش هزینه تولید معطوف ساخت.
شرکت هایی که به جریان های انرژی خود توجه کرده اند- مثلا با طراحی دوباره روشنایی اداره و کارخانه خود به عنوان بخشی از برنامه ی روشنایی سبز آژانس محافظت از محیط آمریکا در صورت حساب های مربوط به برق به کاهش قابل ملاحظه ای دست یافته اند و در نتیجه هزینه های تولیدشان را به طور معناداری کاهش داده اند. (پورتر و فان در لیند ،a1995،۹۹). اگرچه چنین هزینه های عملیاتی مثل روشنایی به عنوان هزینه ای در تولید تخصیص داده می شود، غالبا در حوزه مدیریتی کسانی که مسئولیت یک فرایند خاص را به تولید را بر عهده دارند قرار می گیرد. در واقع، کلید موفقیت برنامه ی روشنایی سبز [۸۸]USEPA تاکیدش بر تغییرات کل لامپ ها و تغییر مسئولیت اداره «منابع» از سرایداران با انگیزه کم در سرمایه گذاری های کم هزینه در استراتژی های بهینه سازی لامپ جدید به مدیران ارشد که دارای چنین انگیزه هایی هستند ، بود.
اندیشه ی اکولوژی صنعتی به میزان زیادی وعده میدهد که توجه را به فرصت های پس انداز هزینه سوق دهد که در غیر اینصورت بی توجه خواهند ماند. بسیاری از شرکت ها برنامه های جلوگیری از آلودگی را با در نظر داشتن اهداف کاهش هزینه متقبل شده اند. ۳M بیش از ۷۰۰ میلیون دلار در پس انداز هزینه را به برنامه ی پرداخت بابت جلوگیری از آلودگی نسبت میدهد (کلی[۸۹]، ۱۹۹۴). تعدادی از شرکت های دیگر نتایج مشابه ای را گزارش داده اند (میلر[۹۰]، ۱۹۹۶، هارت و آجرا[۹۱]، ۱۹۹۶، ریگان[۹۲]، ۱۹۹۳). یک اکولوژی صنعتی گسترده تر بخوبی می تواند کارایی بیشتری در منابع را بوجود آورد.
در موارد دیگر، چارچوب تحلیلی اکولوژی صنعتی خلاقیت و نوآوری را که به منابع پیش بینی نشده که فراتر از حداقل سازی ضایعات است منجر شده است «هیتاچی» به عنوان مثال، یک استراتژی DfE در تقسیم ماشین شویی اش به بازیافت تسهیلات ماشین شویی های قدیمی پذیرفته است. در طراحی مجدد محصول اش برای آسان تر کردن جداسازی قطعات این شرکت فرایندی را توسعه داد که بوسیله ی آن ماشین های شستشویش را بتواند فقط باشش پیچ درست کند. نه تنها این طراحی جدید باز کردن قطعات و از بین بردن ضایعات را در پایان عمر این ماشین شستشو سهولت بخشید، بلکه ساختار شش پیچه، زمان تولید را تا ۳۳ % کاهش داد و به طرز معناداری تعداد بخش هایی را که باید در انبار حفظ می شد کاهش داد. هیتاچی همچنین متوجه شد که شستشوگر شش پیچه خدمات کمتری نیاز دارد به طوری که این مشتری صورت حساب های قابل اعتماد تر و هزینه تعمیرات کم تری بدست می آورد. تلاش های هیتاچی نه تنها به ماشین لباسشویی منتج شد که به لحاظ محیطی رجحان پذیر است بلکه به محصولی با ارزش بالاتر و رضایت بهبود یافته مشتری، هزینه های تولید پایین تر، و هزینه های تعدیل یافته غیر مستقیم امحا (۱۹۹۶ JACO[93]) منجر شد. در این حالت الزام هیتاچی به اندیشیدن بر حسب اکولوژی صنعتی افزایش چند بعدی در بهره وری منابع ایجاد کرد که محصول شرکت را بسیار رقابتی تر ساخت. پرورش دهندگان گل در آلمان تحت فشار برای کاهش استفاده کودهای شیمیایی و سموم ضد آفات که آب های زیرزمینی را آلوده می سازد به سودهای پیش بینی نشده مشابه ای در نتیجه الزام به باز اندیشی در فرایند تولیدی شان از یک چشم انداز DfE دست یافتند. آنها سیستم حلقه ی بسته ای را برای پرورش گل ها در آب وپشم سنگ[۹۴] گسترش دادند که پیشرفت های مهمی را در بهره وری منابع ارائه می کند (پوتر و فان در لیند b1995، ۱۳۰). این پرورش دهندگان متوجه شدند که روش حلقه - بسته درپرورش گلها خطر بیماری ها را پایین آورد و نیاز به سموم دفع آفات و کودها را (که می تواند در آب دوباره وارد شوند) کاهش داد، و تغییرات شرایط پرورش را که تداوم تولید و کیفیت تولید را بهبود می بخشید کم تر کرد. از آنجا که گل ها در سیستم حلقه - بسته بر اساس پلاتفرم هایی که به طور خاص طراحی شده بودند که برداشت و حمل را آسان تر و هزینه های نقل و انتقال را نیز پایین می آورد پرورش داده می شوند. از چشم انداز بهره وری یک منبع، پرورش دهندگان گل در آلمان ارزش محصول شان را افزایش دادند و هزینه ورودی هایشان را کاهش دادند و هزینه های غیر مستقیم محصول را با کاهش هزینه های ضایعات و امحاء پایین آورند که به طرز چشمگیری رقابت پذیری شان را بهبود بخشید.
اگرچه تمرکز اصلی اکولوژی صنعتی و استراتژی رقابتی بایستی بر کاهش هزینه های اقتصادی واقعی یا «داخلی» باشد، در بسیاری موارد، توجه به بهره وری منابع فرصت هایی را نیز برای بار پذیرش مقررات پایین -تر یا سایر هزینه های «استنتاجی» این فرصت ها پر رنگ تر می شوند. استراتژی های DfE که به عنوان مثال اعتماد به مواد شیمیایی سمی را کاهش می دهد ممکن است چنین سودهایی را بوجود آورد. یک فهرست کوچک از مواد خطرزا به مجموعه ارزانتری از روش های ضایعات، فهرست کمتر مواد سمی، و هزینه های نظارتی پایین تر بیان می شود. در بسیاری از شرکت ها، ولی، فرصت کاهش هزینه های پذیرش به سادگی در رویت مدیران نیستند برای اینکه بار نظارتی مستقیما به خطوط تولید خاص تخصیص نمی یابد ولی در عوض در هزینه بالاسری کلی حل می شود که مدیران خط نسبت به آن کنترل کمتری دارند و در نتیجه انگیزه های کم تری برای کاهش آن دارند.
اندیشیدن بر حسب اکولوژی صنعتی نیز ممکن است به بهبود بهره وری منابع با قادر ساختن یک شرکت به باز تعریف یک محصول و در نتیجه افزایش ارزش آن برای مشتریان بیانجامد. به عنوان مثال، در حالیکه سعی می شود از کلرین سفید کننده کاهش یابد، ملیتا یک تولید کننده ورق قهوه، متوجه شد که تعدادی از مشتریانش، از دوز باقیمانده کلورین در ته مانده قهوه شان می ترسند و بسته های بدون آن را ترجیح میدهند (توماسن[۹۵]، ۱۹۹۴). بسته های قهوه ای در این بخش از بازار نماینده ارزش افزوده می باشند.
برخی از منافع استراتژیک که یک شرکت می تواند از در نظر گرفتن فعالیت هایش از طریق چشم انداز اکولوژی صنعتی بدست آورد حتی نامحسوس تر است. تولید کنندگان کارتریج تونر پرینتر کامپیوتر به تازگی شروع به بازپس گیری کارتریج های خالی با این شرایط کرده اند که آن را برای مشتری بسیار آسان می سازد (بنرنس وایر[۹۶]، ۱۹۹۷). این امر هزینه امحاء ضایعات مشتری را کاهش می دهد. این کار همچنین اجازه می دهد شرکت دوباره کارتریج را بدست آورد و آن را مجددا استفاده کند. از آن مهم تر، این کار تضمین می کند که «تولید کنندگان توتر کارتریج » «بازار بعد» که در غیر این صورت می توانستند سهم شان را در محصول داشته باشند و آن را دوباره پر کرده و بفروشند، دسترسی ساده به عرضه کارتریج ندارند. بسیاری از دوربین های قابل امحاء این درس را از دست داده اند. به جای آن که به عقب بازگردیم پوسته های دوربین مورد استفاده توسعه دهندگان فیلم، تعدادی از تولید کنندگان اصلی دوربین های قابل امحاء بازار بعدی شکوفائی را برای پدیدار شدن امکان پذیر می سازند که در آن شرکت ها کار آفرین بدنه های دور انداخته شده دوربین می خواهند و آنها را دوباره پر می کنند (ساندرز[۹۷]، ۱۹۹۶) بنابراین تولید کنندگان دوربین ضایعاتی اصلی با رقابت از طرف مجموعه تازه ای از سازندگان دوربین ضایعاتی مستعل روبرو می شوند.
برخی از شرکت ها متوجه شده اند که با توجه کردن به جریان های ضایعات و موادشان آنها قادر بوده اند که تنها فرصت های کاهش هزینه را درون فرایندهای تولید موجودشان یا افزایش ارزش خروجی شان آشکار سازند، بلکه همچنین محصول جدیدی، یا خدمات جدیدی را که ارزش را ورای فرایند تحت بررسی ایجاد می کند. مثلا دوپونت تولید مجموعه ای از مدادها و خودکارها را از قطعات کره ای تولید می کند (تبو[۹۸]، ۱۹۹۷). این کار هزینه های امحا ضایعات از عملیات تولید کنتور کاهش میدهد و محصول تازه ای و منبع تازه درآمدی برای دوپونت ایجاد می کند. به همین شکل، رونه پولنک متوجه شد بازار ضد اسیدها که یک محصول جنبی تولید نایلون شان هستند (پورتر و کان در لیند ، b1995،۱۲۵). به جای سوزاندن این مواد شیمیایی به عنوان ضایعات امروزه این شرکت مشتریانی دارد که دی اسیدها را برای استفاده به عنوان منعقد کننده برای فرایندهای رنگرزی و دباغی به کار می رود.
۲-۷-۴- درون یک سیستم ارزشی
حتی منابع عمیقاً نهان شده تر فرصت ها را می توان با بررسی کاهش هزینه های زنجیره تولید کشف کرد. با توجه به وابستگی داخلی بخش های گوناگون تولید و فرایند توزیع و توان بالقوه برای سینرژی در میان این شرکت ها (وهمچنین، همان طور که در بخش بعد مورد بحث قرار دادیم، به همراه آن هایی که فراتر از فرایندهای تولید ولی با تقریت فیزیکی) اکولوژی صنعتی می تواند به انواع از موانع استفاده از منابع کاراتر غلبه کند. مخصوصا اندیشه سیستمی که استنتاجی است می تواند کمک کند اطلاعات ناقص را بیان کنیم، این برای سازمانی را بگوییم، و مسائل را کنترل کنیم، و دشواری های همراه کردن انگیزه ها به شیوه هایی که ارزش برای تأمین کنندگان یا مشتریان، شرکت ها غالباً قادرند جایگاه رقابت پذیری شان را بهبود ببخشند. یک کل فروش که با بازگرداندن و استفاده مجدد از مواد بسته بندی موافقت می کند، مثل پالت ها، یک فایده خارجی تولید می کند. هزینه های پایین تر امحاء ضایعات مشتریانش. این هزینه های پایین تر می تواند مشتریان وفادار بیشتری را به همراه داشته باشد. البته، کل فروشان، ممکن است همچنین قادر باشند برخی از ارزش ها را در فرایند بسته بندی ضایعاتی کنند با گرفتن شارژ بابت خدمات بازپس گیری حفظ کنند (تویه[۹۹]، ۱۹۹۵). تحلیل دقیق هزینه های محیطی که تأمین کنندگان و مشتریان تحمل می کنند فرصت های واقعی برای رقابت های اصلاح شده ایجاد می کند. فقدان یک تلاش تحلیلی برای اندیشه از طریق جریان مواد و ضایعات که از محدوده مرزهای شرکت فراتر می رود، انواع بسیاری از هزینه های آلودگی- دستاوردهای بالقوه بهره وری منابع- برای یک شرکت مشهود می باشد. مخصوصا اگر این تولید کنندگان نیستند که اخیرا هزینه استفاده نادرست یا ناکارای منابع را پرداخته اند بلکه تأمین کنندگان، مشتریان، توزیع کنندگان یا حتی فعالان در جریان از استخراج مواد خام تا امحاء محصول نهایی در پایان عمر آن، انگیزه کمی برای بیان این مسئله وجود دارد.
با تمرکز توجه به وابستگی داخلی بخش های گوناگون در فرایند تولید و تشخیص بالقوه سینرژی در میان این شرکت ها اکولوژی صنعتی می تواند بر غلبه بر انواع منابع برای استفاده منابع کاراتر کمک نماید. مخصوصا، این می تواند یادگیری سازمانی را ترویج کند (آرجیریس و شون[۱۰۰]، ۱۹۷۴) یا همکاری با مشتریان و حتی همکاران با رقبا (براندن بورگر و نیل بوق[۱۰۱]، ۱۹۹۶). البته، اگر بازارها بدون جریان عمل کنند و فرضیه اطلاعات کامل اقتصاد دانان همیشه درست باشد، شرکت ها بیشتر فرایند تحقیق خود را برای یافتن این سینرژی ها بهینه خواهند کرد. ولی همان طور که پورتر و شان در لیند (b1995) و جلوتر مارچ و سایمون[۱۰۲] (۱۹۸۵) و نلسون و وینتر (۱۹۸۲) روشن می سازند- و هر کسی که به عنوان خبره در مشاوره مدیریت زندگی می کند- فرصت های زیادی برای افزایش ارزش وجود دارد و کاهش هزینه ها در جهان واقعی بدون بررسی باقی می ماند.
۲-۷-۵- فراتر از زنجیره تأمین
فرصت های حلقه ی بسته در پیوند با دیگر تسهیلات صنعتی در مجاورت فیزیکی ولی خارج از زنجیره تولید خود فرد جنبه ی دیگری از اکولوژی صنعتی ارائه میدهد که وعده افزایش بهره وری منابع را ارائه می کند. «گرمایش منطقه، که بخار ضایعات یک شرکت به عنوان منبع گرما برای موسسات تجاری همسایه یا مستقیم آنجا بدل می شود و نمونه ی معروفی از این نوع هم زیستی را که ممکن است ارائه خواهد کرد. مثال های برجسته تر را نیز می توان یافت مثل پارک های صنعتی- اقتصادی که شرکت های سینرژی گر در ورودی های و خروجی ها هستند، محصولات فرعی شریک هستند و در نتیجه ضایعات را کاهش و هزینه ها را پایین می آورند. بهترین نمونه این همکاری شرکت آسناس پاور، یک کارخانه داروسازی نروتوردیسک، کارخانه جیپرک و تصفیه استاتویل در کلند بورگ دانمارک می باشد (اهرن فلد و گرتلر [۱۰۳]،۱۹۹۷).
۲-۷-۶- محدودیت های اکولوژی صنعتی
اگرچه اکولوژی صنعتی می تواند به بهره وری منابع کمک نماید ارزش مستقل آن به عنوان راهنمایی برای استراتژی شرکت و رقابت پذیری محدود می شود. به خصوص توجه کردن به انرژی و جریانات مواد و حلقه های بسته درون فرایندهای تولید، در برخی از شرایط از تقریبا بهبود جایگاه رقابتی یک شرکت کم می شود.
۲-۷-۷- هزینه ها بیشتر از منافع
اعتقاد به تکمیل این چرخه میزان بی ارتباط نیست. حتی زمانی که شرکت ها سود می برند و سودهای اجتماعی محاسبه می شود هزینه های بستن حلقه ها ممکن است منافع را افزایش دهد. مثلا حفظ مجدد بخار آب ممکن است هزینه های خصوصی زیادی برای بسیاری از شرکت ها ایجاد کند که انجام آن را متقبل می شوند و به احتمال اندک سودهایی را برای جامعه (یا شرکت) که سرمایه گذاری را توجیه می کند، ایجاد می کنند. در این حالت نبستن حلقه مفهوم می شود- هم از نقطه نظر شرکت و هم از چشم انداز وسیع تر اجتماعی.
گرایش برخی از طرفداران اکولوژی صنعتی اغراق در موضوع شان و پافشاری بر برتری کل سیستم های حلقه - بسته، محکوم به شکست است. جاهای زیادی وجود دارد که رویکرد DfE ارزش ایجاد خواهد کرد. پذیرش این امر که در برخی از حوزه ها، حلقه های بسته ارزش ایجاد نخواهد کرد شرایط را برای اکولوژی صنعتی به عنوان یک ابزار استراتژی شرکتی تقویت می کند. علاوه بر این، یک تئوری متنوع تر اکولوژی صنعتی که محدودیت هایش را تصدیق می کند و بر منطقه ی اساسی تطابق با اندیشه ی استراتژی رقابتی متمرکز می شود برای جامعه ی تجاری متقاعد کننده تر خواهد بود.
۲-۷-۸- نظارت ناقص
از آنجا که سیستم نظارتی محیط فعلی ما کلیه مضرات ناشی از فرایندهای خاص تولید و توزیع را در بر نمی گیرد، شرکت هایی که به دنبال بستن حلقه ها و بازیافت ضایعات هست که آنها (و رقبایشان) می توانند در حال حاضر به طرز قانونی حذف کنند- غالباً پی خواهند برد جایگاه رقابتی شان نه افزایش بلکه کاهش یافته است. هرچقدر شکاف بین هزینه های خصوصی که شرکت ها با آن مواجه اند و هزینه های اجتماعی فعالیت هایشان بیشتر باشد اکولوژی صنعتی به عنوان راهنمای استراتژی شرکت ها کم تر فایده خواهد داشت. مخصوصا تحت یک سیستم نظارتی ناقص که عوارض بیرونی محیطی کاملا درونی نشده است شرکت هایی که روی کنترل های نشت ها یا سایر استراتژی های حلقه - بسته سرمایه گذاری کرده اند ممکن است خود را در برابر هزینه های ناشی از آلودگی بیابند که رقبایشان متحمل نمی شوند. در این شرایط بستن یک حلقه ممکن است سودهای اجتماعی ایجاد کند که هزینه های اجتماعی را زیاد می کند ولی هزینه های خصوصی حفظ مجدد ضایعات منافع خصوصی را به سطح شرکت افزایش خواهد داد.
ولی البته، همان طور که در بالا بحث شد آنچه که به عنوان «ضایعات» (و خارج کردن یک دودکش یا لوله فاضلاب) بحث می شود در واقع ممکن است دارای ارزشی باشد. در موارد دیگر، ذخایر محیطی که شرکت بیرونی می سازند به هزینه های اجتماعی که همگان متقبل می شوند بدل نمی شدند، بلکه برعکس به هزینه های خصوصی طرف دیگر بدل می شوند- همان طور که جلوتر در بحث ما از کاهش اثرات محیطی در طول زنجیره تولید بحث شده اندیشه سیستمی، در غالب تحلیل بهره وری منابع یا اکولوژی صنعتی، ممکن است بنابراین این واقعیت برجسته سازد. ممکن است به همکاری درون شرکتی بیانجامد، مادامی که هزینه های هماهنگی (یعنی هزینه های معاملات) چندان بالا نباشد که هم نتایج اقتصادی و هم نتایج محیطی را بدون توجه به نقائص سیستم نظارتی بهبود بخشد بنابراین شکاف میان هزینه های اجتماعی و هزینه های خصوصی ممکن است آن اندازه که برخی از مشاهده کنندگان مایلند پیشنهاد کنند؛ بزرگ نباشد.
۲-۷-۹- نتیجه گیری این بخش
در سطح شرکت، اکولوژی صنعتی یک ابزار کشف برای پیشرفت و تقویت بهره وری منابع است و تضمین می کند که شرکت ها با کارایی بهینه و سودآوری بهینه عمل می کند. اکولوژی صنعتی می تواند نوآوری را ترویج کند و به مدیران در یافتن فرصت هایی را هم در داخل و خارج شرکت هایشان کمک می کند، ارزش محصولاتشان را اضافه می کند یا هزینه ها را کاهش می دهد- و بنابراین رقابت پذیری شان بهبود بخشند. اما برای شرکت هایی که درون ساختار نظارتی محیطی (ناقص) موجود عمل می کند، اکولوژی صنعتی نمی تواند برای بهینه سازی عملکرد مالی حساب کرد، اکولوژی صنعتی در سطح شرکت باید به عنوان یک ابزار مفید برای بهبود بهره وری منابع دیده شود ولی نه به عنوان یک راهنمای مستقل برای استراتژی رقابتی.