پایان نامه رشته مدیریت آموزشی : بررسی رابطه بین شایستگیهای عاطفی – اجتماعی مدیران و رفتار شهروندی
دانشگاه شیراز
واحد بین الملل
پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی
عنوان
بررسی رابطه بین شایستگیهای عاطفی – اجتماعی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان فارس
استاد راهنما:
دکتر مهدی محمدی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده هدف پژوهش، بررسی رابطه بین شایستگیهای عاطفی ـ اجتماعی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان فارس و روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همیستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس و ادارات تابعه و مدیران و سرپرستان بلافصل آنان بود. روش نمونه گیری از نوع نمونهگیری تصادفی طبقهای بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات، مقیاس محقق ساخته شایستگیهای عاطفی ـ اجتماعی بر اساس نظریه (بویاتزیس، 2005) و رفتار شهروندی سازمانی (پودساکوف، 2000) بوده است، که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع و جمعآوری گردید. اطلاعات با بهره گرفتن از روش های آمار استنباطی (تی تست تک نمونهای و رگرسیون چندگانه) و با کمک نرم افزار spss تحلیل شد. نتایج نشان داد که: 1) کارکنان شایستگیهای عاطفی ـ اجتماعی مدیران را به جز در بعد خودآگاهی درسطح قابل قبولی ارزیابی نمودهاند. 2) همچنین مدیران رفتار شهروندی کارکنان را در سطح قابل قبولی ارزیابی نمودهاند. 3) ابعاد آگاهی اجتماعی و خودآگاهی، شایستگیهای عاطفی ـ اجتماعی مدیران با سوابق مختلف پیشبینی کننده معنادار رفتار شهروندی کارکنان میباشند 4) ابعاد آگاهی اجتماعی و خودمدیریتی، شایستگیهای عاطفی ـ اجتماعی مدیران با مدارک تحصیلی مختلف پیشبینی کننده معنادار رفتار شهروندی کارکنان میباشند 5) ابعاد آگاهی اجتماعی و خودآگاهی، شایستگیهای عاطفی ـ اجتماعی مدیران بومی پیشبینی کننده معنادار رفتار شهروندی کارکنان میباشد و ابعاد آگاهی اجتماعی و خودمدیریتی، شایستگیهای عاطفی ـ اجتماعی مدیران غیربومی پیشبینی کننده معنادار رفتار شهروندی کارکنان میباشد. واژههای کلیدی: مدیران، شایستگیها، شایستگیهای عاطفی ـ اجتماعی، رفتار شهروندی سازمانی. فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول . 2 ١-1- بیان مسأله 4 1- 2- ضرورت و اهمیت پژوهش 10 ١- 3- اهداف پژوهش . 15 1-3-1- هدف کلی . 15 1-3-2- اهداف جزیی. 15 1-3-3- سؤالات پژوهش 16 1-4- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها. 16 1-4-1- تعاریف مفهومی. 16 1-4-1-1- شایستگیهای عاطفی ـ اجتماعی 16 1-4-1-2- رفتار شهروندی سازمانی 17 ١-4-2- تعریف عملیاتی 18 1-4-2-1- شایستگیهای عاطفی- اجتماعی. 18 1-4-2-2- رفتار شهروندی سازمانی 18 فصل دوم پیشینه پژوهش 20 2-1- مبانی نظری 20 2-1-1- شایستگیهای عاطفی ـ اجتماعی. 20 2-1-1-1- تعریف شایستگی. 21 2-1-1-2- ابعاد شایستگی مدیران. 24 2-1-1-3- ابعاد، معیارها و زیر معیارهای شایستگی عاطفی ـ اجتماعی 25 2-1-1-3-1- شایستگیهای شخصی 26 2-1-1-3-1-1- خود آگاهی 26 2-1-1-3-1-2- خود تنظیمی . 26 2-1-1-3-1-3- خود انگیزشی 27 2-1-1-3-2- شایستگیهای اجتماعی. 27 2-1-1-3-2-1- آگاهی اجتماعی 28 2-1-1-3-2-2- مهارتهای اجتماعی. 28 2-1-1-4- انواع شایستگی. 29 2-1-1-4-1- شایستگیهای هستهای . 29 2-1-1-4-2- شایستگیهای کنشی یا فنی. 30 2-1-1-4-3- شایستگیهای مدیریتی 30 2-1-1-5- مدلهای مختلف شایستگیهای عاطفی- اجتماعی 30 2-1-1-5-1- مدل شایستگی عاطفی اجتماعی باندلی. 31 2-1-1-5-1-1- برقراری تفاهم 31 2-1-1-5-1-2- پذیرش تفاوتها 32 2-1-1-5-1-3- اعتماد سازی 33 2-1-1-5-1-4- تأثیر فرمندی. 34 2-1-1-5-2- مدل شایستگی عاطفی اجتماعی گلمن. 34 2-1-1-5-2-1- شایستگی فردی 36 2-1-1-5-2-2- شایستگی فردی 36 2-1-1-5-2-3- آگاهی اجتماعی. 37 2-1-1-5-2-4- شایستگی اجتماعی/ مدیریت روابط. 37 2-1-1-5-3- مدل شایستگی عاطفی: وربیکی، بلسچاک و باگازی 38 2-1-1-5-3-1- پذیرش دیدگاه دیگران 39 2-1-1-5-3-2- مدیریت ابراز عواطف خویش. 39 2-1-1-5-3-3- کمک به دیگران برای پذیرش احساسات فرد. 40 2-1-1-5-3-4- عدم احساس گناه در صورت داشتن هدف راهبردی. 41 2-1-1-5-3-5- احساس اصالت 42 2-1-1-5-3-6- دیدگاه کنایهای 42 2-1-1-5-3-7- نقش هنجارهای فردی. 43 2-1-1-6- رویکردهای شایستگی 44 2-1-1-6-1- رویکرد رفتاری 44 2-1-1-6-2- رویکرد استانداردها . 45 2-1-1-6-3- رویکرد اقتضایی 46 2-1-1-7- ضرورت و کاربرد شایستگیها در حوزه مدیریت منابع انسانی 47 2-1-1-8-کاربرد شایستگی در برنامهریزی منابع انسانی 49 2-1-1-9-کاربرد شایستگی در انتخاب و استخدام 50 2-1-1-10-کاربرد شایستگی در آموزش 51 2-1-1-11-کاربرد شایستگی در تعیین و توزیع پاداش کارکنان. 52 2-1-1-12-کاربرد شایستگی در توسعه و رشد 53 2-1-1-13-پرورش شایستگیهای عاطفی اجتماعی مدیران. 54 2-2-2- رفتار شهروندی سازمانی 55 2-2-2-1- ابعاد رفتار شهروندی 57 2-2-2-1-1- وظیفهشناسی. 58 2-2-2-1-2- نوع دوستی 58 2-2-2-1-3- فضیلت شهروندی. 59 2-2-2-1-4- جوانمردی 59 2-2-2-1-5- احترام و تکریم. 59 2-2-2-2- ویژگیهای مشترک رفتار شهروندی. 63 2-2-2-3- انواع رفتار شهروندی در سازمان . 66 2-2-2-4- عوامل تأثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی 68 2-2-2-5- مفاهیم مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی 72 2-2-2-6- سیاستهای تشویق رفتار شهروندی. 73 2-2-2-6-1- گزینش و استخدام. 73 2-2-2-6-2- آموزش و توسعه 74 2-2-2-6-3- ارزیابی عملکرد و جبران خدمات 74 2-2-2-6-4- سیستمهای غیررسمی 75 2-2- پیشینه پژوهشی. 76 2-2-1- پژوهشهای خارجی 76 2-2-2- تحقیقات داخلی 79 2-2-3- جمع بندی. 82 فصل سوم روش شناسی پژوهش 86 3-1- روش پژوهش. 86 3-2- جامعه آماری 86 3 – 3-روش نمونه گیری و حجم نمونه. 87 3-4- ابزارپژوهش. 88 3-4-1- شایستگیهای عاطفی – اجتماعی 88 3-4-2- مقیاس رفتار شهروندی سازمانی 89 3-5- روایی و پایایی 89 3-5-1- مقیاس شایستگی عاطفی – اجتماعی. 89 3-5-2- مقیاس رفتار شهروندی سازمانی 90 3-6- روشهای جمعآوری اطلاعات. 91 3 –7 – روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات . 91 فصل چهارم یافتههای پژوهش 94