۱۷. الگوهای متفاوت
۱۸. روش نبودن معیار
۱۹. استانداردهای نامربوط و غیرواقعی
۲۰. عدم دقت و اعتبار ارزیابی
۲۱. بازخور ضعیف به کارکنان
۲۲. سایر مشکلات ارزیابی عملکرد
۲-۱۵- چگونه میتوان از مشکلات ارزیابی اجتناب کرد؟
در طراحی و تدوین نظام ارزیابی عملکرد، به ویژه آن دسته از سیستمهای ارزیابی که مستلزم ارزیابی ذهنی عملکرد میباشند، مسایل و مشکلات جدی و مهمی رخ میدهند که باید آنها را رفع کرد. در این بخش شیوههایی که میتوان برای بهبود توانایی ارزیابیها جهت انجام ارزیابیهای صحیح مورد استفاده قرار داد را توضیح میدهیم.
۱ – کاهش تعصبات ارزیابیکننده
۲ – بهبود عملکرد ناموثر
۳ – از چندین شاخص استفاده شود
۴ – توجه به رفتارها و بیتوجهی به ویژگیها
۵ – تهیه یک پرونده شخصی
۶ – چندین نفر ارزیابی کنند
۷ – گزینش داور
۸ – آموزش ارزیابیها
۹ – ارائه بازخور به ارزیابیکنندگان
۲-۱۶- نگاهی اجمالی به فرمهای ارزیابی عملکرد کارکنان دولت
۲-۱۶-۱- حیطه شمول هریک از فرمهای ارزیابی
۱)فرم ارزیابی عملکرد مدیران میانی (فرم شماره یک):برای ارزیابی معاونین سازمانها ،موسسات وشرکتها مدیران کل،مدیران، معاونین مدیرکل (به غیر ازمدیران واحدهای استانی ومشاغل همتراز)
۲)فرم ارزیابی عملکردمدیران پایه (عملیاتی) وسرپرستان(فرم شماره دو):برای ارزیابی رییس اداره،قسمت،گروه ومشاغل همتراز
۳)فرم ارزیابی عملکرد کارمندان (فرم شماره سه):برای ارزیابی تمامی کارمندان درسطوح مختلف که مشمول بند الف وب نمی باشند مورد استفاده قرارمی گیرد.
۲-۱۶-۲-مروری برنحوه تکمیل فرمهای ارزیابی عملکرد:
مجموع امتیاز درهر سطح ارزیابی ۱۰۰می باشد که ۴۰امتیاز مربوط به شاخص های اختصاصی و۶۰امتیاز مربوط به شاخصهای عمومی است.
فرمهای ارزیابی عملکرد تمامی سطوح از دوبخش اصلی به شرح زیر تشکیل شده است:
الف)شاخص اختصاصی :
دربرگیرنده شاخصهای اختصاصی مدیران وکارمندان بوده ستونهای محورهای ارزیابی، شاخص های ارزیابی،واحد سنجش ،هدف مورد انتظار وسقف امتیازتوسط دستگاه های اجرایی مشخص هریک ازواحدهای سازمانی تکمیل ودراختیار ارزیابی شوندگان قرارمی گیرد.دردستورالعمل اجرایی ارزیابی عملکرد عملکرد کارمندان ابلاغ شده به دستگاه های دولتی (بندهای یک ودو ماده یک).دستگاه های اجرایی مکلفند اهداف عملیاتی سالیانه هریک از واحدهای تابعه خود را تعیین وحداکثر تا پایان فروردین ماه هرسال برای اجرای همان سال ابلاغ نمایند.سپس واحدهای تابعه تمام دستگاه های اجرایی موظفند اهداف عملیاتی ابلاغ شده رادرقالب شاخص هایی قابل اندازه گیری تعریف وآن رامبنای ارزیابی عملکردمدیران کارمندان هریک از واحدهای تابعه قراردهند.این شاخصها تاپانزدهم اردیبهشت هرسال درقالب فرم به کارکنان ومدیران تحت پوشش ابلاغ می گردد.
ستون مربوط به تحلیل عملکرد ازاهمیت بالایی برخوردار است .بنابراین دستگاهه مکلفند نقاط قوت،نقاط قابل بهبود واقدامهای لازم براب بهبود عملکرد رابررسی وتحلیل نموده وبراساس آن تغییرات لازم رادر برنامه های اجرایی،نحوه اجرا،توانمندی سازی کارمندان و….برای سال آتی اعمال نموده وبا همکاری کارکنان نسبت به تحقق نقاط قابل بهبود اقدام نمایند.
ب)شاخصهای عمومی:
دربرگیرنده شاخصهای عمومی وتوانمندسازها می باشد.این شاخصها درتمامی دستگاه های اجرایی مشترک وشامل پنج مهور (ابتکاروخلاقیت )(مهارت هاوتوانمندی ها))،((خدمات برجسته))،((آموزش ))،((رضایت ارباب رجوع)) است.امتیاز دومحور مهارت وتوانمندی هاوخدمات برجسته براساس نتیجه بدست امده از بخش((الف))شاخصهای اختصاصی تعیین خواهد شد.فرمهای ارزیابی عملکرد توسط ارزیابی شوند تکمیل شده وتوسط ارزیابی کننده(مدیرواحد)تایید میشود.نتایج پس ازبررسی مدارک ومستندات وتایید نهایی توسط کمیته تحول اداری،قابل استنادمی باشد.
۲-۱۶-۳- کاربرد نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد فرد درماموریت سازمان:
۱)مدیران وکارمندان که مجموع امتیازارزیابی عملکرد انها درپنج سال متوالی ۸۵درصدباشد ازیک طبقه شغلی تشویقی (حداکثریک باردرطول خدمت)بهرمندمی شوند.
۲)نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد مدیران وکارمندان مبنای پرداخت هرگونه پاداش می باشد.
۳)مدیران وکارمندان که مجموع امتیاز ارزیابی آنها درسه سال متوالی یا پنج سال متناوب حداقل ۸۵درصد باشددرمعرفی به دوره های آموزشی خارجی (بورس)ازاولویت برخوردارهستند.
۴)کسب حداقل ۸۵درصد ازمجموع از مجموع امتیاز ارزیابی عملکرد کارمندان درسال قبل برای هرگونه ارتقا شغلی ازجمله انتصاب درپست های مدیران پایه الزامی است .درمورد مدیران میانی دوسال گذشته مبنای عمل می باشد.
۵)مدیران وکارمندانی که امتیاز ارزیابی عملکرد آنها درسه سال متوالی یا چهارسال متناوب از پنجاه درصد کل امتیاز پیش بینی شده کمتر باشد درصورت نداشتن شرایط بازنشستگی،بازخرید می گردند.
۲-۱۷- اداره کل ورزش وجوانان خراسان رضوی دریک نگاه
باتوجه به اینکه این پژوهش به بررسی اثربخشی ارزیابی عملکرد مدیران وکارکنان اداره کل ورزش وجوانان پرداخته است درذیل اهداف وشرح وظایف کلی ادارات ورزش وجوانان بیان می گردد:
۲-۱۷-۱- شرح وظایف اداره کل ورزش و جوانان استان
ایجاد بستر رشد تعالی، شادی و نشاط، فرهنگ ورزش و سلامت در بین آحاد جامعه و نسل جوان
تلاش در راستای تحقق اخلاق اسلامی در ورزش و تربیت جوانان در سطح استان
برنامه ریزی و تلاش در جهت تحقق برنامه های وزارتخانه در امور جوانان
توسعه و تعمیم ورزش و پرورش نیروی بدنی و تقویت روحیه سالم در سطح استان
تنظیم و اجرای برنامه های توسعه کمی و کیفی ورزش در سطح استان
بررسی و ایجاد زمینه های مناسب جهت گسترش ورزش و تفریحات سالم در روستاها و مناطق در سطح استان
برنامه ریزی به منظور ارتقاء ورزش قهرمانی، حرفه ای، همگانی و روستایی و عشایری در سطح استان
بررسی شرایط اجتماعی و اقلیمی مناطق مختلف استان و علایق و گرایش های مردم به ورزش های خاص متناسب با شرایط اقلیمی، امکانات و زیرساخت های استان
مطالب در رابطه با بررسی میزان اثربخشی نظام ارزیابی عملکرد جدیدکارکنان ازدید مدیران وکارکنان اداره کل ورزش ...