گزینش افراد متخصص و با تجربه در بخشهای مربوط به بازاریابی، تبلیغات، و فناوریهای جدید در هر دو بخش عمومی و خصوصی گردشگری ایران؛ آن چه مسلم است، وجود سرمایهی انسانی در موفقیت کشورها و سازمانها (به طور خاص) نقش تعیینکننده را دارد و بدون استفاده از منابع انسانی مناسب نمیتوان انتظار موفقیت و پیشرفت را داشت. این در حالی است که کشور ما به نظر میرسد در استفادهی مناسب از آنها بهرهی چندانی نمیبرد. در صورتی که مسؤلان مایل به گزینش افراد جدید در بخشهای مربوط به بازاریابی گردشگری نباشند، میتوانند به افراد موجود آموزش داد تا دانش و مهارت لازم را پیدا کنند و یا این که در صورت امکان به برون سپاری بخشهایی از فعالیت سازمان مورد نظر، روی آورند.
ایجاد پایگاه یا سیستم مدیریت مقصد برای جمع آوری و مدیریت دادههای گردشگری ایران به صورت علمی و تخصصی و یا در صورت وجود، احیا و بهبود آن؛ برای شناخت و توسعهی هر بخشی، نیاز اساسی به دادهها یا آمار و ارقام صحیح و علمی میباشد تا بتوان از آنها برای تحلیل مسایل و ارائه راه کارها استفاده کرد. متاسفانه بخش گردشگری ایران در این زمینه بسیار ضعیف میباشد؛ به طوری که پس از سالهای متمادی از توجه خاص به گردشگری، هنوز آمار و ارقام درست یا مورد توافق حتی در مورد تعداد دیدارکنندگان خارجی نیز نداریم و این در حالی است که کشورهای پیشرفته در حوزهی گردشگری، از داشتن آمار علمی و بهروز، نهایت بهره را میبرند. وقتی ما هنوز آمار گردشگران ورودی به کشور را به طور صحیح نداریم، چگونه میخواهیم بر اساس ویژگیهای آنها، برنامه ریزی صحیحی در بخش بازاریابی و تبلیغات (به طور خاص) داشته باشیم؟
۵-۳-۲- پیشنهادات برای پژوهشهای آتی
بررسی دلایل مؤثر نبودن تبلیغات اینترنتی گردشگری ایران در جذب گردشگران اروپایی به کشور.
بررسی میزان اهمیت اینترنت به عنوان رسانهی ارتباطی نوین در تبلیغات گردشگری ایران در مقابل سایر رسانههای ارتباطی سنتی در تبلیغات مانند تلویزیون، روزنامه، رادیو، مجله، و.. .
مطالعات تطبیقی ایران و سایر کشورهای موفق در زمینه استفاده از اینترنت برای تبلیغات و جذب گردشگران خارجی؛ از مقایسهی عملکرد و تجارب سایر کشورها میتوان بهره برد و راه پیشرفت را هموارتر ساخت.
مطالعهی شناسایی و معرفی بهترین روشها یا تکنیکهای تبلیغات اینترنتی در جذب گردشگران خارجی به کشور.
۵-۴- محدودیتهای پژوهش و سخن آخر
مهمترین محدودیت این پژوهش را میتوان محدودیت زمانی این پژوهش دانست چرا که برای مطالعهی چنین موضوعی میبایست تعداد گردشگران بیشتری را به عنوان نمونه مورد بررسی قرار داد و همچنین در دورههای مختلفی از سال و برای گروههای مختلفی از گردشگران، موضوع را بررسی کرد.
یکی از موضوعات دیگری که باید به عنوان محدودیت این تحقیق عنوان کرد و همواره برای اکثر پژوهشهای دانشگاهی کشور وجود دارد، عدم همکاری بخشهای عمومی و خصوصی گردشگری میباشد. این امر در صورتی اتفاق میافتد که تقریبا هر گونه پژوهشی که در بخش گردشگری و در سازمان خاصی صورت پذیرد میتواند موجب توسعه و بهبود گردشگری ایران به طور عام و بهبود سازمان مربوطه به طور خاص شود. به منظور انجام این پژوهش به چندین هتل جهت تکمیل پرسشنامه مراجعه شد که تنها تعداد اندکی از آنها با پژوهشگر همکاری کردند.
عدم دسترسی به مقالات و کتابهای روز دنیا در ارتباط با موضوع پژوهش، یکی دیگر از محدودیتهای این پژوهش میباشد. این در حالی است که هنگام انجام این پژوهش، دانشگاه محل تحصیل پژوهشگر به مدت حداقل ۲۰ روز کامل تعطیل بود و از بیرون نیز دسترسی پژوهشگر به منابع کتابخانهای، اینترنت و غیرو بسیار محدود بود.
منابع و مآخذ
منابع فارسی
آتشپور، حمید، و امین جنتیان، سمیرا. (۱۳۸۲). روانشناسی رفتار مصرفکننده، تهران: انتشارات روزآمد.
آذر، عادلی، و مومنی، منصور. (۱۳۸۰). آمار و کاربرد آن در مدیریت. جلد دوم، تهران: سمت.
آفاق لرستانی، عبدالله. (۱۳۷۷). کانونهای آگهی در چهل سال پیش. مجله رسانه، سال نهم، ۴.
اربابی، علی محمد. (۱۳۵۰). تبلیغات تجاری. (چاپ دوم). تهران: انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی.
اکبرپور، تقی. (۱۳۹۰). پیشبینی تقاضای گردشگری ورودی به ایران (رویکرد شبکههای عصبی- فازی). پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
اکبری، رضا. (۱۳۸۱). تاثیر تبلیغات بر جذب گردشگران بینالمللی به شهر اصفهان از دیدگاه گردشگران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
بازرگان هرندی، عباس، سرمدی، زهره، و حجازی، الهه. (۱۳۸۲). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. (چاپ اول)، تهران: انتشارات آگاه.
بختایی، امیر، و گلچینفر، شادی. (۱۳۸۵). مراحل تدوین یک طرح و برنامه تبلیغاتی، ماهنامه تدبیر، ۱۷۱.
پراتکانیس، آنتونی، و آرونسون، الیوت. (۱۳۸۵). عصر تبلیغات (ترجمه کاووس سید امامی و محمدصادق عباسی). تهران: انتشارات سروش.
پورکریمی، جواد. (۱۳۸۱). تبلیغات رسانهای و تغییر نگرش مخاطبان؛ رویکردی روانشناختی بر تبلیغات، فصلنامه پژوهش و سنجش صدا و سیما، تهران: انتشارات سروش.
تبلیغات تجاری در اینترنت. (۱۳۸۴). http://www.tabliq.com.
تبلیغات در نقطه خرید. (۱۳۸۴). http://www.advertisingjournal.com.
سلیمانی، سمیرا. (۱۳۹۰). تاثیر تبلیغات اینترنتی بر تصویر ذهنی گردشگران از مقصد. پایاننامه کارشناسیارشد. علامه طباطبایی.
شکیبایی، علیرضا. (۱۳۸۴). سهم ایران از درآمد جهانی صنعت گردشگری بسیار ناچیز است. روزنامه ایران. http://www.aftabir.com.
کاتلر، فیلیپ. (۱۳۸۵). ده گناه مرگبار بازاریابی: علایم و راهحلها (ترجمه عبدالحمید ابراهیمی و هرمز مهرانی). تهران: انتشارات همای دانش.
کاتلر، فیلیپ، و آرمسترانگ، گری. (۱۳۸۳). اصول بازاریابی (ترجمه علی پارساییان). (ویرایش هشتم). تهران: نشر آیلار.
گلچینفر، شادی، و بختایی، امیر. (۱۳۸۵). رفتار مصرفکننده. ماهنامه تدبیر، سال هفدهم، ۱۷۴.
گی، چاک وای. (۱۹۹۷). جهانگردی در چشماندازی جامع. (ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، ۱۳۸۶). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
حنفیزاده، پیام، و بهبودی، مهدی. (۱۳۸۸). تبلیغات اینترنتی: رهیافت جدید ترفیع. تهران: انتشارات ترمه.
روستا، احمد، ونوس، داور، و ابراهیمی، عبدالحمید. (۱۳۸۱). مدیریت بازاریابی. (چاپ ششم). تهران: سمت.
عمیدی، علی. (۱۳۷۸). نظریه نمونهگیری و کاربردهای آن. جلد اول. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
صدقیانی، جمشید، و ابراهیمی، ایرج. (۱۳۸۱). تحلیل آماری پیشرفته. تهران: نشرهوای تازه.
عمیدی، علی. (۱۳۷۸). نظریه نمونهگیری و کاربردهای آن. جلد اول. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
فطورهچی، یاسمن. (۱۳۸۸). ارزیابی اثربخشی تبلیغات محیطی شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل از دیدگاه مسافرین متروی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
لامزدن، لس. (۱۹۹۲). بازاریابی گردشگری. (ترجمه ابوالفضل تاج زاده نمین، ۱۳۸۷). تهران: دانشگاه پیامنور.
مجتهدی، پرویز. (۱۳۷۲). مارکتینگ و مارکتینگ بینالمللی، تهران: انتشارات شیرین.
محبیان، علیرضا. (۱۳۸۱). تاثیر تبلیغات بازرگانی بر رفتار مصرفکنندگان در صنایع الکترونیک ایران (شرکت صا ایران). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
محمدیان، محمود. (۱۳۷۹). مدیریت تبلیغات (از دید بازاریابی). (چاپ اول). تهران: انتشارات حروفیه.
محمدیان، محمود. (۱۳۸۸). مدیریت تبلیغات (از دید بازاریابی). (چاپ چهارم). تهران: انتشارات حروفیه.
محمدیان، محمود، و آقاجان، عباس. (۱۳۸۱). آسیب شناسی تبلیغات در ایران (به شیوه تعاملی). (چاپ اول). تهران: انتشارات حروفیه.
پژوهش های کارشناسی ارشد درباره اولویت بندی تاثیر ابزارهای تبلیغات اینترنتی بر جذب گردشگران اروپایی ...