مولفه | تعداد | کمترین | بیشترین | میانگین | انحراف معیار | واریانس |
مزیت رقابتی | ۳۱۱ | ۵۷/۱ | ۷۱/۳ | ۹۵۷۰/۲ | ۵۳۳۲/۰ | ۲۸۴/۰ |
بر اساس جدول فوق مشخص میگردد که متغیر مزیت رقابتی دارای کمترین مقدار ۵۷/۱ و بیشترین مقدار ۷۱/۳، میانگین ۹۵۷۰/۲ (به این معنی است که وضعیت متغیر با توجه به طیف لیکرت پنج نقطهای پایینتر از حد متوسط است)، انحراف معیار ۵۳۳۲/۰ و واریانس ۲۸۴/۰ میباشد.
شکل ۴-۳: نمودار هیستوگرام وضعیت متغیر مزیت رقابتی
۴-۳) آمار استنباطی
۴-۳-۱) تحلیل عاملی اکتشافی
در مرحله نخست باید با بهره گرفتن از تحلیل عاملی اکتشافی و به روش تحلیل مؤلفه اصلی و چرخش واریماکس به بررسی ابعاد پرداخته می شود، جهت شناسایی ابعاد متغیر قابلیت های بازاریابی در نمونه مورد بررسی از روش تحلیل عاملی اکتشافی در نرم افزار SPSS استفاده شده است. در ابتدا تحلیل عاملی اکتشافی بر روی ابعاد قابلیت های بازاریابی صورت پذیرفت که نتایج این تحلیل چهار ساختار (بُعد) را معرفی نمود که مقادیر ویژه بالاتر از یک را بدست آورده و در مجموع حدود ۷۲% درصد از کل واریانس را تبیین مینمودند. به طور کلی دشوارترین مرحله در تحلیل عاملی اکتشافی نامگذاری عوامل است، زیرا معیار خاصی برای این کار وجود ندارد. در مجموع چهار عامل شناسایی شد که از روی مفهوم و نام سوالات قرار داده شده در عامل مورد نظر و ادبیات موضوع مورد بررسی در فصل دوّم، نام عوامل شناسایی گردید. این عوامل به ترتیب ارتباط با مشتری، پیشبرد فروش، تحقیقات بازار و خدمت به مشتری نامیده شدند. لازم به یادآوری است که مقدار ضریب شاخص KMO برابر با ۷۵۲/۰ بدست آمد که بالاتر از حد ضروری ۶۰/۰ میباشد. همچنین سطح معناداری آزمون بارتلت (sig) کمتر از ۰۵/۰ بدست آمد که نشان دهنده این است که داده ها برای تحلیل عاملی مناسب بوده و کفایت داده ها نیز تایید میگردد (سطح معنی داری = ۰۰۰/۰). نتایج آزمون بارتلت و تحلیل عاملی اکتشافی در جدول زیر آورده شده است:
جدول ۴-۴: تحلیل عاملی اکتشافی قابلیت های بازاریابی
تحلیل عاملی اکتشافی | عدد KMO و عدد آزمون بارتلت | نام عوامل بدست آمده به ترتیب اهمیت بر حسب واریانس تبیین شده | درصد واریانس تبیین شده |
قابلیت های بازاریابی | ۷۵۲/۰ KMO= ۰۰۰/۰ Sig= |
ارتباط با مشتری (۳۷۳/۲) | ۵۷۳/۲۱ درصد |
پیشبرد فروش (۱۸۹/۲) | ۸۹۹/۱۹ درصد |