آیا میان ضرایب همبستگی مؤلفه‌‌‌‌های کیفیت زندگی کاری با میزان استرس شغلی کتابداران کتابخانه‌‌‌‌های عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تفاوت معنادار وجود دارد؟
تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری­ لشده نشان داد که تنها تفاوت میان ضرایب همبستگی مربوط با مؤلفه­ی توسعه قابلیت ­های انسانی با استرس شغلی کتابداران در دو سازمان مورد مطالعه معنادار است. از این رو، تفاوت معناداری میان ضرایب همبستگی سایر مؤلفه­ های کیفیت زندگی کاری با استرس شغلی کتابداران در دو سازمان دیده نشد و از لحاظ آماری نمی­ توان گفت همبستگی مؤلفه­ های کیفیت زندگی کاری با استرس شغلی یک سازمان بیشتر از دیگری است.
در هر صورت با ۹۵ درصد اطمینان می­توان گفت که تفاوت میان ضریب همبستگی مؤلفه­ی توسعه قابلیت ­های انسانی معنادار است و این همبستگی در کتابداران کتابخانه­ های عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیش از نهاد کتابخانه­ های عمومی است. این تفاوت از لحاظ آماری معنادار بوده و نمی­ توان گفت که از روی تصادف و احتمال بوده ­است. بنابراین، می­توان گفت استقلال در کار، اهمیت وظایف، چند بعدی بودن شغل، ارزیابی عملکرد، اعطاء و تقسیم مسئولیت ­ها، و خود کنترلی نسبی از مقوله­ هایی هستند که با استرس شغلی کتابداران کتابخانه­ های عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همبستگی بیشتری دارند.
پایان نامه
با توجه به تاریخچه شکل­ گیری دو سازمان و سابقه­ بیشتر شهرداری­ های کشور در مدیریت کتابخانه­ های عمومی، احتمالاً نظام مدیریتی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از جنبه­ توسعه قابلیت ­های انسانی مناسب­تر از نهاد کتابخانه­ های عمومی کشور عمل کرده و ساختار منسجم­تری به خود گرفته است و در این مورد با رویکرد مدیریت غیر متمرکز پیش رفته است و ساختار دموکراتیک­تری دارد. این رویکرد باعث شده است که کتابداران شاغل در این سازمان نسبت به سازمان دیگر از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار شوند و این مسئله توانسته است ارتباط قوی­تری با استرس شغلی آن‌ها برقرار کند. در سند چشم­انداز نهاد کتابخانه­ های عمومی کشور نیز اشاره به توسعه قابلیت ­های انسانی کتابداران، از جمله چندبعدی بودن وظایف آن‌ها و … تا حدودی نادیده گرفته شده است؛ که احتمالاً این مسئله بر نتایج بدست آمده توسط این پژوهش بی­تأثیر نبوده است.

۵-۴-۳٫ سؤال کلی سوم

کدام یک از مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری از طریق رگرسیون چندگانه قادر به پیش‌بینی رضایت شغلی کتابداران کتابخانه‌های عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌باشند؟
بر اساس نتایج بدست آمده، همبستگی چندگانه سه مؤلفه با رضایت شغلی کتابداران کتابخانه­ های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه­ های عمومی کشور در سطح ۹۹ درصد معنادار (P<0.01) هستند. از این رو، پرداخت کافی و منصفانه، ۰٫۲۷۵؛ محیط کار ایمن و بهداشتی، ۰٫۲۵۲؛ و تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم، ۰٫۳۴۴ رضایت شغلی این کتابداران را می­توانند پیش ­بینی کنند. از سوی دیگر، در کتابداران کتابخانه­ های عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تنها همبستگی چندگانه دو مؤلفه­ی کیفیت زندگی کاری با رضایت شغلی این کتابداران معنادار بوده ­است. بنابراین، می­توان گفت که مؤلفه­ی فضای کلی زندگی (P<0.05)، ۰٫۱۴۵ و مؤلفه­ی یکپارچگی و انسجام اجتماعی (P<0.01)، ۰٫۴۹۶ رضایت شغلی این کتابداران را می­توانند پیش ­بینی کنند. بنابراین، نتایج این پژوهش نشان داد مدل پیش ­بینی رضایت شغلی کتابداران هر دو سازمان از روی مؤلفه­ های کیفیت زندگی کاری آن‌ها معنادار است.
در مقایسه با تحقیقات گذشته، ضابطیان (۱۳۹۰) به این نتیجه رسید که از هشت مؤلفه­ی کیفیت زندگی کاری، پنج مؤلفه پرداخت کافی و منصفانه، قانون­گرایی در سازمان، فضای کلی زندگی، یکپارچگی و انسجام اجتماعی، و توسعه قابلیت ­های انسانی قادر به پیش ­بینی واریانس رضایت شغلی داوران لیگ برتر فوتبال می­باشند. همچنین، نارنجی ثانی (۱۳۸۶) در پاسخ به این سؤال که آیا بین کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی همبستگی چندگانه وجود دارد، به این نتیجه می­رسد که سه مؤلفه­ی قانون­گرایی در سازمان، فرصت رشد و امنیت مداوم، و توسعه قابلیت ­های انسانی قادرند ۷۹ درصد از واریانس رضایت شغلی را پیش ­بینی کنند. لازم به ذکر است که نتایج این پژوهش با نتایج بدست آمده توسط فوری (۲۰۰۴) مطابقت نداشته است.
با توجه به نظر آبراهام مازلو، نظریه­پرداز کلاسیک حوزه مدیریت، در مورد سلسه مراتب نیازهای انسان، رفتار افراد در لحاظ خاص تحت تأثیر شدیدترین نیاز قرار می­گیرد. هنگامی که ارضای نیازها آغاز می‌شود، تغییری که در انگیزش فرد رخ خواهد داد بدین گونه است که به جای نیازهای قبل، سطح دیگری از نیاز، اهمیت یافته و محرک رفتار خواهد شد. با توجه به تاریخچه راه ­اندازی سازمان­های مورد مطالعه احتمالاً می­توان نتیجه فوق را اینگونه تبیین کرد که مؤلفه­ های تأثیرگذار بر رضایت شغلی کتابداران کتابخانه­ های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه­ های عمومی در سطوح اولیه­ هرم مازلو قرار دارند و به نیازهای زیستی نزدیک­تر هستند، در حالی که در سازمان دیگر این مؤلفه­ ها در سطوح بالاتری قرار دارند و به سمت سطوح احترام و خودشکوفایی میل می­ کنند. مدیریت نهاد کتابخانه­ های عمومی کشور با برآورده کردن نیازهای سطوح اولیه می ­تواند درصد زیادی از رضایت شغلی کتابداران کتابخانه­ های عمومی وابسته به این سازمان را پیش ­بینی کند.

۵-۴-۴٫ سؤال کلی چهارم

کدام یک از مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری از طریق رگرسیون چندگانه قادر به پیش‌بینی استرس شغلی کتابداران کتابخانه‌های عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌باشند؟
بر اساس نتایج بدست آمده از طریق همبستگی چندگانه، مؤلفه­ های فضای کلی زندگی و توسعه قابلیت ­های انسانی هر کدام به ترتیب قادرند تا ۰٫۳۶۷ و ۰٫۴۶۰ استرس شغلی کتابداران کتابخانه­ های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه­ های عمومی شهر تهران را پیش ­بینی کنند. همچنین، در کتابخانه­ های وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مؤلفه­ی یکپارچگی و انسجام اجتماعی می ­تواند نزدیک به ۰٫۳۸۳ درصد استرس شغلی این کتابداران را پیش‌بینی کند. هرچند، معادله پیش ­بینی استرس شغلی در زیر آمده است.
ضابطیان (۱۳۹۰) به این نتیجه رسید که از هشت مؤلفه­ی کیفیت زندگی کاری، شش مؤلفه پرداخت کافی و منصفانه، قانون­گرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی، یکپارچگی و انسجام اجتماعی، و توسعه قابلیت ­های انسانی قادر به پیش ­بینی واریانس استرس شغلی داوران لیگ برتر فوتبال می­باشند. کوه­پیما (۱۳۹۰) نیز مؤلفه­ های تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم، محیط ایمن و بهداشتی، یکپارچگی و انسجام اجتماعی، و توسعه قابلیت ­های انسانی را به عنوان مؤلفه­ های پیش ­بینی کننده واریانس استرس شغلی مشخص کرده است.

۵-۵٫ پیشنهادهای کاربردی پژوهش

از آنجایی که این پژوهش بر روی دو سازمان، نهاد کتابخانه­ های عمومی کشور و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به انجام رسیده است، بنابراین، پیشنهادهای کاربردی پژوهش در رابطه با هر کدام از سازمان­ها در ادامه خواهد آمد. بر اساس همبستگی­های بدست آمده میان مؤلفه­ های کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی می­توان پیشنهادهای لازم را در مورد هر کدام از سازمان­ها اولویت­ بندی کرد. به این صورت که اولویت نهاد کتابخانه­ های عمومی کشور باید به ترتیب، شامل مؤلفه­ های تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم، پرداخت کافی و منصفانه، یکپارچگی و انسجام اجتماعی، قانون­گرایی در سازمان، توسعه قابلیت ­های انسانی، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، محیط کار ایمن و بهداشتی، و فضای کلی زندگی باشد. از سوی دیگر، تمرکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران باید به ترتیب بر روی مؤلفه­ های یکپارچگی و انسجام اجتماعی، پرداخت کافی و منصفانه، محیط کار ایمن و بهداشتی، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم، قانون­گرایی در سازمان، توسعه قابلیت ­های انسانی، و فضای کلی زندگی باشد.
از طرف دیگر، بر اساس همبستگی­های بدست آمده میان کیفیت زندگی کاری و استرس شغلی، می­توان گفت که نهاد کتابخانه­ های عمومی باید اولویت زیر را جهت کاهش استرس شغلی کارکنانش رعایت کند: توسعه قابلیت ­های انسانی، تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم، یکپارچگی و انسجام اجتماعی، پرداخت کافی و منصفانه، قانون­گرایی در سازمان، محیط کار ایمن و بهداشتی، و وابستگی اجتماعی زندگی کاری. همچنین، اولویت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مورد کاهش استرس شغلی کتابداران کتابخانه­ های عمومی، به ترتیب شامل بهبود مؤلفه­ های یکپارچگی و انسجام اجتماعی، محیط کار ایمن و بهداشتی، قانون­گرایی در سازمان، تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، پرداخت کافی و منصفانه، و توسعه قابلیت ­های انسانی می­باشد. سطور زیر به پیشنهادهای مرتبط با بهبود هر کدام از مؤلفه­ های کیفیت زندگی کاری می ­پردازد. سازمان­های مورد مطالعه بر اساس اولویت­های مذکور می­توانند تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.
مدیران و رؤسای کتابخانه­ های عمومی تلاش کنند نهایت استفاده را از توانایی­های بالقوه کتابداران کرده و از تجربیات و مهارت­ های آن‌ها بیشتر استفاده کنند. همچنین، به امنیت شغلی کارمندان توجه بیشتری شود. همچنین، تلاش شود یک نظام ارتقای شغلی برای کتابداران تهیه و تدوین شود و به آگاهی همه کتابداران برسد (تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم)؛
ایجاد، طراحی، و پیاده­سازی نظام­های پرداخت و پاداش­های مادی و غیر مادی؛ به گونه‌ای که افراد با دانش، مهارت، و توانایی­های بالاتر و کار بیشتر از حقوق و مزایای مادی و غیرمادی بیشتری برخوردار شوند. همچنین، لازم است که مدیران کتابخانه ­ها از برآیندهای پاداش­های غیرمادی بر روی کارمندان آگاهی داشته باشند و از زحمات کارکنان قدردانی به عمل آید (پرداخت کافی و منصفانه)؛
امکانات کاری لازم جهت انجام خدمات کتابخانه­ای در اختیار کتابداران قرار گیرد و مسئولین مربوطه حمایت بیشتری از کتابداران داشته باشند. سعی شود به منظور افزایش غنی­سازی شغل­ها، نیروها جابجایی بیشتری داشته باشند و ایجاد جو همدلی و افزایش اعتماد در کارکنان نسبت به یکدیگر در دستور کار سازمان­ها و مدیران قرار گیرد. همچنین، باید مسیر رشد و ترقی کارکنان و تشویق آن‌ها به ادامه تحصیل در سطوح مختلف و افزایش دانش و بینش فراهم شود (یکپارچگی و انسجام اجتماعی)؛
ایجاد محیط و زمینه­ای صمیمانه که در آن کتابداران بتوانند بدون ترس و واهمه آراء و عقاید خود را بیان کنند و شکایات خود را بدون نگرانی ارائه دهند. همچنین، تلاش شود تا با تدوین یک منشور قانون­گرایی سازمانی و رعایت نکات اخلاقی توجه کارمندان به این موضوع افزایش یابد. به علاوه، مدیران باید تلاش کنند که فاصله­ی خود را با کارمندان و کتابداران نزدیک­تر کنند و به حل مسائل و مشکلات بر اساس قوانین مبادرت ورزند (قانون­گرایی در سازمان)؛
برگزاری کارگاه­ها، همایش­ها، و نشست­های تخصصی به منظور ارتقای سطح دانش و مهارت کارکنان باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین، سازمان باید امکانات بیشتری در دسترسی کتابداران به اطلاعات تخصصی فراهم آورد تا آن‌ها بتوانند قابلیت ­های خود را توسعه دهند. شغل­های موجود به منظور ارائه خودمختاری بیشتر به کارکنان و خود کنترلی لازم طراحی دوباره شوند و همچنین در طراحی دوباره باید به تنوع مهارت ­ها نیز توجه شود، بدین معنی که شغل به متصدی خود فرصت دهد تا دامنه­ وسیعی از قابلیت­ها و مهارت ­ها را تجربه کند و صرفاً تکرار یک مهارت واحد و یا تعداد محدودی از مهارت ­ها را شامل نشود (توسعه قابلیت ­های انسانی)؛
جو سازمانی کتابخانه باید به گونه ­ای طراحی گردد که شرایط لازم برای ایجاد مشارکت و روحیه­ی کار گروهی در تمام سطوح سازمانی، به خصوص در سطح کتابداران، فراهم شود. کتابداران باید تلاش کنند تا به قوانین سازمان­ها بیشتر بها دهند و طبق آیین­ نامه­ ها و قوانین سازمان متبوع فعالیت­های خود را پیش ببرند (وابستگی اجتماعی زندگی کاری)؛
شرایط فیزیکی محیط کار، نظیر حرارت، روشنایی، رطوبت، و … محل کار کتابداران در کتابخانه ­ها به گونه‌ای متعادل طراحی شود، و همچنین، نظر کتابداران در مورد ساعات کاری آن‌ها نیز پرسیده و بررسی شود. به علاوه، نظارت کارشناسان بر محیط­های کاری بیشتر و وضعیت ارگونومی فضاهای کاری به استانداردهای موجود نزدیک­تر شود (محیط کار ایمن و بهداشتی)؛
برگزاری برنامه ­های تفریحی و سرگرم کننده برای کتابداران و خانواده­های آن‌ها، و در نظر گرفتن اوقات فراغت کتابداران برای رسیدگی به وظایف و مسئولیت­های خانوادگی، شهروندی، و … (فضای کلی زندگی)؛
مدیران کتابخانه­ های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه­ های عمومی باید توجه خاصی به مؤلفه­ های پرداخت کافی و منصفانه، محیط کار ایمن و بهداشتی، و تأمین فرصت شد و امنیت مداوم داشته باشند، به این دلیل که این مؤلفه­ ها در آزمون رگرسیون چندگانه معنادار بوده ­اند و بنابراین قادرند بخش مهمی از رضایت شغلی را پیش ­بینی کنند؛
مدیران کتابخانه­ های عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سعی کنند که اقدامات لازم جهت بهبود مؤلفه­ های یکپارچگی و انسجام اجتماعی و فضای کلی زندگی انجام دهند، چرا که این مؤلفه­ ها قادر به پیش ­بینی رضایت شغلی کارکنان هستند.

۵-۶٫ محدودیت‌های تحقیق

معمولاً در تحقیقات علمی پیش می ­آید که محققان با مسائل و مشکلاتی روبرو شوند که امکان دارد تأثیرات مهمی بر نتایج پژوهش آن‌ها بگذارند. در این موارد پژوهشگران باید تلاش کنند تا جایی که ممکن است از شمار و شدت این محدودیت­ها بکاهند تا از تأثیر آن‌ها در نتایج پژوهش کاسته شود. اما، محدودیت­هایی وجود دارند که گاه از اختیار محقق خارج می­شوند و نمی­ توان آن‌ها را مدیریت کرد. در هر صورت، محدودیت­ها و مشکلاتی که پژوهشگر در انجام فرایند این تحقیق با آن‌ها روبرو بوده ­است به شرح زیر می­باشد:
محدودیت یک مرحله­ ای بودن فرایند تحقیق، به این معنی که چون این تحقیق در یک مرحله به انجام رسیده است، احتمالاً بر روایی و پایایی پژوهش مؤثر واقع خواهد شد؛
کنترل رفتار کتابداران (کنترل شلوغی محیط، نداشتن تمرکز، و …) و پاسخگویان به پرسشنامه حین تکمیل پرسشنامه از کنترل پژوهشگر خارج بوده ­است؛
عدم همکاری کتابداران کتابخانه­ های عمومی هر دو سازمان جهت همکاری در پژوهش و تکمیل پرسشنامه ­ها؛ البته، با پی­گیری­های مکرر تلاش شد تا حداکثر افراد ممکن به تکمیل پرسشنامه مبادرت ورزند.

۵-۷٫ پیشنهادهای پژوهشی

با توجه به طرح و نتایج بدست آمده در این پژوهش، موضوعات زیر به عنوان موضوعات قابل بررسی در پژوهش­های آتی پیشنهاد می­ شود.
بررسی کیفیت زندگی کاری با سایر متغیرهای سازمانی، از جمله تعهد سازمانی، عدالت سازمانی، فرسودگی شغلی، رفتار شهروندی سازمانی، بهره­وری، اثربخشی، و …؛
بررسی و مطالعه کیفیت زندگی کاری در انواع دیگر کتابخانه ­ها، از قبیل کتابداران کتابخانه­ های دانشگاهی، کتابداران کتابخانه­ های آموزشگاهی، کتابداران کتابخانه­ های تخصصی، و … و مقایسه نتایج با نتایج این پژوهش؛
بررسی ارتباط میان سبک­های مختلف مدیریت در سازمان­های گوناگون با کیفیت زندگی کاری در انواع مختلف کتابخانه ­ها؛
انجام مطالعه­ ای در جهت شناسایی الگوی ارتباطی میان ابعاد متفاوت کیفیت زندگی کاری کتابداران و متخصصان اطلاع­رسانی؛
مطالعه و بررسی مهم­ترین عواملی که باعث رضایت و استرس شغلی در کتابداران کتابخانه­ های عمومی می­شوند؛
مطالعه و بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت زندگی کاری کتابداران، از قبیل متغیرهای جمعیت­شناختی (مانند: سن، جنسیت، سابقه کار، و …)، متغیرهای سازمانی (مانند: جو سازمانی، تعاملات کاری، ظهور تکنولوژی، و …)، متغیرهای روان­شناختی (مانند: اعتماد به نفس، انگیزه، دستیابی به اهداف، و …)؛
مطالعه و بررسی ارتباط کیفیت زندگی کاری با رضایت و استرس شغلی در سازمان­ها و مشاغل دیگر و مقایسه­ نتایج با نتایج بدست آمده توسط این پژوهش بر روی کتابداران؛
مطالعه و امکان­سنجی طراحی دوباره­ی شغل­ها و مسئولیت ­ها در کتابخانه­ های عمومی بر اساس مؤلفه­ های کیفیت زندگی کاری و به خصوص پیشنهادهای کاربردی این پژوهش؛
بررسی راه­کارهایی برای بهبود هرکدام از مؤلفه­ های کیفیت زندگی کاری و ارائه­ دستورالعمل­های لازم به سازمان­های متبوع؛

۵-۸٫ جمع‌بندی فصل

این فصل پایانی به ارائه­ نتایجی در رابطه با یافته­های پژوهش، هم در رابطه با فرضیه ­های تحقیق و هم در رابطه با سؤالات پژوهش، پرداخت. کاربردهای نظری و عملی تحقیق مورد بحث قرار گرفت و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی نیز در این فصل مطرح شد. همچنین، محدودیت­هایی هم که پژوهشگر در فرایند انجام تحقیق با آن روبرو بود تشریح شد. به طور خلاصه، انتظار می­رود نتایج این پژوهش در رابطه با ارتباط میان کیفیت زندگی کاری با رضایت و استرس شغلی مورد استفاده­ی سازمان­های مورد مطالعه قرار گیرد. به علاوه، امید است نتایج حاصل از پژوهش نقطه­ی آغازی جهت توجه بیشتر مسئولین و کتابداران به کیفیت زندگی کاری کتابداران کتابخانه­ های عمومی باشد.

فهرست منابع و مآخذ

 

بخش اول: منابع فارسی

استوارت، رابرت دی.، موران، باربارا بی. (۱۳۸۹). مدیریت کتابخانه ­ها و مراکز اطلاع­رسانی. ترجمه زهیر حیاتی و فاطمه جمشیدی قهفرخی. تهران: نشر کتابدار.
اسلامی، سمیرا، نوروزی چاکلی، عبدالرضا، و زارعی هاجر (۱۳۹۱). بررسی دیدگاه مدیران کتابخانه­ های عمومی استان مازندران در خصوص کیفیت زندگی کاری خود و نقش آن در عملکرد آنها. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، ۵ (۱۶)، ۱-۱۷٫
اشرفی­ریزی، حسن (۱۳۸۲). بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانه­ های عمومی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع­رسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران.
اشرفی‌‌ریزی، حسن و کاظم‌‌پور، زهرا (۱۳۸۸). رضایت شغلی کتابداران، مفهومی فراموش شده در مدیریت کتابخانه‌‌ها با تأکید بر کتابخانه‌‌های دانشگاهی: پژوهشی در متون. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌‌رسانی دانشگاهی، ۴۳ (۵۰)، ۷۱-۹۴٫

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...