د)روایی محتوا[۷۷]
در مطالعه حاضر جهت سنجش روایی از روش صوری و محتوایی و نیز تحلیل بارهای عاملی(روایی سازه) استفاده شد.
۳-۶-۱-۱ روایی صوری و محتوایی
روایی سازه و محتوایی ابزار از طریق کسب نظرات متخصصان و استاد محترم راهنما و نیز نظرات ارائه شده در مطالعه مقدماتی مورد سنجش قرار گرفته و اعمال گردید.
۳-۶-۱-۲ روایی سازه
سنجش روایی پرسشنامه
به منظور تعیین روایی سازه ، از روش تحلیل عاملی استفاده گردید. در این روش هدف ، یافتن متغیرهای مکنون یا سازههای یک مجموعه متغیرهای اندازه گیری شده با بهره گرفتن از رواسازی تحلیل عاملی است. با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل ، مدلهای تحلیل عاملی در حالت استاندارد( شکل ۳-۱) و معنی داری (شکل ۳-۲) بدست آمد که به ترتیب بار عاملی (در حالت استاندارد) هر یک از سوالات بر روی متغیرها و مقادیر معناداری را نشان میدهند.
شکل ۳-۱ ضرایب مسیر در حالت استاندارد
چنانچه ملاحظه میگردد، کلیه ی بارهای عاملی بدست آمده در مدل تحقیق استاندارد ، در مقادیر قابل قبول بوده و نشان دهنده روایی سازه فناوری خویش خدمت است.
شکل ( ۳-۲) مقدار T برای ضریب مسیر
۳-۶-۲ پایایی
پایایی ابزار سنجش به این معنی است که اگر یک وسیله ی اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد،نتایج مشابهی از آن حاصل شود.به عبارت دیگر ابزار پایا و معتبر،ابزاری است که از ماهیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد(قره داغی،۱۳۸۹).در این تحقیق برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است،آلفای کرونباخ بر حسب میانگین همبستگی داخلی میان پرسشهایی که یک مفهوم را میسنجد محاسبه میشود.هر قدر آلفای کرونباخ به عدد ۱ نزدیکتر باشد اعتبار سازگاری درونی گویهها بیشتر است.در این روش اگر ضریب آلفا کمتر از ۶۰/۰ باشد معمولا اعتبار آن ضعیف تلقی میشود، ۷۰/۰ قابل قبول قابل قبول و بیش از ۸۰/۰ خوب تلقی میشود(سکاران، ۱۳۹۱).
برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ،ابتدا باید انحراف معیار نمرات هر زیر مجموعه از سوالات پرسشنامه و انحراف معیار کل سوالات (زیرمجموعهها) را محاسبه کرده،سپس با بهره گرفتن از فرمول ذیل ضریب آلفای هر زیر مجموعه از سوالات را بدست آورد:
صحت تصمیم گیری مدیران ، دقت در تصمیم گیری مدیران، بهنگام بودن ، اقتصادی بودن تصمیم گیری مدیران و متغیر مستقل در تحقیق حاضر سیستم اتوماسیون است .
جدول ۳-۵) ضریب پایایی متغیرهای تحقیق
متغیرها | ابعاد | سوالات پرسشنامه | تعداد سوالها | ضریب آلفای کرونباخ |
فناوری خویش خدمت | استفاده آسان سودمندی هزینههای کاهش یافته خودکنترلی |
۴ – ۱ ۷ – ۵ ۱۰ – ۸ ۱۱ - ۱۳ |
۴ ۳ ۳ ۳ |
۸۲۴/۰ ۸۶۴/۰ ۷۸۶/۰ ۸۷۳/۰ |
ارزش مشتری |