دانشگاه خوارزمی
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
پایان نامه
جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی با گرایش مدیریت ورزشی
عنوان
تاثیر نوستالژی بر تمایل به خرید هواداران فوتبال
استاد راهنما
دکتر علیرضا الهی
استاد مشاور
دکتر مرجان صفاری
نگارش
فرهاد فتحی
بهمن ۱۳۹۳
تقدیم به
پدر و مادر عزیزم
آنان که فروغ نگاه و روشنی رویشان سرمایههای جاودانی زندگیام هستند، آنان که راستی قامتم در شکستگی قامتشان تجلی یافت. در برابر وجود گرامیشان زانوی ادب بر زمین می نهم و با دلی مملو از عشق و محبت بر دستشان بوسه میزنم۰ همچنین تقدیم به خواهران (ناهید، مهین و روژین) و برادران (فرزاد، آزاد و امیر) بزرگوارم که مرا در رسیدن به این جایگاه همه گونه یاری نمودند.
تقدیر و تشکر
شکر شایان نثار ایزد منان که توفیق را رفیق راهم ساخت تا این پایاننامه را به پایان برسانم.
لازم میدانم صمیمانه از استاد فاضل و اندیشمندجناب آقای دکتر علیرضا الهی قدردانی نمایم، که با نکتههای دلاویز و گفتههای بلند ، صحیفههای سخن را علمپرور نمود و همواره راهنما و راه گشای نگارنده در اتمام واکمال پایان نامه بوده است. همچنین با تشکر از سرکار خانم دکتر مرجان صفاری، که بدون کمکهای بیدریغ ایشان انجام این پژوهش ممکن نمیشد.
از جناب آقای دکتر محمد خبیری که به عنوان استاد داور قبول زحمت فرمودند و در جهت پربار نمودن این پژوهش مرا یاری نمودند تشکر مینمایم.
از مسئولین دانشکده بخصوص آقای یدال… جعفری، کتابدار دانشکده و خانم خزائی، مسئول آموزش که در طی این دو سال کمال مساعدت و همکاری را نمودند،تشکر میکنم.
از دوستان خوبم آقایان دکتر صلاح دستوم، بهنام مرادی، سامرند اوستان، سلیمان عبدالهی، وحید جعفری و خانمها ناهید پیرجمادی، مریم طاهریکیا و نسیم کشمیری و همچنین از ورودیهای ۹۲ ارشد مدیریت ورزشی که همواره من را مورد لطف و محبت خود قراردادند کمال تشکر را دارم.
و درنهایت از تمامی دانشجویان فهیم دانشگاه خوارزمی و همه کسانی که در این پژوهش مرا یاری نمودند ، بینهایت سپاسگذارم.
چکیده
بازاریابان از راهکارهای متنوعی برای جذب مشتری بیشتر و درآمد بیشتر استفاده می کنند. یکی از این راهکارها استفاده از رویکرد بازاریابی نوستالژی است. با این حال استفاده از شخصیتهای نوستالژیک ورزشی در تحقیقات اندک است. هدف این پژوهش تعیین تاثیر نوستالژی بر تمایل به خرید هواداران فوتبال بود. روش این پژوهش از نوع همبستگی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه خوارزمی (کرج) تشکیل دادند. با توجه به نامشخص بودن حجم جامعه دانشجویان هوادار علی کریمی، با در نظر گرفتن میزان ریزش پرسشنامه ها تعداد ۳۵۰ پرسشنامه توزیع و جمعآوری شد. کرجسی و مورگان تعداد نمونه ۳۵۰ نفر را برای یک جامعه ۴۰۰۰ نفری پیشنهاد کرده اند. همچنین برای استفاده از روش آماری مدلسازی معادلات ساختاری حداقل نمونه باید بین ۵ تا ۱۰ برابر تعداد سوالات باشد. ابزار جمعآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه میباشد. پرسشنامه نوستالژی شامل ۳ مولفه و ۱۸ سوال و پرسشنامه تمایل به خرید شامل ۱۰ سوال بود. همچنین برای برانگیختن حس نوستالژی هواداران، فیلمی از زندگی شخصی و فوتبالی علی کریمی تدوین شد. فیلم و پرسشنامه های مذکور توسط متخصصان و مدیریت ورزشی به خصوص اساتید بازاریابی ورزشی تعیین روایی شدند. دانشجویان پس از دیدن فیلم پرسشنامه ها را پر میکردند. پایایی پرسشنامه ها با اجرای یک مطالعه مقدماتی بر روی ۴۰ نفر بررسی شد. پایایی پرسشنامه ها با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ ۸۷/.، ۸۴/.، ۷۴/. و ۹۵/. به ترتیب برای نوستالژی برانگیخته، آشنایی با شخصیت نوستالژیکی، تاثیرپذیری نوستالژیکی و تمایل به خرید هواداران به دست آمد. به علاوه روایی سازه (تحلیل عاملی) ابزار اندازه گیری با بهره گرفتن از روش تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری تایید شد. داده های حاصله با بهره گرفتن از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استباطی (آزمون همبستگی اسپیرمن، آزمون خی دو، رگرسیون خطی ساده و مدلسازی معادلات ساختاری) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که به طور کلی مولفههای نوستالژی بر تمایل به خرید هوادارن فوتبال تاثیر مثبت دارند. همچنین مولفه نوستالژی برانگیخته حدود ۲۲ درصد از واریانس مولفه تمایل به خرید را تبیین مینماید. با توجه به نتایج پژوهش میتوان به بازاریابان ورزشی پیشنهاد کرد که در انتخاب شخصیتهای ورزشی برای تبلیغات از ورزشکارانی استفاده کنند که بیشترین انگیختگی را در هواداران ایجاد کنند. با این رویکرد میتوان پیش بینی نمود که تمایل به خرید هواداران افزایش یابد.
واژگان کلیدی: نوستالژی، تمایل به خرید، هوادار ورزشی، بازاریابی.
فهرست مطالب
عنوان………………………………………………………………………………………………………………..صفحه
فصل اول: طرح پژوهش
مقدمه .۲
بیان مسئله ..۳
اهمیت و ضرورت پژوهش …۶
چارچوب مفهومی پژوهش ۸
اهداف پژوهش ۸
هدف کلی ۸
اهداف اختصاصی ۸
فرضیات پژوهش ..۹
پیشفرضهای پژوهش ۹
محدودههای پژوهش ۹
محدودیتهای پژوهش ..۹
تعریف اصطلاحات و واژه های کلیدی ۱۰
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
بازار ۱۳
بازاریابی ۱۳
نیازها و خواسته ها ۱۵
مبادله ۱۵
مدیریت بازاریابی ۱۵
بازاریابی ورزشی ۱۵
مشتری ۱۷
اهمیت مشتری ۱۸
گرایش خریدار ۱۸
مصرف کننده ۱۹
دلایل مطالعه مصرف کننده ۱۹
تماشاگر به عنوان مشتری ۲۰