“>
-
- وجود حمایت کافی مدیران از کارکنان
- وجود ثبات در مدیریت و عدم تغییر زود هنگام مدیران
ب)عوامل شکست-این عوامل شامل موارد زیر است:
-
- وجود مخاطرات مربوط به بروز رسانی تغییرات ناشی از استقرار سیستم در سازمان
-
- وجود علاقه مدیران به ثبات نسبی و عدم وجود انگیزه در آن ها در جهت بروز تغییر در
روش های کاری سنتی سازمان.
- وجود علاقه مدیران به ثبات نسبی و عدم وجود انگیزه در آن ها در جهت بروز تغییر در
-
- احساس عدم وجود امنیت شغلی
- عدم آشنایی کارکنان با قابلیت ها، ویژگی های سیستم و پیامدهای ناشی از استقرار از آن در سازمان.
۲-۱-۷) انواع سیستم های اطلاعاتی
سیستم های اطلاعاتی با نگرش های مختلفی وجود دارند که عبارتند از (مومنی ۱۳۸۰، صص ۵۷۰ – ۵۶۶):
الف)سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی رقابت و تدافعی- منظور از طراحی چنین سیستمی، دستیابی به اطلاعاتی است که مدیریت را از امکانات رقبا آگاه سازد و توان حرکت های آن ها را ترسیم کند و راه کارهای تدافعی را ارائه دهید چنین سیستم هایی دور راه حل را پیشنهاد میکنند:
-
- بهبود محیط رقابتی و عملکردی با افزایش توان ها، تهدیدها، تنگناها و استفاده از فرصت ها و همچنین بهینه سازی سیاست او خط مشی یا راهبرد سازمان بری تحقق هدف ها؛
- وقوف از عملکرد رقابتی و سیاست های تدافعی [۷۹]و تهاجمی[۸۰] به منظور بهبود موقعیت و شرایط عملکردی.
ب)سیستم های اطلاعاتی وارتباطی تعاونی- با افزایش تعداد کاربران شاغل در کارهای صنعتی، بازرگانی و خدماتی، سیستم های اطلاعاتی گسترش همگانی یافته است. با وجود آن که رقابت توان سازندگی را افزایش میدهد لیکن جنبه تخریبی آن نیز محدودیت فکری دیدگاه و بینش محدود را به وجود می آورد. به همین دلیل به نظر میرسد که در عصر اطلاعات و برقراری ارتباطات، تعاون و همکاری نتیجه مطلوب تری داشته باشد. امروزه سیستم های صنعتی به این ترتیب است که تولید در کشورهای دارای منابع ارزان صورت میگیرد و توزیع و مصرف در کشورهای دیگر، اما به هر حال محور مشترک تمام فعالیت ها، اطلاعات و برقراری ارتباطات است که با راهبرد عرصه و همکاری در فراهم کردن اطلاعات و برقراری ارتباطات تعاونی طراحی شده، که برای بهینه سازی و بهره گیری از امکانات جغرافیایی و بالقوه تهیه می شود و در اختیار مدیران و راهبرد شرکت های چند ملیتی قرار میگیرد. خدمات بانکی الکترونیکی و خودکار، بانک های بینالمللی، خط هوایی، سازمان های هواشناسی و غیره از این قبیل است.
ج)سیستم های اطلاعاتی و ارتباط چرخشی- سیستم های اطلاعاتی راهبردی میتوانند بر اثر سرمایه گذاری های به موقع و مؤثر در فن آوری های پیشرفت اطلاعات وارتباطات، سبب تغییرات راهبردی در هدف های سازمان شوند. این سرمایه گذاری ها میتواند در فن آوری های سخت افزار و نرم افزار و ارتباطات صورت گیرد(مومنی ۱۳۸۰، ص ۵۷۰ – ۵۶۶):
۱٫فن آوری ارتباطات و رایانه های پیشرفته مانندسیستم های پست الکترونیکی و رسانه های چند منظوره برای افزایش و بهره وری و استفاده از ارتباطات؛
۲٫فن آوری فراهم آوردن اطلاعات وبرقراری ارتباط و ساختار سازمانی هم پیوند و تشکیل گروههای تصمیم گیری و مدیران راهبردی و نهایت اجرای مدیریت مشارکتی مانند بهره گیری از سیستم های ارتباطات چند منظوره و چند نفره و استفاده از نظریات دیگران در تصمیمات راهبردی و کنفرانس های راه دو رو سیستم خبره؛
۳٫فن آوری پشتیبانی برای اجرای سیستم های پشتیبان مدیران راهبردی سیستم های مدیر یار و تصمیم یار، این دسته از سیستم ها برای پشتیبانی مدیران راهبردی میتوانند در تقسیم بندی زیرا قرار گیرند:
-
- عملیات پردازش و اطلاعات راهبردی
-
- خودکار اداری و اطلاعات مدیریت راهبردی
-
- کنترل عملیات اجرایی و اطلاعات راهبردی
-
- مدیریت کنترل از دیدگاه اطلاعات راهبردی
-
- پشتیبانی تصمیمات مدیریت راهبردی (تصمیم یار)
-
- مدیریت برنامه ریزی راهبردی
- مدیریت تخصصی (سیستم های خبره).
د)سیستم های اطلاعاتی همگانی، عمومی و خدماتی- طراحی این دسته از سیستم ها با هدف عرضه و اارایه خدمات اطلاعات و برقراری ارتباطات برای استفاده همگان و عموم صورت میگیرد. امروزه با توجه به افزایش توانمندی ها و سرمایه گذاری در فن آوری های پیشرفته اطلاعات و ارتباطات توجه به سرمایه گذاری در این فن آوری ها به منزله یک مرکز درآمد و استفادۀ بهینه از آن در جهت و با نگرش فعالیت مستقل و درآمدی مورد پذیرش سرمایه گذاران قرار گرفته، شرکت های عظیمی در این زمینه فعالیت میکنند مانند شرکت یاهو که به سرمایه ای میلیاردی به عرضه اطلاعات و برقراری ارتباطات عمومی و همگانی و ارائه خدمات اطلاع رسانی پرداخته است و توانسته است موفقیت جهانی پیدا کند.
۲-۱-۸) سیستم های اطلاعاتی ارتباطات الکترونیکی[۸۱] (ECS)
از این سیستم ها برای تبادل و اشتراکات اطلاعات بین افراد، تحت فرم ها و روش های متنوع استفاده می شود.امروزه با این سیستم ها کارایی انجام میگیرد که به دلیل فاصله مکانی و احیانا فرهنگی، امکان آن ها قبل از این ها به ذهن ها هم خطور نمی کرد. این سیستم ها نه تنها امکان ارسال پیام ها و مطالب را به عهده دارند بلکه پردازش های ویژه در این زمینه مبادلات نیز امکان پذیر شده است.
۲-۱-۸-۱)آشنایی با اینترنت– اینترنت شامل تعداد زیادی کامپیوتر است که با شبکه مخابراتی و از طریق خطوط سیمی، ماهواره ای، یا مایکروویو[۸۲] به هم متصل شده اند و با یک زبان و قرارداد مشترک با هم ارتباط دارند. این قرارداد IP، TCP نامیده می شود (جهانگیری، ۱۳۸۶، ص ۱۱).سرویس های ارائه شده توسط اینترنت عبارتند از:
الف )پست الکترونیک[۸۳]– پست الکترونیک سرویس ساده ای است که به دو کاربر اجازه میدهد تا پیامشان را در زمانی کوتاه به یکدیگر برسانند(جهانگیری ۱۳۸۶، ص ۱۱).پست الکترونیکی برای مبادله پیام بین رایانه به کار می رود و یکی از ابزارهای بسیار مهم ارتباطی و فعالیت های مشترک و تعاونی است افراد میتوانند با بهره گرفتن از رایانه شبکه، پیام یا مدارک حجیم تر خود را برای افراد دیگر همان شبکه یا شبکه دیگر ارسال کنند. علاوه بر ارسال پیام الکترونیکی بسیاری از بسته های نرم افزاری پست الکترونیکی، توانایی ارسال هم زمان پیام به چند دریافت کننده ارسال پیام دریافتی به شخص دیگر پیوست مدارک متنی یا چند رسانه ای به پیام را نیز دارند (لاودن، ۱۳۸۰، ص ۸۷).
ب)گروههای پستی[۸۴]– سیستم سازمان یافته ای است که در آن افراد عضو قادر خواهند بود پیام های مربوط به موضوعی خاص را ارسال یا دریافت کنند .چند نمونه از این گروه ها عبارتند از:(جهانگیری، ۱۳۸۶،ص ۱۲)
– شبکه راه دور[۸۵]: این امکانی است که به کمک آن می توان و ارد کامپیوتر دیگری شده و از امکانات نرم افزاری آن کامپیوتر استفاده کرد. علاوه بر این می توان فایل های زیادی را از طریق اینترنت روی کامپیوتر خود کپی کرد.
“