همانطور که مشخصه های برازندگی جدول نشان میدهد دادههای این پژوهش با ساختار عاملی و زیربنای نظری پژوهش برازش مناسبی دارد و این بیانگر همسو بودن سوالات با سازههای نظری است.
تحلیل عامل تاییدی متغیر مستقل محتوای وبسایت
در پرسشنامه ارزیابی پذیرش کیفیت خدمات الکترونیکی، رضایت و تمایلات مشتری در بانک ملت استان کرمانشاه، میزان تاثیر متغیر مستقل محتوای وبسایت با بهره گرفتن از ۶ سوال بررسی شده است(سوال های ۲۷ تا ۳۲). مدل زیر مدل استاندارد شده بررسی متغیر مستقل محتوای وبسایت در نرم افزار لیزرل می باشد که رابطه متغیر و نشانگرهای آن ترسیم شده است:
شکل ۴ – ۱۳ مدل استاندارد شده بررسی متغیر مستقل محتوای وبسایت در نرم افزار لیزرل
با توجه به شکل بالا معیارهای RSMEA، P-Value و کای دو تقسیم بر درجه آزادی در سطح قابل قبولی قرار دارند و مدل دارای برازش مناسب می باشد. شکل بالا نشان می دهد که سوال ۲۷ دارای بیشترین تاثیر با میزان تاثیر ۴۰/۰ و سوال ۲۸ دارای کمترین تاثیر با میزان تاثیر ۰۳/۰- روی متغیر مستقل محتوای وبسایت می باشند.
اکنون به بررسی معنی داری هر یک از روابط فوق با بهره گرفتن از نمودار آماره تی استودنت می پردازیم. با توجه به اینکه مقدار آماره تی استودنت نشان داده شده در شکل زیر برای سوال های ۲۷، ۳۰ و ۳۲ بیشتر از ۹۶/۱ است، در نتیجه روابط بین این ۳ سوال و متغیر پنهان معنی دار می باشند و برای تجزیه و تحلیل های بعدی و استفاده در مدل معادلات ساختاری باید در مدل بمانند. ولی برای سوال های ۲۸، ۲۹ و ۳۱ مقدار آماره تی از ۹۶/۱ کمتر است، پس این ۳ سوال برای تجزیه و تحلیل های بعدی و مدل معادلات ساختاری باید حذف شوند.
شکل ۴ – ۱۴ مقادیر t-value مدل استاندارد بررسی متغیر مستقل محتوای وبسایت در نرم افزار لیزرل
با توجه به مقادیر آماره تی استیودنت مربوط به خطا ها ملاحضه می گردد که مقادیر این آماره برای همه سوال ها بیشتر از ۹۶/۱ است و نشان می دهد که با مقدار معناداری از خطا مواجه هستیم. برای آنکه نشان دهیم این مقادیر به دست آمده تا چه حد با واقعیتهای موجود در مدل تطابق دارد باید شاخصهای برازش مورد مطالعه قرار گیرد. همچنین با توجه به بار های عاملی موجود در هر یک از ابعاد میتوان در مورد اهمیت هر یک از نشانگرها تصمیم گیری نمود.
جدول ۴ – ۱۵ بارهای عاملی و T-Value نشانگرهای مربوط به بررسی متغیر مستقل محتوای وبسایت
سازه پژوهش | علامت در مدل | بار عاملی در مدل استاندارد | T-Value |
محتوای وب سایت | سوال ۲۷ | ۴۰/۰ | ۱۸/۳ |
سوال ۲۸ | ۰۳/۰- | ۳۰/۰- | |
سوال ۲۹ | ۱۵/۰ | ۵۷/۱ | |
سوال ۳۱ | ۳۲/۰ | ۹۷/۲ | |
سوال ۳۱ | ۰۹/۰ | ۹۸/۰ | |
سوال ۳۲ | ۳۳/۰ | ۹۸/۲ |