لیت پذیری و هماهنگی در آن ها، عوامل و عناصر سازمانی را به گونه ای به کار می گیرند که هم بقای سازمان راتضمین کرده و هم موجبات رشد آن ها را فراهم سازند. رفتار شهروندی سازمانی، رفتاری فردی و داوطلبانه است که مستقیما به وسیله سیستم های رسمی پاداش در سازمان طراحی نشده است، اما با این وجود باعث ارتقای اثربخشی و کارایی عملکرد سازمانی می شود(کاهن و کول، 2004 به نقل از شیخ اسمعیلی، 1390). بنابراین و بطور مشخص هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه مولفه های رهبری تحول آفرین با رفتار شهروندی سازمانی ( مورد مطالعه شهرداری منطقه 8 تهران) است. در این تحقیق جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شهرداری منطقه 8 تهران است که تعداد آنها 730 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه با بهره گرفتن از جدول مورگان و در سطح 05/0 خطا و با در نظر گرفتن حجم جامعه ، حجم نمونه مشخص شد. تعداد نمونه 240 نفر برآورد شد. در تحقیق فوق روش جمع آوری اطلاعات ترکیبی از روش کتابخانه ای و میدانی بوده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که: همبستگی معنی داری بین رهبری تحول آفرین با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شهرداری منطقه 8 تهران وجود دارد. مقدار همبستگی پیرسون {-.214(**)}محاسبه شده که در سطح 0.01 معنی دار است. نتیجه این آزمون قبول فرض کلی پژوهش است؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که رهبری تحول آفرین مدیران همبستگی معنی داری با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شهرداری منطقه 8 تهران دارد. ثانیا این همبستگی منفی شده است. یعنی این دو متغیر با هم رابطه منفی دارند. که دلیل آن می تواند سن کم شرکت کنندگان در تحقیق و همچنین تعداد بسیار کم شرکت کنندگان زن باشد. در رابطه با بررسی های بیشتر در این حوزه محقق پیشنهادهایی ارائه داده است. واژگان کلیدی: مولفه های رهبری، رهبری تحول آفرین، رفتار شهروندی سازمانی فهرست مطالب فصل اول
1-1 مقدمه2-1 بیان مساله 3-1 ضرورت تحقیق 4-1 اهداف اصلی 5-1 فرضیه های تحقیق 6-1 تعریف مفهومی و عملیاتی | 1415 20 22 22 23 |
فصل دوم
1-2 رهبری تحول آفرین1-1-2 گذری بر رهبری 2-1-2 نظریه رفتار رهبری 3-1-2 نظریه اقتضائی 4-1-2 نظریه رهبری تحول آفرین 5-1-2 سابقه رهبری تحول آفرین 6-1-2 رهبری مراوده ای و رهبری تحولآفرین (دو رویکرد متفاوت) 7-1-2 رویکردهای رهبری تحول آفرین 1-7-1-2 نظریه رهبری تحول آفرین برنز(1978) 2-7-1-2 نظریه رهبری تحول آفرین بنیس و نانوس (1985) 3-7-1-2 نظریه رهبری تحول آفرین تی چی و دیوانا (1990) 4-7-1-2 نظریه رهبری تحول آفرین شرمرهورن 5-7-1-2 نظریه رهبری تحول آفرین باس (1999-1985) 6-7-1-2 شاخصهای رهبری چند عاملی از دیدگاه بس و آوولیو 2-2 رفتار شهروندی سازمانی 1-2-2 طبقهبندی ابعاد چندگانه رفتار شهروندی سازمانی یا OCB 2-2-2 ویژگی های کلیدی رفتار شهروندی 3-2-2 حیطه های رفتار شهروندی 4-2-2 مفاهیم مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی 5-2-2 عواملی که شهروندی کارکنان را ارتقاء و پرورش میدهند 1- رضایت شغلی 2- رهبری تحول آفرین 3- درگیری شغلی و شغلها و مأموریتهای جذاب 4- حمایت سازمانی 5- تحقق قراردادهای روانشناختی، عدالت سازمانی و اعتماد 6 )خصوصیات و خصلتهای شخصی کارکنان 5-2-2 سیاست و اقدامات سازمانی که رفتار شهروندی را تشویق و ترغیب میکنند 1) استخدام و جذب 2) آموزش و توسعه 3)ارزیابی عملکرد و جبران پرداخت 6-2-2 سیستمهای غیر رسمی رفتار شهروندی را تشویق و ترغیب میکنند 7-2-2 عوامل کلیدی تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی یا OCB 1) فرهنگ سازمانی 2) شخصیت و وضعیت روحی 8-2-2 تعادل رهبری و فرهنگ سازمانی 9-2-2 متغییرهای پیشبینی کننده رفتار شهروندی سازمانی 1- رضایت شغلی و تعهد سازمانی 2- رهبران سازمانی 3- ادراک انصاف یا عدالت 4- ادراک نقش 5- شخصیت 10-2-2 نظارت رهبری و رفتار شهروندی سازمانی 11-2-2 علل وعوامل شکست و ناتوانی سازمانها برای ایجاد رفتار شهروندی 12-2-2 ترتیب شاخصهای شناسایی شده در ایجاد رفتار شهروندی کارکنان 1)فداکاری 2) مشارکت (حمایتی،وظیفه ای،مدنی،اجتماعی ) 3) تحمل پذیری (جوانمردی) 4) توجه 5) وفاداری 6)- وظیفه شناسی 3-2 پیشینه پژوهش 4-2 نتیجه گیری 5-2 چارچوب مفهومی تحقیق | 2727 28 29 31 31 32 33 35 35 36 37 38 39 45 47 50 51 53 56 56 57 57 58 58 59 60 60 61 62 63 64 65 65 66 67 67 67 67 68 68 68 70 70 70 71 71 72 72 72 73 76 77 |
1-3 مقدمه2-3 روش تحقیق 3-3 جامعه آماری، نمونه آماری و روش های نمونه گیری 4-3 روش گردآوری داده ها 5-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها | 8081 82 83 87 |
فصل چهارم