۱-۷ روش گرد آوری داده ها
داده های تحقیق حاضر به صورت میدانی از فروشندگان یخچال و به کمک پرسشنامه و مصاحبه جمع آوری گردیده است. به طور کلی در این تحقیق از سه دسته اطلاعات به صورت مکمل وهمراستا با یکدیگر استفاده شده است.
اطلاعاتی که در جهت تدوین فرضیات مؤثر بودهاند. این دسته از اطلاعات از طریق مصاحبه مقدماتی با دست اندرکاران صنعت یخچال به دست آمدهاند.
اطلاعاتی که از طریق پرسشنامه از فروشندگان به دست آمدهاند.
اطلاعاتی که از طریق منابع ثانویه (نشریات، پایان نامه های مرتبط، کتاب ها )به دست آمدهاند.
۱-۸ ابزارهای گردآوری داده ها
در تحقیق حاضر داده های ابتدایی بر اساس داده های اولیه موجود و به کمک مصاحبه های صورت پذیرفته با برخی از فعالین صنعت یخچال به دست آمده، و سپس با کمک پرسشنامههایی که امکان امتیاز دهی از ۱ تا ۱۰ را دارا بودند، معیارهای مورد نظر به دست آمد. در نهایت با کمک پرسشنامه سلسله مراتبی معیارهای به دست آمده دو به دو با هم مقایسه گردیده و با کمک نرم افزارانتخاب خبره به تحلیل داده ها پرداخته شد.
۱-۹ روش تجزیه و تحلیل داده ها
با توجه به این که در این پژوهش از روش سلسله مراتبی استفاده گردیده به این منظور برای بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارانتخاب خبره استفاده[۱] گردیده است که امکان وزن دهی به معیارهای مورد نظر و مقایسه آن ها را فراهم کردهاست.
۱-۱۰ جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق کلیه فروشندگان یخچال در خیابان جمهوری شهر تهران میباشند. دلایل این که فروشندگان یخچال به جای مصرف کنندگان نهایی به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدهاند عبارتند از:
نظرات فروشندگان در حقیقت میانگینی است از نظرات کلیه مشتریانی که از آن ها خرید میکنند.
با توجه به اینکه فروشندگان در واقع ارائه دهنده برندهای مختلف میباشند با مقایسه بین آن ها به سوالات پرسشنامه پاسخ دادهاند.
۱-۱۱ کاربردهای پژوهش
بازاریابی درست، برای موفقیت هر شرکتی حیاتی است. بنگاه های اقتصادی بزرگ همچون الجی، سونی، بوش، سامسونگ، از بازاریابی استفاده میکنند. اگر به اطرافمان توجه کنیم برای نمونه در منزل، محل کار، محل تفریح و بازی و هر کجا که هستیم حضور گسترده این برند ها را در داخل کشورمان میبینیم. بنابرین حالا دیگر بازاریابی تنها به صورت اتفاقی به چشم آمدن نیست؛ در پشت این تبلیغات، شبکه گسترده ای از افراد و فعالیتهای رقابتی وجود دارد که سعی میکنند نظرتان را جلب کرده و به خرید وادارتان کند.
در این تحقیق برآنیم تا ضمن شناسایی و اولویت بندی مهمترین عناصر آمیخته بازاریابی درخرید یخچال به عنوان یک هدف فرعی، دو برند الجی واسنوا با توجه به این عناصر با هم مقایسه شوند. در واقع رتبه بندی عناصر آمیخته بازاریابی مؤثر بر خرید یخچال میتواند به مدیران شرکت های لوازم خانگی ایرانی به عنوان تصمیم گیرندگان کمک کند تا نقطه نظرات مشتری را در یابند و آن ها را در اهداف و استراتژی ها شرکت خود بگنجانند و در نهایت بتوانند در بازار به سهم بیشتری برسند، سود آوری شرکتشان را بالا ببرند و یا حتی جلوی شکست سازمان خود را بگیرد.
۱-۱۲ تعریف واژه ها و متغیرهای تحقیق
یخچال: یخچال دستگاهی است که از یک وسیله سردکننده به همراه یک عایق حرارتی و سازوکاری برای انتقال گرما از داخل این محفظه به بیرون تشکیل میشود. از یخچال برای خنک نگهداشتن مواد غذایی، داروها و دیگر چیزهای فاسدشدنی استفاده میشود.]۸[
آمیخته بازاریابی: فیلیپ کاتلر[۲](۱۹۹۱) آمیخته بازاریابی را مجموعهای از متغیرهای(ابزارهای) قابل بازار یابی میداند که شرکت آن ها را برای پاسخگویی به بازار هدف در هم میآمیزد. آمیخته بازاریابی در برگیرنده همه کارهایی است که شرکت میتواند انجام دهد تا بر میزان تقاضا برای محصولاتش اثر بگذارد.]۱[
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱ مقدمه
در دنیای رقابتی امروز، سازمان ها به منظور بقای خود نیاز به استفاده از فنون بازاریابی و نیز تحقیقات تخصصی بازاریابی دارند. بررسی ها نشان داده است که ناموفق بودن شرکتها از ناتوانی آن ها در بهرهگیری از فنون بازاریابی نشأت میگیرد. این شرکت ها تحولات بازار و تغییرات الگوی مصرف مشتریان را نادیده میگرفتند و به جای روی آوردن به بازاریابی پیشرفته، به فروش می پرداختند و کسب سود بیشتر را بر رضایت مشتریان ترجیح میدادند.
بازاریابی در عین حال یک جنگ است منتهی نه جنگ با اسلحه و یا تفنگ بلکه چنان که آلبرت امری [۳]در این رابطه میگوید: بازاریابی یک جنگ متمدنانه است که در اغلب این نبردها، شرکتها و سازمانهایی موفق میشوند که از کلمات، ایده ها و نظم فکری مطلوب تری استفاده مینمایند، به عبارت دیگر دارای مدیریت بازاریابی به روز و منسجمی باشند تا بتوانند در مبارزه با صحنه های رقابت گام بردارند.]۱[
در این فصل پس از مقدمه به بیان مبانی نظری بازاریابی و صنعت یخچال و پیشینه تحقیق پرداخته شده است.
۲-۲ مبانی نظری
در این بخش به بیان مطالبی در مورد صنعت یخچال در ایران و جهان اشاره داریم همچنین در ادامه به بیان مفاهیم بازار یابی خواهیم پرداخت.
۲-۲-۱ آشنایی با صنعت یخچال
در این قسمت تاریخچه صنعت یخچال در ایران و جهان را بیان میکنیم همچنین در ادامه وضعیت صنعت یخچال در ایران را از لحاظ تولید، واردات وصادارات بررسی و مشکلات موجود در صنایع یخچال سازی داخل کشور را بیان میکنیم.
۲-۲-۱-۱ تاریخچه یخچال در جهان
ذیلا” به تاریخچه شکل گیری یخچال در سطح جهانی اشاره میشود:
اولین یخچال در سال ۱۷۸۴ در دانشگاه گلاسکو[۴] به ثبت رسید. در سال ۱۸۰۵، اولین یخچال که بخار را جایگزین مایع نموده بود، طراحی گردید. در سال ۱۸۵۰ یا ۱۸۵۱ بستنی ساز به ثبت رسید. در سال ۱۸۵۷، یک استرالیایی، دستگاه خنک کن با بخار متراکم را معرفی نمود. در سال ۱۸۵۹، یک فرانسوی سیستم پیچیده تری را ساخت، که برعکس دستگاه های متراکم کننده اولیه، که هوا را به عنوان سردکننده به کار میبرد، از آمونیاک که سریعا منبسط میشود استفاده نمود. یخچال جذبی در سال ۱۹۹۲ توسط یک دانشجوی دانشگاه در سوئد اختراع گردید، که یک موفقیت جهانی بود، و توسط الکترولوکس[۵] تجاری سازی گردید.
در آغاز قرن بیستم، حدود نیمی از خانواده ها در آمریکا در یک محفظه یخ، غذای خود را سرد نگاه میداشتند، یخ مورد استفاده در مخزن خانگی گران بود، زیرا مجبور بودند یخ را از دریاچه های زمستانی برش داده و تا زمان مورد نیاز آن را ذخیره نمایند.