۶
۰٫۷۸۹
تقویت مسائل فرهنگی و آموزشی
ضریب پایایی آزمون
= تعداد سؤالات آزمون
= واریانس سؤال ام
=واریانس کل آزمون
پایاییهای کمتر از ۶/۰ نوعا” ضعیف تلقی میشوند، و پایاییهای ۷/۰ قابل قبول و بالاتر از ۸/۰ خوب قلمداد میشوند(دانایی فر و دیگران، ۱۳۸۷). در این تحقیق آزمون ضریب آلفای کرونباخ به کمک نرمافزار SPSS 19 محاسبه شد و آزمون، مقدار ضریب آلفای کرونباخ را ۸۱۴/۰ نشان داد، لذا میتوان پایایی پرسشنامه مذکور را خوب ارزیابی کرد.
۳-۹٫ آزمونهای مورد استفاده
در این پژوهش از روش های آمار توصیفی نظیر جداول توزیع فراوانی، درصد، میانگین، واریانس و انحراف معیار و روش های آمار استنباطیمختلف مانند: ضریب هماهنگی کندال، آلفای کرونباخ، آزمون کولموگروف- اسمیرونف، تحلیل عاملی اکتشافی ، t تکنمونه ای و آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شده است.
۳-۱۰٫ نرم افزارهای مورد استفاده
در این تحقیق از برخی نرم افزارهای OFFICE 2010از قبیل نرم افزار Wordو EXCEL استفاده شده است و نیز برای پردازش اطلاعات و تحلیل آن از نرم افزار SPSS 19 استفاده شده است.
۳-۱۱٫ خلاصه فصل
در این فصل در ابتدا توضیحاتی در مورد روش تحقیق داده شده. در ادامه جامعه آماری و سپس تعداد نمونه و نحوه نمونه گیری بیان و ابزار گردآوری اطلاعات معرفی گردید، روایی و پایایی آن مورد سنجش قرار گرفت. در پایان آزمون های آماری مورد استفاده نام برده شده و به این نتیجه رسید که تکنیک دلفی در ۳ دور و پرسشنامه کمی تحقیق شامل ۵ سؤال توصیفی و ۳۳ سؤال اصلی میباشد.
فصل چهارم:
تجزیه وتحلیل داده ها
۴-۱٫ مقدمه
پس از آن که محقق داده ها را جمعآوری کرد، استخراج و طبقه بندی نمود مرحله جدیدی آغاز میگردد که به تجزیه و تحلیل داده ها معروف است.
مرحله تجزیه و تحلیل داده ها فرآیندی چند مرحله ای است که طی آن دادههایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمعآوری در نمونه (جامعه) آماری فراهم آمدهاند خلاصه، کدبندی و دستهبندی و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید(خاکی، ۶۷:۱۳۸۷). در واقع غایت نهایی هر پروژه تحقیقاتی این فصل تحقیق میباشد.
در این فصل در بخش اول (آمار توصیفی)، به تجزیه و تحلیل توصیفی داده های جمعیت شناختی پرداخته شده است. در بخش دوم نتایج تکنیک دلفی ارائه و در بخش سوم (آمار استنباطی)، از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای نشان دادن توزیع داده ها و با توجه به نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون t تک نمونه ای برای بررسی معنی دار بودن متغیرهای تحقیق استفاده شده. از آزمون فریدمن به منظور رتبه بندی (اولویت بندی)، و از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی بمنطور مشخص نمودن شاخصهای مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری ایلام و تعیین مقدار واریانس تعیین شده توسط هر کدام از متغیرها در قالب عاملهای بسته بندی شده استفاده شده و در نهایت مدل مفهومی و یافتههای جانبی تحقیق بیان شده است.
۴-۲٫ بخش اول: آمار توصیفی
۴-۲-۱٫ مطالعات جمعیت شناختی نمونه مورد مطالعه
در این قسمت به ارائه آمار توصیفی، نمودارها و جداول ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه پرداخته می شود. ارائه آمار توصیفی از آن جهت مهم است که باعث شناخت بهتر از جامعه و ویژگیهای عمومی آن و همچنین تحلیل بهتر ارتباط بین متغیرها می شود.
در این تحقیق جنسیت، سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه کار به عنوان سؤالات عمومی پژوهش در نظر گرفته شده اند، چرا که با بهره گرفتن از هر یک این سؤالات میتوان به برخی از اختلاف دیدگاه ها در میان نمونه آماری پی برد.
۴-۲-۲٫ مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر جنسیت
نمودار زیر و توضیحات متعاقب آن توصیف کننده وضعیت متغیر جنسیت در نمونه آماری مورد مطالعه میباشد:
نمودار دایرهای
نمودار میلهای
نمودار ۴-۱: توزیع فراوانی نمونه آماری از نظر جنسیت
همانگونه که در نمودار ۴-۱ نشان داده شده است از مجموع ۱۷۲ نمونه آماری، تعداد ۱۵۱ نفر مرد و ۲۱ نفر زن بوده اند.
به عبارت دیگر می توان بیان کرد که اعضای نمونه آماری متشکل از ۸۸% مرد و ۱۲% زن بوده است.
۴-۲-۳٫ مطالعه توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر سن