محیط قانونی و سیاسی شامل قوانین اینترنتی، آسان بودن ایجاد کسب و کارهای جدید، حمایت از دارایی‌های شخصی و مالکیت فکری و سرمایه‌گذاری و حمایت‌های دولت از زیرساخت‌های فناوری برای توسعه و ترویج تجارت سیارحیاتی است.

‌بنابرین‏ برای توسعه تجارت سیاربه مجموعه اقدامات اساسی در زمینه‌های زیرساخت‌ فنی، مسائل قانونی ‌و مقرراتی، آگاه‌سازی و آموزش و تحصیل، حمایت از بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی نیاز است تا شرایط برای فعالیت‌ فعالان اقتصادی یعنی مصرف‌کنندگان و بنگاه‌ها که نقش محوری در به کارگیری تجارت الکترونیکی دارند، فراهم شود. در صورتی که در تجارت الکترونیکی با توجه به استفاده از رایانه ها و شبکه خط مستقیم چنین مزایایی وجود ندارد. تجارت الکترونیکی نیاز به زیرساختارها و تجهیزات گران قیمت دارد. هزینه های زیرساخت‌ها در تجارت سیار نسبت به تجارت الکترونیکی پایین است، امروزه ارتباطات از طریق اینترنت و تلفن همراه نقش مهمی در همگرایی دارد. در بیشتر کشورهای توسعه یافته، مشتریان از تلفن همراه برای خرید از مغازه‌های خرده‌فروشی، همچنین برای ارتباط با بانک‌ها و رزرو کردن در مسافرت‌ها، دیدن ورزش‌‌‌ها و برنامه های خبری و جستجوی شبکه استفاده می‌کنند( وانگ ،۲۰۰۵).

      1. مزایای عمده تجارت سیار

بر این اساس سه منشأ مزیت، برای تجارت سیار قابل بیان است:

* مزایای استفاده از گوشی تلفن همراه

* مزایای حاصل از کاربردهای تجارت سیار

* مزیت استفاده از اینترنت از طریق گوشی‌های تلفن همراه

۲-۲-۵-۱ از دیگر مزایای عمده تجارت سیار می‌توان موارد زیر را نام برد

    • راحتی[۲۷]: یعنی اینکه در تجارت سیار افراد از لحاظ زمانی و مکانی محدودیت ندارند و براحتی می‌توانند فعالیت‌های تجاری انجام دهند که این عامل در نهایت باعث وفاداری آن ها خواهد شد(ماهاتا ننکون، ۲۰۰۵)

    • قابلیت دسترسی بالا: از آنجا که وسایل سیار قابلیت دسترسی بالایی دارند، پس می‌توان گفت که در حین سفر و در جاهای دیگر نیز می‌توان معاملات تجاری انجام داد.

    • مکان مرکزی: یعنی اینکه با توجه به قابلیت حمل آسان وسایل سیار، با بهره گرفتن از سیستم‌های موقعیت یابی جهانی می‌توان مکانی را که کاربر در آنجاست شناسایی کرد و از این طریق خدمات بهتری را به او ارائه داد.

    • مشتری پسند‌سازی: تلفن‌ها و وسایل سیار نسبت به کامپیوترهای شخصی قدرت نفوذ بالاتری دارند. ‌بنابرین‏ ارائه دهندگان تجارت سیار می‌توانند به طور ‌خلاق‌تر عمل کنند و خدمات متناسب با هر یک از مشتریان به آن ها ارائه دهند.

  • بهبود فرایند تصمیم‌گیری: جمع‌ آوری اطلاعات یکی از مهمترین پیش‌شرط‌ها برای اتخاذ تصمیم درست است. تکنولوژی‌های سیار می‌توانند کانال های مؤثری را برای جمع‌ آوری اطلاعات در اختیار مدیران قرار دهند تا از این طریق اطلاعات مورد نیاز را جمع‌ آوری کنند و تصمیم‌ بهتری اتخاذ کنند. ‌بنابرین‏ می‌توان گفت که درتجارت سیار فرایند تصمیم‌گیری بهتر انجام می‌گیرد.

۲-۲-۵-۲ مزایای تجارت سیار در بانکداری

    • راحت بودن برای کاربر: تجارت سیار از طریق توانمند کردن مشتریان برای دستیابی به خدمات و شیوه های جدید پرداخت، راحتی بیشتری را برای آن ها به ارمغان می‌آورد.

    • هزینه عملیاتی پایین: ارائه خدمات سیار هزینه های عملیاتی را از طریق دستیابی به خدمات بانکی با حداقل دخالت عامل انسانی کاهش می‌دهد.

    • افزایش ‌پاسخ‌گویی‌: در تجارت سیار میزان ‌پاسخ‌گویی‌ به نیازهای کاربران افزایش می‌یابد و از این طریق میزان رضایتمندی آن ها افزایش می‌یابد. ‌پاسخ‌گویی‌ از ابعاد کیفیت خدمات آنلاین است که تأثیر زیادی را بر رضایتمندی مشتریان دارد که تجارت سیار در این زمینه دارای مزیت است.

    • تسریع در عملیات: مصرف کنندگان در حال حرکت، کار ، مسافرت، تجمع و خرید می‌توانند تجارت را انجام دهند.

    • ایجاد ارتباط شبکه: استفاده‌ کنندگان می‌توانند در موقعیت‌های مختلف با همدیگر ارتباط برقرار نموده و بازاریاب‌ها می‌توانند از این شیوه دسترسی برای گسترش تولیدات و ارائه پیشنهادهای مطابق با انتظارات مشتریان استفاده کنند.

  • عمومیت بخشی: با گسترش فناوری‌های مکان‌یابی از قبیل سیستم‌های مکان‌یابی جهانی شرکت‌ها می‌توانند استفاده‌ کنندگان را در همه جا شناسایی کنند و کالاهاو خدمات خود را در محل‌های آن‌ ها معرفی نمایند.

قابلیت حمل داده ها: مصرف‌کنندگان می‌توانند از فایل‌های تولیدات،آدرس شرکت‌ها، اطلاعات مربوط به رستوران‌ها و هتل‌ها، حساب‌های بانکی، جزئیات کارت‌های اعتباری و پرداختی و امنیت اطلاعات و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز استفاده نمایند(ضیائی پرور، ۱۳۹۰).

۲-۲-۶ کاربرد های تجارت سیار:

تحقیقات نشان می‌دهد تجارت سیار در ۴ زمینه کاربرد دارد که عبارتند از:

    1. استفاده از وسایل سیار به منظور جستجوی اطلاعات دراینترنت؛

    1. استفاده از وسایل سیار برای انتقال پول بین مشتری و شرکت؛ خدمات مبتنی بر مکان از قبیل دریافت تبلیغات شخصی

  1. استفاده از وسایل سیار برای کارهای ضروری ‌و سرگرمی.(بویلینگن، ۲۰۰۴)[۲۸] فناوری‌های تشخیص موقعیت مکانی[۲۹]امروزه به عنوان راهبرد توسعه فروش و مدیریت ارتباط مصرف کننده[۳۰]و تجارت شرکت با مشتری [۳۱] و شرکت با نماینده فروش[۳۲]مورد استفاده قرار می گیرند.در صورت نزدیکی مصرف کننده به یکی از شعبات فروش کالا و خدمات، فروشنده قادر به گذاشتن پیغام برای مصرف کننده یا خریدار خواهد بود.کمک های اضطراری نیز از جمله کاربردهای فناوری بی سیم وتجارت سیار است( خانی و همکاران، ۱۳۹۱).

    • فناوری‌های تعیین موقعیت مکانی : یکی از کاربردهای این گونه فناوریها، تعیین موقعیت مکانی مشتری نسبت به نزدیکترین مرکز فروش یا نمایندگی با توجه به مختصات مثلثاتی است.موقعیت مشتری با محاسبه زاویه تلفن همراه مشتری، از حداقل دو نقطه ثابت دورتر به دست می‌آید.این اطلاعات به مرکز امداد و خدمات [۳۳] به صورت کد مختصات [۳۴]و یا مختصات طول و عرض جغرافیایی کاربرارسال می شود و کد مختصات توسط دستورالعمل های گام به گام به صورت نقشه راهنما، برای مشتری فرستاده می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...