بهدستآوردننظراتاصلاحیکارکنان؛
امکانارتباطبخشیدنبیناهداففردیوتیمیبااهدافسازمان؛
روشنساختنانتظاراتمدیرانازتیمهاوافراد؛
افزایشرضایتشغلیوافزایشاحساسارزشفردی (مرکزمطالعاتمدیریتوبهرهوریایران،۱۳۹۱).
۲-۹-۳. فوایدارزیابیعملکردبرایارزیابیشونده
درکروشنازانتظاراتسازمانوکارهاییکهبرایرسیدنبهآنلازماست؛
فرصتیبرایطرحمشکلاتکاریوراههایرفعآن؛
فرصتیبرایطرحایدههاولوازمرسیدنبهآن؛
بهبودروابطکاریبامدیران؛
افزایشانگیزش،افزایشرضایتشغلی (مرکزمطالعاتمدیریتوبهرهوریایران،۱۳۹۱).
۲-۹-۴. مشکلاتومسائلارزیابیعملکرد
ارزیابیعملکردابزارمهمبرایمدیریتمحسوبمیشودکهزمینهلازمراجهتافزایشانگیزهفراهممیآوردونهایتاًوسیلهمناسبیبرایبهبودفعالیتهایسازماناستاماباوجودتماممواردذکرشده،اجرایارزیابیعملکردبامسائلومشکلاتیروبرواست. عمدهترینمشکلدراینراستانگرشمدیراناستکهبابیتوجهیبهاینفرایندارزشمندآنراعملاًموردبهرهبرداریقرارنمیدهند. درراهتغییرنگرشمدیرانومجابساختنآنهانسبتبهاثراتمثبتارزیابیعملکردموانعزیادیوجوددارد. آرتورگهندرسال ۱۹۷۲ نوشتهاست: «ماهنوزدرمقدماتیترینمرحلهانجامارزیابیعملکردبهسرمیبریم»ونوزدهسالبعددکتربورکهالتراعترافمیکند:«اززمانآرتورتاکنونتغییریاپیشرفتچشمگیریدرروشهایارزیابیعملکردایجادنشدهاست» (زندیه،۱۳۸۲). درایراننیزمسائلومشکلاتیدرارزیابیعملکردسازمانهاوجودداردکهمیتوانبهمواردزیراشارهکرد:
فقداناطلاعاتکافیوقابلاعتماد؛
هزینههایزیادجمعآوریاطلاعات؛
عدموجودهدایتگریارهبر؛
آموزشنامناسب؛
استفادهنکردنازاطلاعاتحاصلشدهازسیستمارزیابیعملکرد.
۲-۹-۵. شرایطموفقیتسیستمارزیابیعملکرد
بسیاریازمدیرانودانشگاهیاناعتقاددارندکهاندازهگیریعملکرددرسازمانهاآنقدرضروریاستکهنیازیبهیافتنتوجیهدیگروجودندارد. امابرایموفقیتونتیجهبخشبودناینفرایندبایدشرایطیدرسازمانمهیاشودکهازجملهمیتوانبهمواردزیراشارهکرد(حاجیشریفی،۱۳۷۱):
محوریبودننقشمدیریتارشددرراهبریکلسیستم؛
وجوداحساسفوریتبرایایجادسیستممدیریتواندازهگیریعملکرد؛
طراحیسیستمبهنحویکهدارایگرایشتشویقباشدوازتنبیهدوریجوید؛
بهعنوانابزارتصمیمگیریمدیرانبهکاربردهشود.
۲-۱۰. اهدافارزیابیعملکرد
هدفوکارکرداصلینظامهایکنترلوارزیابیعملکردرامیتوانکسباطمینانمستمرازدرستیاستراتژیسازمانونیزاجرایمناسباستراتژیهادانست،اماعلاوهبراین،درراستایدستیابیبهاهدافسازمانمیتوانبرایایننظامهاکاربردهایدیگریهمیافت(Simons,2000).
اهدافارزیابیعملکرددرقالبششهدفکلیقابلطرحاست:
-
- همجهتسازیراهبردهاوفعالیتها؛
-
- کنترلعملیات؛
-
- مدیریتوتعاملباذینفعان؛
-
- آگاهیازدلایلارتقایانزولکیفیت؛
-
- انگیزشوپاداشدهیکارکنان؛
-
- حسابپذیری.
پارکراهدافوعللارزیابیعملکردرابهشکلزیربیانمیدارد:
-
- شناساییموقعیت؛
-
- ارزیابیعملکردمشخصمیکندکهمشکلدرکجاهاوجودداردوکجاهانیازبهبهبوددارد؛
-
- اطمینانازاینکهتصمیماتمبتنیبرواقعیتهستندنهمفروضاتوحدسیات؛
-
- ارزیابیعملکردسازمانراکمکمیکندتافرایندهایشرابهخوبیبشناسد (Parker,2000).
جیمزایوانزوویلیالیندسیمعتقدندسازمانهاییکهنظامکنترلوارزیابیعملکرددارند:
-
- ازنظرمالیشانسبیشتریبرایقرارگرفتندریکسومبالاییصنعتشاندارند؛
-
- درایجادتحولسازمانیموفقترعملمیکنند؛
-
- درسطحمدیرانارشدبهتوافقدرمورداستراتژیها،دستپیدامیکنند؛
-
- بهسطوحبالایهمکاریوکارگروهیمدیرانمیرسند؛
-
- دراجرایخودارزیابیتوسطکارکنانموفقترند(Evans & Lindsay,2005).
یکیازدستاوردهایمهموکاربردیارزیابیعملکردشرکتها،امکانرتبهبندیآنهااستکهاهدافرتبهبندیرامیتوانبهصورتذیلخلاصهنمود:
-
- مکانمقایسهشرکتبارقبا،تعییننقاطقوتوضعفداخلیوفرصتهاوتهدیدهایمحیطیجهتکمکبهتدویناستراتژیهایمتناسببامحیطوتوانمندیهایشرکت؛
-
- بهبود،ارشادوهدایتعملکردمدیرانارشدشرکتوواحدهایمختلفآنمبتنیبرارزیابیها؛
- تجدیدنظردرسرمایهگذاریهایگذشتهوتصمیمگیریدرخصوصسرمایهگذاریهایجدیدبراساسرتبهبندیهایمبتنیبرارزیابیعملکرد؛