به‌دست‌آوردننظراتاصلاحیکارکنان؛
امکانارتباطبخشیدنبیناهداففردیوتیمیبااهدافسازمان؛
روشنساختنانتظاراتمدیرانازتیم‌هاوافراد؛
افزایشرضایتشغلیوافزایشاحساسارزشفردی (مرکزمطالعاتمدیریتوبهره‌وریایران،۱۳۹۱).
۲-۹-۳. فوایدارزیابیعملکردبرایارزیابی‌شونده
پایان نامه
درکروشنازانتظاراتسازمانوکارهاییکهبرایرسیدنبهآنلازماست؛
فرصتیبرایطرحمشکلاتکاریوراه‌هایرفعآن؛
فرصتیبرایطرحایده‌هاولوازمرسیدنبهآن؛
بهبودروابطکاریبامدیران؛
افزایشانگیزش،افزایشرضایتشغلی (مرکزمطالعاتمدیریتوبهره‌وریایران،۱۳۹۱).
۲-۹-۴. مشکلاتومسائلارزیابیعملکرد
ارزیابیعملکردابزارمهمبرایمدیریتمحسوبمی‌شودکهزمینهلازمراجهتافزایشانگیزهفراهممی‌آوردونهایتاًوسیلهمناسبیبرایبهبودفعالیت‌هایسازماناستاماباوجودتماممواردذکرشده،اجرایارزیابیعملکردبامسائلومشکلاتیروبرواست. عمده‌ترینمشکلدراینراستانگرشمدیراناستکهبابیتوجهیبهاینفرایندارزشمندآنراعملاًموردبهره‌برداریقرارنمی‌دهند. درراهتغییرنگرشمدیرانومجابساختنآنهانسبتبهاثراتمثبتارزیابیعملکردموانعزیادیوجوددارد. آرتورگهندرسال ۱۹۷۲ نوشتهاست: «ماهنوزدرمقدماتی‌ترینمرحلهانجامارزیابیعملکردبهسرمی‌بریم»ونوزدهسالبعددکتربورکهالتراعترافمی‌کند:«اززمانآرتورتاکنونتغییریاپیشرفتچشم‌گیریدرروش‌هایارزیابیعملکردایجادنشدهاست» (زندیه،۱۳۸۲). درایراننیزمسائلومشکلاتیدرارزیابیعملکردسازمان‌هاوجودداردکهمی‌توانبهمواردزیراشارهکرد:
فقداناطلاعاتکافیوقابلاعتماد؛
هزینه‌هایزیادجمع‌آوریاطلاعات؛
عدموجودهدایت‌گریارهبر؛
آموزشنامناسب؛
استفادهنکردنازاطلاعاتحاصلشدهازسیستمارزیابیعملکرد.
۲-۹-۵. شرایطموفقیتسیستمارزیابیعملکرد
بسیاریازمدیرانودانشگاهیاناعتقاددارندکهاندازه‌گیریعملکرددرسازمان‌هاآن‌قدرضروریاستکهنیازیبهیافتنتوجیهدیگروجودندارد. امابرایموفقیتونتیجه‌بخشبودناینفرایندبایدشرایطیدرسازمانمهیاشودکهازجملهمی‌توانبهمواردزیراشارهکرد(حاجی‌شریفی،۱۳۷۱):
محوری‌بودننقشمدیریتارشددرراهبریکلسیستم؛
وجوداحساسفوریتبرایایجادسیستممدیریتواندازه‌گیریعملکرد؛
طراحیسیستمبه‌نحویکهدارایگرایشتشویقباشدوازتنبیهدوریجوید؛
به‌عنوانابزارتصمیم‌گیریمدیرانبه‌کاربردهشود.
۲-۱۰. اهدافارزیابیعملکرد
هدفوکارکرداصلینظام‌هایکنترلوارزیابیعملکردرامی‌توانکسباطمینانمستمرازدرستیاستراتژیسازمانونیزاجرایمناسباستراتژی‌هادانست،اماعلاوهبراین،درراستایدستیابیبهاهدافسازمانمی‌توانبرایایننظام‌هاکاربردهایدیگریهمیافت(Simons,2000).
اهدافارزیابیعملکرددرقالبششهدفکلیقابلطرحاست:

 

    1. هم‌جهت‌سازیراهبردهاوفعالیت‌ها؛

 

    1. کنترلعملیات؛

 

    1. مدیریتوتعاملباذی‌نفعان؛

 

    1. آگاهیازدلایلارتقایانزولکیفیت؛

 

    1. انگیزشوپاداش‌دهیکارکنان؛

 

    1. حساب‌پذیری.

 

پارکراهدافوعللارزیابیعملکردرابهشکلزیربیانمی‌دارد:

 

    1. شناساییموقعیت؛

 

    1. ارزیابیعملکردمشخصمی‌کندکهمشکلدرکجاهاوجودداردوکجاهانیازبهبهبوددارد؛

 

    1. اطمینانازاینکهتصمیماتمبتنیبرواقعیتهستندنهمفروضاتوحدسیات؛

 

    1. ارزیابیعملکردسازمانراکمکمی‌کندتافرایندهایشرابه‌خوبیبشناسد (Parker,2000).

 

جیمزایوانزوویلیالیندسیمعتقدندسازمان‌هاییکهنظامکنترلوارزیابیعملکرددارند:

 

    1. ازنظرمالیشانسبیشتریبرایقرارگرفتندریکسومبالاییصنعتشاندارند؛

 

    1. درایجادتحولسازمانیموفق‌ترعملمی‌کنند؛

 

    1. درسطحمدیرانارشدبهتوافقدرمورداستراتژی‌ها،دستپیدامی‌کنند؛

 

    1. بهسطوحبالایهمکاریوکارگروهیمدیرانمی‌رسند؛

 

    1. دراجرایخودارزیابیتوسطکارکنانموفق‌ترند(Evans & Lindsay,2005).

 

یکیازدستاوردهایمهموکاربردیارزیابیعملکردشرکت‌ها،امکانرتبه‌بندیآنهااستکهاهدافرتبه‌بندیرامی‌توانبه‌صورتذیلخلاصهنمود:

 

    1. مکانمقایسهشرکتبارقبا،تعییننقاطقوتوضعفداخلیوفرصت‌هاوتهدیدهایمحیطیجهتکمکبهتدویناستراتژی‌هایمتناسببامحیطوتوانمندی‌هایشرکت؛

 

    1. بهبود،ارشادوهدایتعملکردمدیرانارشدشرکتوواحدهایمختلفآنمبتنیبرارزیابی‌ها؛

 

  1. تجدیدنظردرسرمایه‌گذاری‌هایگذشتهوتصمیم‌گیریدرخصوصسرمایه‌گذاری‌هایجدیدبراساسرتبه‌بندی‌هایمبتنیبرارزیابیعملکرد؛
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...