پنج مرحله ای که در این مدل ارائه شده است به عنوان سلسله مراحلی است که یک مشتری در پذیرش یک ابداع(مثل یک محصول جدید) پشت سر می گذارد. مرحله آزمودن در این مدل عامل تفاوت آن از مدلهای دیگر است. آزمودن، امکان تجربه کردن عملی محصول را فراهم میسازد. مراحل این مدل در شکل2-10 نشان داده شده است (رنجبریان، 1378).
آگاهی یافتن
علاقه ughriمندی
پذیرش
آزمودن
ارزیابی
شکل2-10 مراحل مدل پذیرش ابداع (رنجبریان،1378)
8- مدل آگاهی- آزمون- تقویت- ترغیب[58]
پروفسور اندرو ارنبرگ مدلهای پیشین را که مبتنی بر متقاعد کردن مشتری بودند را رد کرده و در سال 1997 مدلی را ارائه داد که بر چهار بعد استوار است، این چهار بعد در شکل 2-11 نشان داده شده اند(Yeshin,2006).
ترغیب
تقویت
آزمون
آگاهی
شکل 2-11 مراحل مدل ATRN(Yeshin,2006)
در واقع مدل ارنبرگ بیانگر این موضوع است که نگرش مصرف کننده پس از خرید و استفاده از یک محصول(برند) تغییر می کند(Tragthieng,2009).
9- مدل درک- تجربه- حافظه[59]
در این مدل، واکنش مصرف کننده به تبلیغات، از فرآیندی عبور می کند که 3 فاکتور کلیدی دارد:
درک[60]، تجربه[61] و حافظه[62]. شکل 2-12 مدل درک- تجربه- حافظه را نشان میدهد.
قرار گرفتن در معرض تبلیغ، بعد از تجربه محصول
قرار گرفتن در معرض تبلیغ، قبل از تجربه محصول
فاز فاز
نشانهگذاری
برندسازی
تفسیر
تسهیل احساسی
تسهیل اجتماعی
انتظارات
پیش بینی
تفسیر
تسهیل تجربه
سازماندهی حافظه
کارکرد
شکل دادن به ادراک مشتری
تأثیر
شکل 2-12 مدل درک، تجربه، حافظه (Hall,2001)
مهمترین ویژگیهای این مدل عبارتند از:
- کاهش چشمگیر نقش شناخت: هیجانات، احساسات، انفعال و تجربه در تمامی مراحل این فرایند بر روی شناخت تأثیر میگذارند.
- در این مدل، درک، یک متغیر وابسته است که هم از تبلیغات و تجربه تأثیر میپذیرد و هم تحت تأثیر اولویتهای مصرف کننده قرار میگیرد.
- حلقههای بازخورد متعدد در تمامی مراحل این فرایند، تبلیغات و ادراک را به هم متصل میسازند.
فاز قبل از تجربه:
در فاز قبل از تجربه، مهمترین نقش تبلیغات، شکل دادن به درک مخاطب است. این شکل دادن به درک مخاطب، سه اثر بر روی مخاطب می گذارد:
1- انتظاری را نسبت به آن برند در ذهن مخاطب ایجاد می کند.
2- پیش بینیهایی از آن محصول در ذهن مخاطب شکل میگیرد.
3- برای آنچه مخاطب در ذهن خود پیش بینی کرده بود، منطق سازی می کند.
فاز کلیدی بعدی در این فرایند، تسهیل تجربه مخاطب است. یکی از نقشهای تبلیغات ایناست که تجربه احساسی و تجربه اجتماعی مخاطب را تسهیل بخشد.
فاز بعد از تجربه:
این فاز نقشی کلیدی در شکلدهی به حافظه مخاطب دارد.در این فاز نشانه های کلامی، بصری و شنیداری ارائه میگردند تا مخاطبانی که در معرض پیام تبلیغاتی قرار گرفتهاند بتوانند آن پیام تبلیغاتی، برند سازمان موردنظر و محصول تبلیغ شده را به یادآورند.
همچنین در فاز بعد از تجربه، تفسیر پیام تبلیغاتی نیز اتفاق میافتد. در واقع تبلیغ نه تنها موجب می شود مخاطب احساس کند که تجربیات احساسی و اجتماعی که از آن محصول بدست آمده، تجربهای خوب است بلکه دلایلی را نیز برای اثبات این مطلب فراهم میسازد(Hall,2004).
فنون تبلیغات
2-3-14- تکنيک های اجرايی تبليغ [63]
پيام تبليغاتی به اشکال مختلفی می تواند ارايه شود. برخی از مهمترين اين تکنيک ها، که برای تدوين تبليغ می توان از آن ها بهره گرفت، در ادامه آورده شده است(محکی،1386).
1- تکنيک موزيکال[64]
در اين سبک، يک يا چند نفر يا چند شخصيت کارتونی نشان داده می شوند که مشغول خواندن آوازی در باره يک کالا هستند. دليل اصلی استفاده از اين شيوه اين است که به خاطر سپردن و يادآوری اشعار و ترانه ها ساده است و به راحتی در ذهن حک می شود. تصاويری که در اين نوع تبليغ پخش می شود بايد با شعر همخوانی داشته باشد.
راهنمای ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره : طراحی استراتژی تبلیغات مجموعه پاکت- فایل 19