مهارت های اجرایی
۳٫۷۵
۳٫۰۷
شاخص های عملکرد
۳٫۸۵
۳٫۲۸
نمودار۴-۱۲: مقایسه دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه دولتی بر اساس جدول فوق
با توجه به نمودار عنکبوتی رسم شده مشاهده می شود که دانشگاه دولتی از نظر میانگین تمام مهارتها در سطح بالاتری نسبت به دانشگاه آزاد قرار دارد ولی این تفاوت با بهره گرفتن از آزمون تی باید آزمون شود. طبق آزمون مقایسه تی انجام شده در قسمت قبل نیز به این نتیجه رسیدیم که در تعدادی از مهارت ها تفاوت بین میانگین مهارت ها در دانشگاه آزاد و دولتی معنادار می باشد.
با بهره گرفتن از نمودار عنکبوتی می توان نتیجه گرفت که بیشترین تفاوت بین دو دانشگاه متعلق به مهارت های پژوهشی و بعد از آن به ترتیب متعلق به مهارت تخصص گرایی، مهارت های تدریس و مهارت های اجرایی می باشد. و در سایر مهارت ها تفاوت معناداری بین دو دانشگاه وجود ندارد. که این موارد توسط آزمون تی در قسمت قبل نیز تایید شده است.
در این مدل از متغیرهای کمکی مثل توانمندی های آموزشی، پژوهشی، اجرائی، کارآفرینی، تسلط به زبان، تدریس، تخصص گرایی و ارتباطی جهت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واعضاء هیئت علمی وغیره به عنوان درونداد و ارائه خدمات آموزشی، ارائه امکانات رفاهی وتفریحی، تمایز خدمات وتمایز کارکنان واعضاء هیئت علمی، کیفیت دانشگاه ونحوه تدریس اساتید و غیره به عنوان پردازش به کارگیری مهارت های یادگیرنده، شهریه دریافتی دانشگاه ها، تصویر ذهنی ایجاد شده ازجایگاه دانشگاه و غیره به عنوان بازخورد و ارزش مدرک تحصیلی، استفاده از فارغ التحصیلان در اداره دانشگاه ها، تاثیر جایگاه تصویر ذهنی دانشگاه در نقش توسعه وپیشرفت کشور، ادامه تحصیل در دانشگاه محل تحصیل و ایجاد وفاداری برند در متقاضی و غیره به عنوان برونداد در نظر گرفته شده است.
با توجه به تایید فرضیه فرعی اول مبنی بر وجود تفاوت معنادار بین دانشگاه دولتی و آزاد از نظر مهارت های پژوهشی، یکی از مهمترین عواملی که باعث شده است دانشگاه دولتی در سطح بالاتری نسبت به دانشگاه آزاد قرار گیرد و دانشجویان این برند دانشگاه را ترجیح دهند عامل اجرایی کردن پژوهش های علمی و بعد از آن وجود ابداعات و اختراعات و نوآوری های علمی در این دانشگاه ها میباشد. یکی از مهمترین ضعف های دانشگاه آزاد نداشتن مهارت پژوهشی مناسب وکافی در اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد می باشد.
با توجه به تایید فرضیه چهارم مبنی بر وجود تفاوت معنادار بین دانشگاه دولتی و آزاد از نظر مهارت های تدریس، یکی از مهمترین عواملی که باعث شده است دانشگاه دولتی در سطح بالاتری نسبت به دانشگاه آزاد قرار گیرد و دانشجویان این برند دانشگاه را ترجیح دهند وجود عامل مهارت های یادگیری و بعد از آن مهارت های تدریس در اعضای هیئت علمی دانشگاه دولتی می باشد. یکی از مهمترین ضعف های دانشگاه آزاد نداشتن مهارت تدریس مناسب وکافی در اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد می باشد.
با توجه به تایید فرضیه ششم مبنی بر وجود تفاوت معنادار بین دانشگاه دولتی و آزاد از نظر مهارت های تخصص گرایی، یکی از مهمترین عواملی که باعث شده است دانشگاه دولتی در سطح بالاتری نسبت به دانشگاه آزاد قرار گیرد و دانشجویان این برند دانشگاه را ترجیح دهند وجود عامل ارزش داشتن مدرک تحصیلی و بعد از آن سطح تخصص گرایی وحرفه ایی شدن رشته های دانشگاه دولتی می باشد. یکی از مهمترین ضعف های دانشگاه آزاد عدم آشنایی فارغ التحصیلان و اعضای هیئت علمی از آموزشهای تخصصی و حرفهای شدن می باشد.
با توجه به تایید فرضیه هشتم مبنی بر وجود تفاوت معنادار بین دانشگاه دولتی و آزاد از نظر مهارتهای اجرایی، یکی از مهمترین عواملی که باعث شده است دانشگاه دولتی در سطح بالاتری نسبت به دانشگاه آزاد قرار گیرد و دانشجویان این برند دانشگاه را ترجیح دهند وجود عامل اجرایی شدن پایان نامه ها وپژوهش ها و بعد از آن مهارت های اجرایی اعضاء هیئت علمی دانشگاه دولتی می باشد. یکی از مهمترین ضعف های دانشگاه آزاد نداشتن کمک های مالی دریافتی از دولت ومهارت های اجرایی اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد می باشد.
۴-۴- جمع بندی مطالب
در این فصل به تجزیه وتحلیل داده های حاصل از اطلاعات استخراج شده از پرسشنامه پرداخته شد، به این منظور در ابتدا و در بخش اول (تحلیل های توصیفی) به بررسی توزیع فراوانی خصوصیات دموگرافیک (سن، جنس، تحصیلات، وضعیت شغل) پاسخ گویان به پرسشنامه پرداخته شد، در ادامه فراوانی نسبی اجزاء فرضیه ها را مورد بررسی قرار دادیم ودر هر قسمت زیر مجموعه های هر جزء از مدل را با بهره گرفتن از آیتم های موجود در نرم افزارSpss رتبه بندی نمودیم. سپس در بخش دوم تحلیل های استنباطی ارزیابی گردید و با بهره گرفتن از آزمون تی مستقل، به بررسی رابطه معنی داری فرضیه ها پرداخته شد. نتایج به دست آمده نشان داد که به طور کلی بین شاخص های عملکرد اعضاء هیات علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاداسلامی اختلاف معنادار وجود دارد.
همچنین بین مهارت های اجرایی، مهارت های تخصص گرایی، مهارت های تدریس و مهارت های پژوهشی اعضاء هیات علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاد اسلامی اختلاف معنادار وجود دارد. ودر پایان تحلیل آماری مقایسه دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه دولتی براساس سیپ با نرم افزار لیزرل و ترسیم نمودار راداری یا عنکبوتی به نمایش گذاشته شد.
فصل ۵
نتیجه گیری وپیشنهاد ها
۵-۱- یافته های توصیفی
تجزیه وتحلیل داده های مربوط به آمار توصیفی نشان داد که ۵۶٫۷ درصد از دانشجویان واعضاء هیئت علمی زن و۴۳٫۳ درصد مرد (جدول ۴-۱)، ۵۰ درصد پاسخ دهند گان از دانشگاه دولتی و۵۰ درصد دانشگاه آزاد اسلامی (جدول۴-۳)، ۸۰ درصد بین ۳۵- ۲۵ سال، ۶٫۶ درصد بین ۴۵- ۳۵ سال و ۱۳٫۴ درصد بالاتر از ۴۵ سال سن دارند(جدول ۴-۲) می باشد. میانگین فرضیه اول در دانشگاه آزاد اسلامی۳٫۱۶ در صد ودر دانشگاه دولتی ۴٫۱۵ در صد، میانگین فرضیه دوم در دانشگاه آزاد اسلامی ۳٫۰۹ درصد و در دانشگاه دولتی ۳٫۵۵ درصد، میانگین فرضیه سوم در دانشگاه آزاد اسلامی ۳٫۳۶ درصد ودر دانشگاه دولتی ۳٫۶۴ درصد، درادامه میانگین فرضیه چهارم دردانشگاه آزاد اسلامی۳٫۳۵ درصد ودر دانشگاه دولتی۳٫۹۷ درصد، میانگین فرضیه پنجم در دانشگاه آزاد اسلامی۳٫۳۳ درصد ودر دانشگاه دولتی ۳٫۶۸ درصد، میانگین فرضیه شیشم در دانشگاه آزاد اسلامی ۳٫۳۳ درصد و در دانشگاه دولتی۴٫۰۱ درصد، میانگین هفتم در دانشگاه آزاد اسلامی ۳٫۵۳ درصد ودر دانشگاه دولتی ۳٫۰۹ درصد، میانگین فرضیه هشتم در دانشگاه آزاد اسلامی ۳٫۰۷ درصد ودر دانشگاه دولتی ۳٫۷۵ درصد و میانگین فرضیه اصلی تحقیق در دانشگاه آزاد اسلامی ۳٫۲۸ در صد و در دانشگاه دولتی ۳٫۸۵ در صد می باشد.
۵-۲- یافته های استنباطی
نتایج آزمون تی مستقل فرضیه اصلی بین شاخص های عملکرد وجایگاه برند دانشگاه های آزاداسلامی و دانشگاه های دولتی نشان می دهد با توجه به جدول (۴-۲۲) و آماره آزمون تی و مقدار معناداری به دست آمده (۰۱۶/۰) چون از مقدار ۰۵/۰ کوچکتر میباشد فرض صفر رد شده در نتیجه بین شاخص های عملکرد وجایگاه برند دانشگاه های آزاد اسلامی و دانشگاه های دولتی اختلاف وجود دارد، آماره تی به دست آمده برابر ۵۷۲/۲ می باشد. لذا با توجه به ترسیم نمودار راداری ونتایج حاصل مشخص گردید شاخص های عملکرد دانشگاه دولتی نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی از سطح بالاتری برخوردار است. نتایج آزمون تی مستقل فرضیه اول در جدول (۴- ۲۴) بین مهارت های پژوهشی اعضاء هیات علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاد اسلامی نشان می دهد مقدار معناداری به دست آمده (۰۱۱/۰) چون از مقدار ۰۵/۰ کوچکتر میباشد فرض صفر رد شده در نتیجه بین مهارت های پژوهشی اعضاء هیات علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاد اسلامی اختلاف وجود دارد، آماره تی به دست آمده برابر۸۵۹/۲ می باشد. این اختلاف در ترسیم نمودار راداری (۴- ۱۲) نشان می دهد بیشترین تفاوت در سطح اختلاف دو دانشگاه به این فرضیه مربوط می شود ونتایج حاصل حاکی از تفاوت بسیار زیاد مهارت های پژوهشی در دانشگاه دولتی نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی است. نتایج آزمون تی مستقل فرضیه دوم طبق جدول (۴- ۲۶) بین مهارت های ارتباطی اعضاء هیات علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاد اسلامی نشان می دهد مقدار معناداری به دست آمده (۱۸۴/۰) است وچون از مقدار ۰۵/۰ بزرگتر میباشد فرض صفر رد نشده در نتیجه بین مهارت های ارتباطی اعضاء هیات علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاد اسلامی اختلاف معنادار وجود ندارد، درضمن آماره تی به دست آمده ۳۶۱/۱ می باشد. این فرضیه نشان می دهد در هر دو دانشگاه از نظر مهارت ارتباطی شباهت وجود دارد وتفاوت بسیار اندکی است، درنتیجه دانشگاه آزاد اسلامی می تواند با بهره گرفتن از تمایز خدمات ارتباطی اعضاء هیات علمی نسبت به جایگاه تصویر ذهنی خود تلاش بیشتری نماید. نتایج آزمون تی مستقل فرضیه سوم طبق جدول (۴- ۲۸) بین مهارت های تسلط به زبان های خارجی اعضاء هیات علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاداسلامی نشان می دهد با توجه به آماره آزمون تی و مقدار معناداری به دست آمده (۳۷۹/۰) چون از مقدار ۰۵/۰ بزرگتر میباشد فرض صفر رد نشده در نتیجه بین مهارت های تسلط به زبان های خارجی اعضاء هیات علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاد اسلامی اختلاف وجود ندارد، آماره تی به دست آمده ۸۹۴/۰ می باشد. در فرضیه چهارم نتایج آزمون تی مستقل طبق جدول (۴- ۳۰) بین مهارت های تدریس اعضاء هیات علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاداسلامی نشان می دهد مقدار معناداری به دست آمده (۰۲۰/۰) چون از مقدار ۰۵/۰ کوچکتر میباشد فرض صفر رد شده در نتیجه بین مهارت های تدریس اعضاء هیات علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاداسلامی اختلاف وجود دارد و دانشگاه دولتی از مهارت های تدریس در سطح بالاتری نسبت به دانشگاه آزاد برخوردار می باشد، آماره تی این فرضیه ۴۶۷/۲ می باشد. نمودار راداری (۴- ۱۲) نیز به خوبی ترسیم می نماید که در مهارت تدریس دانشگاه دولتی اختلاف نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. در ادامه در فرضیه پنجم نتایج آزمون تی مستقل در جدول (۴- ۳۲) بین مهارت های کارآفرینی اعضاء هیات علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاداسلامی نشان می دهد مقدار معناداری به دست آمده (۲۲۹/۰) چون از مقدار ۰۵/۰ بزرگتر میباشد فرض صفر رد نشده در نتیجه بین مهارت های کارآفرینی اعضاء هیات علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاداسلامی اختلاف وجود ندارد، آماره تی این فرضیه ۲۳۰/۱ می باشد. در فرضیه ششم نتایج آزمون تی مستقل طبق جدول (۴- ۳۴) بین مهارت های تخصص گرائی(حرفه ای شدن ) اعضاء هیات علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاداسلامی نشان می دهد مقدار معناداری به دست آمده(۰۰۹/۰) چون از مقدار ۰۵/۰ کوچکتر میباشد فرض صفر رد شده در نتیجه بین مهارت های تخصص گرائی اعضاء هیات علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاداسلامی اختلاف وجود دارد و دانشگاه دولتی از سطح بالاتری از مهارت های تخصص گرایی نسبت به دانشگاه آزاد برخوردار میباشد وآماره تی برابر با ۸۱۳/۲ می باشد. طبق نمودار راداری ترسیمی (۴- ۱۲) بعد از اختلاف زیاد دانشگاه دولتی نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی در مهارت پژوهشی رتبه دوم اختلاف مربوط به مهارت تخصص گرایی می باشد واین اختلاف نشان دهنده سطح برتری دانشگاه دولتی در جایگاه تصویر ذهنی (برند) نسبت به دانشگاه آزاد می باشد. نتایج تی مستقل فرضیه هفتم در جدول (۴- ۳۶) بین مهارت های آموزشی اعضاء هیات علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاداسلامی نشان می دهد مقدار معناداری به دست آمده (۱۷۴/۰) چون از مقدار ۰۵/۰ بزرگتر میباشد فرض صفر رد نشده در نتیجه بین مهارت های آموزشی اعضاء هیات علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاداسلامی اختلاف وجود ندارد، آماره تی برابر با ۳۹۵/۱ می باشد. و درپایان فرضیه هشتم ونتایج تی مستقل این فرضیه طبق جدول (۴- ۳۸) بین مهارت های اجرایی اعضاء هیات علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاداسلامی نشان می دهد مقدار معناداری به دست آمده (۰۱۲/۰) چون از مقدار ۰۵/۰ کوچکتر میباشد فرض صفر رد شده در نتیجه بین مهارت های اجرایی اعضاء هیات علمی و جایگاه برند دانشگاه های دولتی وآزاداسلامی اختلاف وجود دارد و دانشگاه دولتی از نظر مهارت های اجرایی در سطح بالاتری نسبت به دانشگاه آزاد قرار دارد، آماره تی به دست آمده برابر ۷۰۳/۲ می باشد. نمودار راداری (۴- ۱۲) نیز نشان دهنده آن است که در دانشگاه دولتی این مهارت اختلاف زیادی با دانشگاه آزاد اسلامی دارد.
در نزدیک ترین تحقیق نسبت به پژوهش موجود از سید رسول آقاداود، در خصوص بررسی بین خروجی دانشگاه آزاد اسلامی ودستاوردهای آن در مقطع دکتری رشته مدیریت بر اساس مدل سیپ، به این نتیجه رسیده شد که بین عوامل آموزشی ، اقتصادی ، اجرایی و اجتماعی با خروجی این دانشگاه ارتباط وجود دارد. ایشان توانمندی های آموزشی، اقتصادی، اجرایی، تعهد، تخصص و پژوهشی را درپژوهش خود مورد ارزیابی وسنجش قرار داده اند. لذا به منظور ارزیابی فعالیت های آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی بسنده کردن به تعداد افراد فارغ التحصیل در مقطع دکتری رشته های مختلف ومنجمله رشته مدیریت یک بخش از فعالیت ارزیابی می باشد. در واقع محقق با بهره گرفتن از مدل سیپ به بررسی ۴ فاکتور اصلی این مدل در خروجی های دانشگاه آزاد ومیزان توانمندی های آنها در بازار کار پرداخته است. در حالی که در پژوهش انجام گرفته همین مهارت ها نسبت به جایگاه برند دانشگاه های دولتی نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی مورد سنجش وبررسی قرار گرفته شد.
حسین عبداللهی در مطالعات خود چالش های سنجش بهره وری آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها را عنوان نموده ودر ادامه مطالعات خود می آورد، در سه دهه اخیرمؤسسات آموزش عالی از رشد کمی چشمگیری برخوردار شده اند .افزایش تقاضا برای آموزش عالی و درنتیجه افزایش هزینه ها و نیز محدودیت منابع مالی ، توجه سیاست گذاران نظام های آموزش عالی را به یافتن راه هایی جهت افزایش کارایی و اثربخشی و سرانجام بهبود و ارتقاء بهره وری جلب کرده است. در حالی که در تحقیق پیش رو علاوه بر سنجش مهارت های اعضاء هیات علمی و دانشجویان جهت دستیابی به راه های افزایش بهره وری به مقایسه برند دانشگاه دولتی در مقایسه با دانشگاه آزاد اسلامی نیز پرداخته شده است.
محمدحسین مشرف جوادی بررسی نظام آموزش عالی کشورهای جهان و ایران را در مطالعات خود قرار داد. ایشان عنوان نموده در سالهای قبل و خصوصاً در دهه های میانی قرن گذشته، مسائل و مشکلات آموزش عالی، عمدتاً درونی بوده و براساس همین بینش، کمتر به چالشهایی که مرتبط با عوامل بیرونی سازمانها است، پرداخته شده. فضای فیزیکی، آزمون ورودی، امکانات رفاهی برای دانشجویان و … عمدتاً از مسائل درون سازمانی هستند. که در این پژوهش ضمن بررسی مسائل داخلی به مسائل خارجی نیز پرداخته شده است وبا ارائه فرضیه های جامع در خصوص مهارت های اعضاء هیات علمی در باب مقایسه جایگاه برند دانشگاه دولتی در مقایسه با دانشگکاه آزاد اسلامی به نتایج داخلی وخارجی رسیده شده است.
لوکو مارتینز و باریوگارسیا؛ نیز تصویر برند از دانشگاه را به صورت چند بعدی از دیدگاه اساتید دانشگاه مورد بررسی قرار دادند و با بهره گرفتن از روش کیفی به مدل سازی پرداختند. مدل پیشنهادی تحقیق با بهره گرفتن از مدلسازی معادلات ساختاری مورد سنجش قرار گرفت. ابعادی که از دیدگاه آن ها بر جایگاه برند دانشگاه مؤثر است عبارتند از: خدمت دهی به جامعه، فعالیت های اساتید، مدیریت اجرایی و زیر ساخت های فنی وفیزیکی ، یافته های آنها نشان داد که فاکتورهایی از قبیل حضور دانشگاه در جامعه و فضای مجازی(اینترنت)، آنچه از نظر فرهنگی عرضه می نماید، بهبود فرآیندهای مدیریت اجرایی از قبیل ایجاد نظارت الکترونیکی و تلاش جهت یافتن شغل برای فارغ التحصیلان دانشگاه بیشترین تأثیر را بر جایگاه برند دانشگاه داشتند. در این پژوهش تصویرذهنی(برند) دانشگاه ها به صورت کیفی مورد سنجش قرار گرفته است، در ضمن لوکو مارتینز در مقام ایجاد تصویر برند دانشگاه پرداخت ولی این پژوهش مقایسه دانشگاه دولتی با دانشگاه آزاد اسلامی را مد نظر دارد وبا استفاده از مدل تحقیق وفرضیات موجود سطح رقابتی دانشگاه را مورد مطالعه قرار داده است.
تمامی محققین وپژوهشگران ایرانی وخارجی در خصوص آموزش عالی وتاثیر آن بر جامعه وتوسعه کشور تلاش فراوانی نموده اند. در حالی که در تحقیق پیش رو به منظور ارزیابی جایگاه برند دانشگاه های آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاه های دولتی در رشته های مدیریت بازرگانی بسنده کردن به مورد مطالعه کفایت نمی نماید
در سالهای گذشته کمتر کسی به این فکر بود که شاید روزی دانشگاه ها نیز برای جذب دانشجوی بیشتر با یکدیگر به رقابت بپردازند. ولی درحال حاضر با توجه به تغییر جمعیت وهمچنین تغییر سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شاهد رقابت دانشگاه ها می باشیم، درضمن دانشگاهی می تواند به حیات خود ادامه دهد که توانایی به دست آوردن بازار هدف را داشته باشد. و این مهم برطرف نمی شود مگر با دستیابی به جایگاه برند مناسب ومطلوب، که با شناسایی نقاط ضعف وقوت این نتیجه حاصل شد. نوآوری تمایز برند انگیزه ای را در دانشگاه ها ایجاد می کند که برای داشتن برند متمایز، به دنبال تولید خدمات نوآورانه با بهره گرفتن از روش های نوآورانه برود. در واقع تمایز برند، یک شروع استراتژیک برای حرکت به سمت نوآوری محسوب می شود.
۵-۳- پیشنهادات
به استناد پاسخ های ارائه شده توسط پاسخگویان و یافته های تحقیق می توان پیشنهادات ذیل را ارائه نمود.
۵-۳-۱- پیشنهادات حاصل از یافته های تحقیق
با توجه به یافته های تحقیق شاخص های عملکرد دانشگاه وجایگاه برند دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاه دولتی باید تغییر پیدا کند وپیشنهاد می گردد با عنایت به تغییر سیاست های جمعیتی وکم شدن حجم دانشجو رسالت دانشگاه به سمت دانشگاه های برتر پیش رود، واز دانشگاه های پولی دست برداشته شود.
با توجه به یافته های تحقیق در فرضیه اول مبنی بر مهارت های پژوهشی اعضاء هیئت علمی وجایگاه برند دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاه دولتی پیشنهاد می شود سطح علمی وکارآیی پژوهش های دانشگاه آزاد را بالا تر برده وسطح اجرایی گردیدن تحقیقات وپژوهش ها را دردانشگاه ها بالا ببریم.
در فرضیه مربوط به مهارت های ارتباطی، مهارت های کارآفرینی، مهارت های آموزشی ومهارت های تسلط به زبان خارجی اعضاء هیات علمی وجایگاه برند دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاه دولتی پیشنهاد می گردد با توجه به یافته های تحقیق و نظر به اینکه این فرضیات اختلاف معنا داری با یکدیگر ندارند؛ ضریب امنیت شغلی هیئت علمی دانشگاه آزاد ارتقاءیافته و همچنین استفاده از اساتید داخلی می تواند تاثیر به سزایی در پیشبرد جایگاه تصویر ذهنی دانشگاه داشته باشد.
با توجه به یافته های حاصل از مهارت های تدریس اعضاء هیئت علمی وجایگاه برند دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاه دولتی پیشنهاد می گردد جهت تمایز خدمات وارتقاء سطح جایگاه برند دانشگاه نحوه تدریس هیئت علمی به روز گردیده واز امکانات روز آموزشی دنیا جهت تمایز برند دانشگاه استفاده گردد، همچنین در بکارگیری اساتید مجرب وآموزش های لازم به آنان مبادرت گردد.
مهارت های تخصص گرایی (حرفه ایی شدن) اعضاء هیئت علمی ودانشجویان وجایگاه برند دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاه دولتی دارای اختلاف معنا داری می باشد و این نشان می دهد در دانشگاه های دولتی به این مهارت اهمیت بیشتری داده می شود، لذا پیشنهاد می گردد با ایجاد ورشد علوم تخصصی در بین دانشجویان وهمچنین آموزش های تخصصی می توان جایگاه برند دانشگاه را در تمایز برند تثبیت نمود.
پیشنهاد می گردد زمینه های اشتهار شغلی و سرآمد شدن دانشجویان و فارغ التحصیلان مورد بررسی، قرار گیرد و به ترویج و تقویت توانمندی های تخصصی افراد توجه بیشتری مبذول گردد.
با توجه به یافته های تحقیق در فرضیه مهارت های آموزشی پیشنهاد می گردد، کمیته ای تشکیل تا علل مربوط به کاهش و افت توانمندی های افراد طی سالهای اخیر مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
کمیته مذکور از مشاوره افراد و فارغ التحصیلان سنوات قبل به منظور بررسی علل افت دستاوردهای آموزشی دانشگاه ها سنوات اخیر بهره جوئی لازم را بعمل آورد.
با توجه به یافته های تحقیق در فرضیه مهارت های اجرائی اعضاء هیئت علمی و دانشجویان و جایگاه برند دانشگاه پیشنهاد می گردد در واگذاری مشاغل اجرائی در دانشگاه وهمچنین اعضاء هیئت علمی ومدرسین وضعیت تحصیلی افراد نیز مد نظر قرارگیرد.
پیشنهاد می گردد عمده ترین عوامل مربوط به ترغیب دانشجویان جهت انتخاب دانشگاه برند بررسی و مواردی که مرتبط با سازمان و اساتید آن می باشد مرتفع گردد.
پیشنهاد می گردد فرصت های مطالعاتی داخل و خارج از کشور برای تقویت مهارت های آموزشی، پژوهشی، تخصصی اعضاء هیئت علمی ودانشجویان مهیا گردد یا شرایط استفاده از آن تسهیل گردد.
پیشنهاد می گردد زمینه های مساعدتری جهت بهر ه جوئی از توان اجرائی اعضاء هیئت علمی، دانشجویان و فارغ التحصیلان در مشاغل و مناصب اجرائی مهیا گردد.