- اعتماد به نفس[۵۷]: به معنای اطمینان از ارزشها و ظرفیتهای خود میباشد. افرادی که دارای این خصیصه هستند:
-
- با قوت و احساس هویت به معرفی خود می پردازند.
-
- توانایی این را دارند که ایدههای جدید ارائه دهند و بر صحت آنچه را که تشخیص میدهند، اصرار بورزند.
-
- علی رقم وجود فشارها و شرایط عدم اطمینان، با اراده عمل نموده و توانائی این را دارند که تصمیمات درست و منطقی اتخاذ نمایند.
ب) خود مدیریتی[۵۸]
- خود کنترلی[۵۹]: به طور کلی به معنای ادارهی عواطف و امیال مخرب میباشد. افراد صاحب این خصیصه :
-
- احساسات نسنجیده خود را به طور مؤثر کنترل مینمایند.
-
- با شکستها و موفقیتها با متانت روبرو میشوند.
-
- حتی در لحظات سخت و آزاردهنده، خویشتندار و آرام، مثبت و خونسرد میباشند.
-
- در شرایط بحرانی، تمرکز خود را به خوبی حفظ میکنند.
- موثقیت(قابلیت اعتماد)[۶۰]: به معنی حفظ معیارهای درستی وصداقت می باشد.
-
- آنها معتبر و باور کردنی میباشند.
-
- مسئولیت اعمالشان را بر عهده گرفته، اشتباهات شخصی خود را پذیرفته و با اعمال غیراخلاقی دیگران برخورد میکنند.
پایبند به اصول اخلاقی بوده و به دور از سرزنش و ملامت هستند.
- وظیفهشناسی[۶۱]: به معنی قبول مسئولیت در مقابل عملکرد شخصی است. کسانیکه دارای این ویژگی هستند:
کوشش میکنند که به تعهدات و وعدههای خود پایبند باشند.
برای تحقق اهداف خود همیشه پاسخگو هستند.
در کارهایشان دقیق و برنامهریزی شده عمل میکنند.
- انطباقپذیری[۶۲]: انطباق پذیری، یعنی انعطاف در رویارویی با چالشها و تغییرات.
این افراد به آرامی با موقعیتها برخورد نموده و توانایی اعمال تغییرات سریع، جابهجایی اولویتها ومدیریت مستمر تقاضاهای مختلف را دارا میباشند.
واکنشهای این افراد با شرایط و رویدادها، هماهنگ میباشد.
نگرش آنها نسبت به رویدادها انعطافپذیر است.
بهینه سازی[۶۳]: یک تلاش خوشبینانه برای استمرار در پیشبرد عملکرد. تلاش در جهت بهبود یا دستیابی به استانداردهای عالی. افراد دارای اینگونه ویژگی:
نتیجهگرا هستند.
ریسکپذیر بوده و با میل و رغبت با انواع چالشها روبرو میشوند.
برای کاهش عدم اطمینان و یافتن راه حلها یا شیوههای بهتر انجام کار، به دنبال اطلاعات لازم هستند.
- ابتکار و خلاقیت[۶۴]: دلالت به ایدهها، رویکردها واطلاعات جدید دارد.
جنبه فکری بسیار گسترده این گونه افراد آنها را در ایجاد راهحلهای ابتکاری و بدیع، در جهت حل مسائل، کمک می کند.
به دنبال ایدههای جدید از منابع متنوع و گسترده میباشند.
دارای دیدگاه های جدید بوده و قدرت ریسک کردن دارند.
ج) آگاهی اجتماعی[۶۵]:
- همدلی: به معنی داشتن یک آگاهی موشکافانه و دقیق از احساسات، دل مشغولیها، و نیازهای دیگران میباشد. توانایی فهم احساسات عاطفی دیگران که به زبان جاری نمیشود(به عنوان مثال از روی حالت صورت و…).
کسانی که دارای این توانایی میباشند:
دقیقاً به علائم عاطفی که از دیگران نشان داده میشود، توجه میکنند.
در رابطه با ادراکات و نگرشهای دیگران حساسیت به خرج میدهند.
با توجه به ادراکات و نیازهای دیگران، به حل مسائل و مشکلات آنها میپردازند.
- خدمت گرایی[۶۶]: به معنی توانایی شناسایی نیازهای مشتریان و ارباب رجوعها و منطبق ساختن آن نیازها با تولیدات و خدمات خود میباشد. رابطهایی عاطفی بین خریدار و فروشنده وجود دارد.
نیازهای مشتریان را شناسایی میکنند و خدمات و محصولات خود را با آن نیازها تطبیق میدهند.
راه های افزایش رضایت مشتریان را مورد بررسی قرار میدهند.
از روی میل و رغبت به دیگران کمکهای مناسب ارائه میدهند.
از دیدگاه مشتریان، درک درستی دارند و به عنوان یک مشاور معتمد، عمل مینمایند.