کنترل رفتاری ادراک شده: کنترل رفتاری ادراک شده همان عقاید افراد در چگونگی تسهیل کردن خلق ارزش از طریق تعامل نوآورانه،فعالیت های مخاطره پذیر و اقدامات فعال در محیط سازمانی در نظر گرفته می شود (Fini et al, 2012).
ویژگی های شخصیتی: افراد دارای یک سری ویژگی های شخصیتی و روانشناختی هستند که آنها را به سوی کارآفرینی سوق می دهد. از جمله می توان به ویژگی هایی چون میل به موفقیت، ریسک پذیری، دارا بودن قوه نوآوری، برونگرایی، تطابق پذیری و … اشاره کرد ( .(Koe et al, 2012
قصد کارآفرینانه: آن را به عنوان اولین اقدامی که فرد، قبل از آغاز رسمی راه اندازی کسب و کاری انجام می دهد، تعریف می کنند که بیانگر شدت نیت و اراده فرد برای انجام رفتار هدف است.(Carr & Sequeira, 2007, 1091)
۱-۸-۲- تعریف عملیاتی متغیرها
عملیاتی کردن یا تعریف عملیاتی یک مفهوم به این جهت است که آن مفهوم قابل اندازه گیری شود و این امر از طریق دقت در ابعاد و خصوصیات رفتاری متعلق به آن مفهوم، طبقه بندی کردن آن به عناصر قابل مشاهده و قابل اندازه گیری میسر است (سکاران، ۱۳۸۵، ۱۹۵). به منظور سنجش تمامی متغیرها، گویه هایی در پرسشنامه در نظر گرفته شده که پاسخ دهندگان، نظر خود را از بین پنج گزینه (کاملاً موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم، کاملاً مخالفم) انتخاب می کنند. در جدول شماره ۱-۱ تعریف عملیاتی متغیرها ارائه شده است.
جدول ۱-۱- تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق
متغیر | تعداد سوال در پرسشنامه | تعریف عملیاتی |
دانش | ۴ | در این تحقیق متغیر دانش توسط سازه هایی مانند آشنایی با مفاهیم و تئوریهای کارآفرینی، برخورداری از دانش لازم برای تاسیس یک کسب و کار، سپری نمودن دوره های مربوط به کارآفرینی و استفاده از خدمات مشاوره ای برای تاسیس یک کسب و کار جدید سنجیده خواهد شد. |
تجربه | ۳ | در این تحقیق متغیر تجربه توسط سازه هایی مانند در اختیار داشتن تجربه کافی برای کارآفرین شدن پس از فارغ التحصیلی، برخورداری از تجربه کاری لازم برای تاسیس یک کسب و کار جدید و برقراری ارتباط با افراد کارآفرین و استفاده از تجربیات آنان سنجیده خواهد شد. |
ویژگی های شخصیتی | ۶ | در این تحقیق متغیر ویژگی های شخصیتی توسط سازه هایی مانند ریسک پذیری، خلاق بودن، به سرعت یافتن راه حل مشکلات، مهارت در حل مسئله، برقراری ارتباط با سایرین و توانایی برانگیختن سایرین سنجیده خواهد شد. |
خانواده | ۳ | در این تحقیق متغیر خانواده توسط سازه هایی مانند وجود سابقه کارآفرینی در خانواده، ارزش قائل شدن خانواده برای فعالیت های کارآفرینانه و تشویق از جانب خانواده برای تاسیس یک کسب و کار جدید سنجیده خواهد شد. |
نگرش | ۴ | در این تحقیق متغیر نگرش توسط سازه هایی مانند جذابیت کارآفرین بودن، داشتن دید مثبت نسبت به فعالیتهای کارآفرینانه، سودمند دانستن رفتارهای نوآورانه و کارآفرینانه، آسان تلقی نمودن تاسیس یک کسب و کار جدید سنجیده خواهد شد. |
هنجارهای اجتماعی | ۳ | در این تحقیق متغیر هنجارهای اجتماعی توسط سازه هایی مانند حمایت دوستان از تاسیس یک کسب و کار جدید، مورد ستایش دیگران بودن به دلیل بروز رفتارهای نوآورانه و کارآفرینانه، مورد توجه بودن رفتارهای نوآورانه و کارآفرینانه از جانب سایرین سنجیده خواهد شد. |
کنترل رفتاری ادراک شده |