شکل ۲‑۴- عوامل تاثیرگذار بر خرید آنی (منبع: میرابی و تهرانی، ۱۳۹۲)
عزت نفس
هیجان
دانش محصول جدید
تبلیغات شفاهی
هنجارهای اجتماعی
قصد خرید
رفتار خرید آنی
نظری و قادری عابد (۱۳۹۰) در مقالهای با عنوان “ارائه مدلی جهت بررسی عوامل موثر بر رفتار خرید ناگهانی” ضمن بررسی ادبیات خرید آنی به ارائه مدلی نسبتا جامع و دربرگیرنده عوامل مختللف جمعیتشناختی، روانشناختی، آمیخته بازاریابی و موقعیتی پرداختهاند و با انجام یک پیمایش میان دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، فرضیههای مدل خود را مورد آزمون قرار دادند. نتایج حاکی از آن بود که تنها به خرید رفتن، سطح عزت نفس، تحریک پذیری، نوع محصول و ابزارهای ترفیعی تاثیر معناداری بر رفتار خرید ناگهانی داشته و تاثیر جنسیت ، محیط خرید، راهنمایی فروشنده، فردگرایی و قیمت محصول مورد تایید قرار نگرفت.
شکل ۲‑۵- عوامل موثر بر خرید ناگهانی (منبع: نظری و قادری، ۱۳۹۰)
تنها به خرید رفتن
راهنمایی فروشنده
محیط خرید
نوع محصول
سطح قیمت
ترفیعات بازاریابی
تحریک پذیری
فردگرایی
عزت نفس
جنسیت
نظری و بغدادی (۱۳۹۲) در پژوهشی با عنوان “شناسایی و بررسی عوامل تاثیرگذار بر خریدهای آنی آنلاین در فروشگاههای تخفیف گروهی در ایران"، تاثیر عوامل مختلف مرتبط با محیط، محصول، موقعیت، فرد و روشهای خرید آنی آنلاین روی میزان خرید آنی در فروشگاههای تخفیف گروهی را مورد بررسی قرار دادند. نتایج تحلیل رگرسیون و همبستگی روی ۱۲۳ پرسشنامه جمع آوری شده از میان مشتریان فروشگاههای مذکور با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS و تجزیه و تحلیلهای تک متغیره و چندمتغیره حاکی از آن بود که عوامل مرتبط با محصول و عوامل فردی تاثیر بهسزایی بر میزان خریدهای آنی آنلاین دارند و تاثیر سایر ویژگیها مورد تایید قرار نگرفت.
شکل ۲‑۶- عوامل موثر بر خرید آنی آنلاین (منبع: نظری و بغدادی،۱۳۹۲)
ویژگیهای محیطی
ویژگیهای مرتبط با کالا
ویژگیهای فردی
فاکتورهای موقعیتی
تبلیغات و روشهای پیشبرد فروش
خرید آنی در اینترنت
محمدعلی بابایی و پری احدی (۱۳۸۹) در پژوهشی با عنوان “بررسی رابطهی ویژگیهای شخصیتی و رفتار خرید کاربران اینترنت در ایران” طی یک پیمایش و با بهره گرفتن از آزمون فریدمن به بررسی رابطه پنج عامل بزرگ شخصیتی (متغیرهای مستقل) و سه دسته متغیر وابسته منابع اطلاعاتی (تبلیغات، وب، تجربه قبلی و غیره)، گروههای مرجع (خانواده، دوستان و غیره) و ویژگیهای خرید (راحتی، امنیت و غیره) رفتار خرید اینترنتی میپردازند. پرسشهای پژوهش عبارت بودند از:
رتبهبندی اهمیت منابع کسب اطلاعات، برای گروههای شخصیتی مختلف که از خرید اینترنتی استقبال کردهاند چگونه است؟
اهمیت ویژگیهای خرید اینترنتی برای گروههای شخصیتی مختلف که خرید اینترنتی انجام دادهاند چگونه است؟
اهمیت گروههای مرجع در تصمیم خرید اینترنتی، گروههای شخصیتی مختلف که از خرید اینترنتی استقبال کردهاند چگونه است؟
نتایج حاکی از اهمیت خانواده و متخصصان (گروههای مرجع)، تجربه قبلی (منابع اطلاعاتی) و امنیت (ویژگیهای خرید) در میان گروه های مختلف شخصیتی و جمعیتشناختی داشتند.
شکل ۲‑۷- رابطه شخصیت و خرید اینترنتی (منبع: بابایی و احدی، ۱۳۸۹)
ویژگیهای شخصیتی
برونگرایی
ثبات احساسی
وظیفه شناسی
گشودگی به تجربه
معاشرتی بودن
تحقیق – تأثیر درگیری ذهنی کالا و ویژگیهای شخصیتی افراد روی تصمیم خرید آنی پوشاک۲