محدودیتهای سیاسی
۸٫۱۸۹
محدودیتهای اجتماعی، فرهنگی و عرفی
۷٫۹۴۹
محدودیتهای مهارتی
۷٫۶۸۱
محدودیتهای اقتصادی
۶٫۳۷۵
محدودیتهای جغرافیایی
۵٫۶۶۴
دین، نگرش و اعتقادات گردشگر
۵٫۵۷۳
با توجه به خروجی Spss مقدار عدد معنی داری (sig) کمتر از ۰۱/۰ و نزدیک به صفر بوده و از سطح معنیداری استاندارد (۵% = ) کمتر است. بنابراین فرض ۰H در سطح اطمینان ۹۵% رد میشود. بنابراین میتوان گفت بین رتبه بندی محدودیتهای پیش روی گردشگران خارجی تفاوت معنی داری در سطح اطمینان ۹۵% وجوددارد و رتبههای یکسانی ندارند. متغیر ویژگیهای گردشگر بیشترین نقش را در محدودیت سفر گردشگران خارجی به ایران داشته است (بالاترین میانگین رتبه را داشته است) رتبه بندی سایر عوامل به ترتیب بیشترین تا کمترین عبارت است از: ادراک و آگاهی از ایران، ضعف زیرساخت ها و کمبود امکانات، موانع و تنگناهای شرعی و قانونی، اضطراب، توانایی سفر، تفریح و سرگرمی، همراهان سفر، خانواده و دوستان، جامعه گردشگر، موانع سیاسی، موانع اجتماعی،فرهنگی و عرفی، موانع مهارتی، موانع اقتصادی، موانع جغرافیایی و کمترین نقش را نیز دین،نگرش و اعتقادات گردشگر داشته است.
۹-۴ خلاصه فصل چهارم
در فصل حاضر به تجزیه و تحلیل آماری یافتههای پژوهش پرداخته شد. چنان چه میدانیم، تجزیه و تحلیل داده ها، فرآیندی چندمرحلهای است که طی آن دادههایی که با به کارگیری ابزارهای جمعآوری از جامعه آماری گردآوری شده است، خلاصه، دستهبندی و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطها بین این داده ها برای صحت فرضیه ها فراهم آید. در این فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از جنبه تجربی پالایش میشوند و روشهای گوناگون آماری نقش به سزایی در استنتاج نتایج بر عهده دارند.
در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از این پژوهش پرداخته شد. بدین منظور ابتدا از ابزارهای آمار توصیفی جهت بررسی و نمایش ویژگیهای جمعیتشناختی استفاده گردید؛ سپس، با بهره گرفتن از تکنیکهای مناسب آمار استنباطی سوالات تخصصی پرسشنامه با بهره گرفتن از نرمافزارهای آماری SPSS و SMARTPLS مورد تحلیل قرار گرفت.
فصل پنجم: بـحـث و نتیجـهگیـری
۱-۵ مقدمه
هر پژوهشی یک تلاش منطقی، سازمان یافته و علمی برای دستیابی به پاسخ یک پرسش یا راهحل برای یک مسأله است؛ در حقیقت، در طی فرایند هر پژوهشی نتایج آن اهمیت به سزایی دارد؛ چرا که، نتایجی که پژوهشگر بدانها دست یافته است، میتوانند مبنایی را برای رفع مشکلات و یا بهبود وضعیت موجود، فراهم آورند. از طرف دیگر، استفادهکنندگان از پژوهش نیز بیش از هر چیز به نتایج آن توجه دارند. از اینرو، میتوان گفت فصل پنجم ثمره تمامی تلاش های صورت گرفته در طی مسیر پژوهش، و شاید مهمترین قسمت آن است.
در فصل حاضر ابتدا خلاصهای از فرایند پژوهش و یافته ها ارائه میگردد. سپس به بحث و نتیجه گیری پرداخته و محدودیتهای پژوهش عنوان میشوند. در پایان پیشنهادات پژوهش در دو قالب پیشنهادهایی به هتلهای مورد مطالعه و پیشنهاد به سایر پژوهشگران جهت انجام پژوهشهای آتی بیان میشوند.
۲-۵ مروری بر فرایند پژوهش
در این پژوهش محدودیتهای گردشگران کرهای در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. جهت دستیابی اهداف پژوهش و پاسخگویی به سوالات اصلی و فرعی که در فصل نخست عنوان شده اند، مبانی نظری پژوهش و پیشینه ادبیات بیان شد که در فصل دوم به طور مفصل بدان پرداخته شده است و در نهایت مدل مفهومی پژوهش ارائه گردید. در این مدل چهار متغیر «محدودیتهای درون فردی»، «محدودیتهای میان فردی»، «محدودیتهای ساختاری» و «محدودیتهای مقصد» به عنوان مؤلفه های محدودیتهای گردشگران خارجی در ایران شناسایی شد. به دنبال تهیه مدل مفهومی پژوهش و شناسایی شاخص های مربوطه، ابزار گردآوری داده های اولیه با ۵۱ سوال اصلی برای متغیرهای پژوهش طراحی شد. در ادامه، پرسشنامه تهیه شده، بین کرهایهای ساکن تهران توزیع گردید و در مجموع ۳۵۱ پرسشنامه جهت تجزیه و تحلیل محدودیتها، مورد استفاده قرار گرفت.
پس از جمعآوری و دستهبندی دادههای به دست آمده از پرسشنامه، به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشPLS استفاده گردید.
۳-۵ مروری بر یافتههای آماری
متغیر ویژگیهای گردشگر بیشترین نقش را در محدودیت سفر گردشگران خارجی به ایران داشته است (بالاترین میانگین رتبه را داشته است) رتبه بندی سایر عوامل به ترتیب بیشترین تا کمترین عبارت است از: ادراک و آگاهی از ایران، ضعف زیرساخت ها و کمبود امکانات، موانع و تنگناهای شرعی و قانونی، اضطراب، توانایی سفر، تفریح و سرگرمی، همراهان سفر، خانواده و دوستان، جامعه گردشگر، موانع سیاسی، موانع اجتماعی،فرهنگی و عرفی، موانع مهارتی، موانع اقتصادی، موانع جغرافیایی و کمترین نقش را نیز دین،نگرش و اعتقادات گردشگر داشته است.
۴-۵ پیشنهادهای اجرایی
به هر حال آن چه مسلم است این است که هر قدر از نظر سیاسی و اجتماعی ثبات بیشتری در کشور حاکم باشد، گردشگری در کشور رشد بیشتری خواهد داشت و این دو مسأله، یعنی ثبات سیاسی و اجتماعی و گردشگری، با یکدیگر همبستگی بسیار نزدیکی دارند.
مسایل ساختاری عدم یک عزم ملی و عدم باور صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت مهم درآمدی برای کشور، موانع متعدد فرهنگی، اجتماعی و قانونی که به طور واضح عبارتند از: پندارهای غلط، فقدان امنیت، روابط سیاسی با جهان، عدم جذب سرمایهگذار خارجی و نقصان تکنولوژیک از مسایل عمده و بسیار حائز اهمیت این صنعت میباشد که باعث شده گردشگری ایران نتواند به جایگاهی که استحقاق آن را دارد، نایل گردد. علاوه بر این، کمبودها و مشکلات بخشهای حمل و نقل، تأسیسات اقامتی و پذیرایی در مناطق گردشگرپذیر کشور به خصوص در فصلهای توریستی ضعفهای مدیریتی و سازمانی، آموزش و تربیت ناکافی نیروی انسانی مشکلات بخش تأسیسات اقامتی و گردشگری کشور است. از دیگر مشکلات این صنعت، تسهیلات مورد نیاز گردشگران در بخش گمرک و صدور روادید است که بسیار وقتگیر بوده و مسایل بیمهای، بانکی و دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی است که برای رسیدن به جایگاه مطلوب راهی طولانی را در پیش دارند .
موانع فرهنگی، قانونی و سازمانی توسعه گردشگری ایران عبارتند از: تبلیغات، پندارهای نادرست، اطلاعات و اگاهی ناکافی مردم در زمینه مسایل گردشگری، کمبود امکانات رفاهی و پژشکی، عدم توجه به سلایق مختلف گردشگران، امنیت، کیفیت، ضعف آماری، مدیریت و سازماندهی نیروی انسانی و آموزش و تشکیلات.
یکی از پندارهای نادرستی که در زمینه گردشگری وجود دارد، عبارت است از این که گردشگران اغلب برای عیاشی و خوشگذرانی به این امر میپردازند و اکثراً از جوامع غربی و افرادی هستند که به بی بند و باری و خوشگذرانی عادت کرده اند و حضور آنان صدمات چبرانناپذیری بر ارزشها، فرهنگ، عفت و نظم حاکم بر جامعه وارد خواهد آورد. تلاش برای توسعه گردشگری در کشور ما ملازمه با سکوت در مقابل انحرافهای فکری و اخلاقی ایشان، آماده کردن وسایل عیش و نوش آنان و … میباشد .
اصولاً گردشگرانی که برای عیاشی و خوشگذرانی مسافرت می کنند، هیچگاه ایران را برای مسافرت انتخاب نمیکنند؛ زیرا، میدانند که در ایران مراکز عیاشی مثل کافه، کاباره، کازینو و … وجود ندارد. آنها میدانند که در ایران قادر به یافتن مشروبات الکلی و… نیستند. از آشنایی افراد با جامعه از مزایا و فواید توسعه گردشگری برای بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور وظیفه دولت و دست اندر کاران امر گردشگری است که این مهم را برای آحاد افراد جامعه روشن نمایند و البته در عین حال، از پیامدها و نتایج گاه زیانبار آن نیز غافل نشوند و با ذهنی آگاه و اتخاذ راهی مناسب و صحیح در جهت توسعه این صنعت مهم گامهایی اساسی بردارند .