فهرست مطالب فصل اول کلیات تحقیق. 1 1-2-  بیان مسأله. 3 1-3-  اهداف تحقیق. 5 1-4-  اهمیت و ضرورت تحقیق 5 1-5-  سؤال‌های تحقیق 8 1-7- متغیرهای تحقیق 9 1-8- مدل مفهومی تحقیق. 10 1-9- قلمرو زمانی، مکانی و موضوعی تحقیق 11 1-10- تعریف اصطلاحات (واژه‌ها) 11 فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق. 14 مقدمه. 15 2-1- بخش اول: ادبیات تحقیق. 15 2-1-1- مفهوم دانش. 15 2-1-2- ارتباط داده‌، اطلاعات و دانش. 17 2-1-3- انواع دانش. 19 2-1-4- عوامل مؤثر بر بکارگیری دانش. 22 2-1-5- فرایند خلق دانش. 23 2-1-6- ویژگی‌های دانش. 24 2-1-7- مفهوم مدیریت دانش. 26 2-1-8- تاریخچه مدیریت دانش. 27 2-1-9- علل پیدایش و تکامل مدیریت دانش. 28 2-1-10- نیاز به مدیریت دانش. 30 2-1-11- اهداف مدیریت دانش. 30 2-1-12- وظایف مدیریت دانش. 31 2-1-13- مزایای مدیریت دانش. 32 2-1-14- عناصر اساسی مدیریت دانش. 34 نقش دانش در مدیریت دانش. 35 نقش مدیریت در مدیریت دانش. 36 نقش تکنولوژی اطلاعات در مدیریت دانش. 37 نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش. 37 2-1-15- گرایش‌های مدیریت دانش. 38 2-1-16- عوامل مؤثر در طراحی استراتژی مدیریت دانش. 39 2-1-17- مدیریت دانش و فناوری 40 2-1-18- جریان دانش در سازمان. 42 2-1-19- مؤلفه‌های مدیریت دانش. 45 2-1-20- مفاهیم کارآیی، اثربخشی و عملکرد. 47 2-1-21- اثربخشی سازمانی و معیارهای آن. 49 2-1-21-1- معیارهای سازمانی 49 2-1-21-2- مدل‌های اثربخشی سازمانی 53 2-2- بخش دوم: بر سوابق تحقیق. 57 الف- سابقه تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 57 ب) سابقه تحقیقات خارجی 59 2-3- بخش سوم: آشنایی با بانک رفاه کارگران. 68 فصل سوم روش تحقیق. 70 مقدمه. 71 3-1- روش تحقیق. 71 3-2- جامعه و نمونه آماری 72 3-3- برآورد حجم نمونه. 72 3-4- روش جمع‌آوری اطلاعات و مراحل آن. 72 3-4-1. مطالعه مقدماتی 73 3-4-2- استفاده از منابع کتابخانه‌ای و اسناد و مدارک 73 3-4-3. تهیه و تنظیم پرسشنامه. 73 3-5. بررسی روایی و پایائی آزمون. 75 3-5-1. بررسی روایی پرسشنامه. 75 3-5-2.  بررسی پایایی پرسشنامه. 75 3-6-3. آلفای کرونباخ. 75 3-6. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 77 3-7- مراحل اجرای تحقیق 78 فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 79 2-4- آمار استنباطی 81 3-4-آزمون نرمال بودن متغیرها 85 4-4-آزمون استقلال خطاها 86 5-4-بررسی فرضیات تحقیق. 88 فصل پنجم. 109 نتیجه گیری و پیشنهاد. 109 5-1- مقدمه. 110 5-2- بر موضوع تحقیق و روش اجرای آن. 110 5-3- تحلیل و تفسیر نتایج حاصل از فرضیه ها و مولفه های اثر بخشی تحقیق. 111 5-4- پیشنهادات با توجه به یافته های تحقیق و نظرات برای تحقیقات آتی 115 5-6. محدودیت‌های تحقیق 117 منابع. 118 منابع خارجی 124 پرسش نامه. 128 پیوست 132 . مقدمه در فصل اول این تحقیق کلیات تحقیق تشریح می گردد. در ابتدا تاریخچه مطالعاتی موضوع پژوهش به طور مختصر بیان می شود و سپس مطالبی در خصوص بیان کلی مسئله و اهمیت آن آورده شده است. در ادامه، فرضیه های تحقیق، اهداف و قلمرو تحقیق معرفی شده و در پایان برخی از اصطلاحات کاربردی در این پژوهش تعریف می شوند. 1-2-  بیان مسأله[1] مدیریت دانش، یکی از عوامل حیاتی موفقیت در سازمان­های امروزی محسوب می شود. امروزه دانش به عنوان منبع کلیدی هرسازمانی محسوب می­شود. سازمان های امروزی دانش محور شده ­اند و به جای نیروهای یدی برای ذهن ها هزینه می کنند. فضای پیچیده، متغیر و رقابتی‌سازمان‌های امروزی ایجاب می‌کند که تمامی نهادها و مؤسسات بتوانند خود را با شرایط موجود تطبیق داده و متناسب با فضای رقابتی فعالیت نمایند، چرا که عدم تطبیق با محیط و شرایط متغیر آن، سازمان‌ها را به سوی آنتروپی و فرسایش هدایت می کند. در واقع سازمان‌ها برای حیات و بقا و پیشتازی در عرصه رقابت باید از مزیت‌های رقابتی مناسبی برخوردار باشند، مزیت­هایی که بدون تردید در راستای مدیریت و برنامه‌ریزی و برخورداری از منابع به ویژه دانش، کسب خواهد شد. دانشی که تصمیم‌گیری و عملکرد را ممکن ساخته و به سختی تقلید یا کپی می‌شود و مالک آن دارای یک کالای فی‌نفسه و منحصربه‌فرد است (امیرخانی، 1390). یقیناً مدیریت یک چنین منبع ارزشمندی برای تمام سازمان‌ها به ویژه سازمان‌های پولی و مالی بسیار حائز اهمیت بوده و به رشد و توسعه آنها در بازار رقابت کمک می‌کند. بکارگیری استراتژی‌های مدیریت دانش، می‌تواند زمینه نوآوری در فرایندها، فعالیت‌ها، محصولات و خدمات را فراهم نموده و موقعیت رقابتی سازمان‌ها را بهبود بخشد. مدیریت دانش، یک متدلوژی تغییر است که از یک طرف با جذب دانش‌های جدید به درون سیستم و از طرف دیگر با اداره مؤثر آن می‌تواند مهم­ترین عامل تغییر در یک سازمان باشد ( افرازه، 1386 ). «اثربخشی[2]»، میزان دستیابی اهداف سازمان را می‌سنجد. به بیان دیگر، اثرات محصولات یا خدمات را بر جامعه کمی کرده و مشخص می‌کند که خدمات یا محصولات ارائه شده تا چه میزان با استانداردها و اهدافی که سازمان به خاطر آن به وجود آمده، مطابقت می‌کند. در واقع اثربخشی یک مفهوم کیفی است که رضایت ارباب‌رجوع از خدمات و محصولات سازمان را نشان می‌دهد (بدری آذرین و همکاران، 1392). بدیهی است که تمامی سازمان‌ها و مؤسسات با هر نوع فعالیت باید بتوانند از دانش به عنوان یکی از مهم‌‌ترین منابع موجود سازمانی به نحو مطلوب بهره‌مند شده و اثربخشی خود را ارتقاء بخشند، چرا که عدم توجه به این منبع ارزشمند و عدم مدیریت صحیح آن می‌تواند عوارض متعددی بر جای گذاشته و عملکرد سازمان‌ها به ویژه سازمان‌های دانش‌محور را تحت تأثیر قرار دهد. موضوعی که متأسفانه در اکثر سازمان‌ها دیده نمی‌شود و پیامدهای منفی مختلفی را نیز در کاهش اثربخشی و بهره‌وری سازمان‌ها در پی داشته است. طبعاً بررسی و توجه خاص به منبع دانش می‌تواند ضمن ایجاد مزیت رقابتی پایدار، بقاء و رشد و توسعه سازمان‌‌ها را به ارمغان آورد (اخوان و همکاران، 1389). لذا با توجه به اهمیت مدیریت دانش برای سازمان ها و تاثیر آن بر عملکرد سازمانی، در این پژوهش به

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...