معادله ۳‑۱۷
هزینهی کیفیت خدمتدهی
هزینهی کیفیت خدمتدهی مراکز توزیع برابر است با:
معادله ۳‑۱۸
به علت اینکه، هزینهی کیفیت خدمتدهی مشمول پریودهای مختلف نمیشود هزینهی آن مشمول نرخ تورم نمیباشد. بهعنوانمثال، خرید وسایل حملونقلی که ازنظر زبانی متفاوت با یکدیگرند، یکی از موارد کیفیت خدمتدهی هست که خرید آن در اولین پریود انجامشده و هزینهی آن برای پریودهای دیگر در نظر گرفته نمیشود.
درمجموع تابع هدف کمینه نمودن هزینهی کل برابر است با:
ماکزیمم سازی کیفیت کل زنجیرهی تأمین
کیفیت زنجیرهی تأمین شامل سه بخش میباشد که عبارت است از رضایت کارخانه از تأمین کنندگان (کیفیت تأمین کنندگان)، کیفیت محصولات تولیدی و رضایت مشتریان از مراکز توزیع (کیفیت مراکز توزیع). رضایت کارخانه از تأمین کنندگان و رضایت مشتریان از مراکز توزیع دارای ساختار یکسانی میباشد که از مدل هاف کمک گرفتهشده است. بهعنوان نمونه، برای تشریح رضایت مشتریان از مراکز توزیع میتوان اینگونه بیان نمود که برای یک زوج مرتب مرکز توزیع و مشتری، رضایت مشتری با میزان کیفیت خدمتدهی آن مرکز توزیع رابطهی مستقیم و زمان تحویل محصول رابطهی معکوس دارد. همین امر برای رضایت کارخانه از تأمینکننده صادق است.
کیفیت تأمین کنندگان
همانطور که عنوان شد، رضایت کارخانه شامل دو بعد کیفیت مواد اولیه و زمان تحویل کالا میباشد. کیفیت مواد اولیه یک تأمینکننده بهصورت کیفیت کل مواد خامی که تحویل میدهد در نظر گرفته میشود. برای محاسبه کیفیت کل، از ضرب سطح کیفیت هر مادهی خام در دیگری با توانی از اهمیت آنها نزد کارخانه استفادهشده است. (مجموع اهمیتها باید برابر با واحد باشد.)از سوی دیگر مدتزمان تحویل مادهی خام تابعی از فاصله بوده و همانطور که بیش از این ذکر شد برابر است با . بهاینترتیب رضایت کارخانه از تأمینکنندهی iدرصورتیکه در یک دورهی خاص کلیهی مواد خام خود را از آن تأمین کند برابر است با:
معادله ۳‑۱۹
حال اگر کارخانه در یک پریود، مواد خام موردنیاز خود را از تأمین کنندگان گوناگون تأمین نماید، در رابطهی (۳-۱۹) هر مادهی خام در نسبت به تقاضای مادهی خام برآورده شدهی کارخانه از آن تأمینکننده، ضرب میگردد. بنابراین رضایت کارخانه از تأمین کنندگان برابر با مجموع رضایت از هریک از تأمین کنندگان میباشد که سهم هر یک متناسب با میزان تأمین مواد خام از سوی آنها میباشد. مطابق با این گفته، سهم رضایت کارخانه از تأمینکنندهی i در پریود t برابر است با:
معادله ۳‑۲۰
بنابراین مجموع رضایت کارخانه از همهی تأمین کنندگان در کلیهی پریودها برابر است با:
معادله ۳‑۲۱
کیفیت مراکز توزیع
در تابع رضایت مشتریان از مراکز توزیع، کیفیت خدمتدهی و مدتزمان تحویل محصولات مدنظر قرار میگیرند. کیفیت خدمتدهی بر اساس مدل سروکوال شامل مؤلفههای گوناگونی میباشد:۱) ملموسات، نظیر ظاهر فیزیکی تجهیزات کارکنان، کالاهای ارتباطی مانند عامل فروش، نشریهها و…. ۲) قابلیت اطمینان، نظیر ارائه خدمات تعهد شده بهطور دقیق و مستمر ۳) پاسخگویی، شامل تمایل و اشتیاق مرکز توزیع برای کمک به مشتریان و نحوهی برخورد خدمه با مشتریان ۴)تضمین، شامل دانش، مهارت و تواضع کارکنان در القای حسن اعتماد و اطمینان به مشتری و ۵) همدلی، شامل توجه ویژه و فردی بهموجب جلبتوجه آنها میشود.