۴۰
میل به استقلال و خود اشتغالی اعضای تعاونی
۰۴۹/۵
۰۰۰/۰
ارتباط بر توسعه کارآفرینی در تعاونی های گردشگری
۴۱
میزان ریسک پذیری اعضای تعاونی
۸۴۲/۰
۴۰۲/۰
عدم ارتباط بر توسعه کارآفرینی در تعاونی های گردشگری
جدول ۴-۴ حاکی از آن است که از ۴۱ مؤلفه شناسایی شده در شش عامل اصلی( نهادی و محیطی، اقتصادی، سیاستها و رویههای قانونی، اجتماعی و فرهنگی، زیر ساختها و ویژگی های فردی) مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری ۳۴ مؤلفه مورد موافقت پاسخ دهندگان بوده است. بنابراین مطابق نتایج این بخش از نظر پاسخگویان بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری استان مازندران مؤلفه های مختلفی در شش عامل اصلی نهادی و محیطی، سیاستها و رویههای قانونی، اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، زیرساختی و ویژگی های فردی در ارتباط است.
۴-۲-۴- بررسی اولویت عوامل مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری برای پاسخگویی به سئوال سوم تحقیق با بهره گرفتن از آزمون فریدمن و آمار استنباطی
در این تحقیق برای بررسی رتبه هر یک از عوامل اصلی شناسایی شده بر توسعه کارآفرینی در تعاونی های گردشگری استان مازندران از آزمون فریدمن که یک آزمون ناپارامتری برای مقایسه میانگین رتبه ها در بین K گروه است، استفاده می شود. فرض در این آزمون مبتنی بر یکسان بودن میانگین رتبه ها در بین سئوالات است.
مطابق نتایج جدول Test Stastistica آزمون فریدمن برای داده های عوامل اصلی مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری، مقدار آماره مربع کی را با ۵ درجه آزادی ۴۵۹/۱۴۵ می باشد که سطح معنی دارای آزمون در سطح (P-value) کمتر از ۰۵/۰ (با مقدار صفر) می باشد که نشان از رد شدن فرض یعنی یکسان بودن میانگین رتبهها در بین گروه ها دارد.
جدول ۴-۵- نتایج آزمون فریدمن جهت عوامل اصلی مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری
Test Statisticsa
N
۱۰۳
Chi-Square
۴۵۹/۱۴۵
Df
۵
Asymp. Sig.
۰۰۰/۰
با توجه به خروجی های جدول ۴-۵ نتیجه نهایی اینکه عوامل مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری از نظر پاسخگویان از رتبه متفاوتی به شرح جدول ۴-۶ برخوردار می باشند:
جدول ۴-۶- نتایج جدول آزمون فریدمن برای اولویت بندی عوامل اصلی مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری