(۱٫۵)
۱۴
۰
۴۲%
۲۳
۴۶
۰
۰%
۰
۰%
IKA
Tehran
BKK
Bangkok
(۱٫۲)
۲
۰
۰%
�
۰
۲
۱۰۰%
۰
۰%
جدول ۲-۹: آمارهای ماهان ایر
میتوان گفت که با توجه به آمارهای این سایت، ایران ایر حتی از ماهان هم به شدت عقب افتاده است.
در نهایت با توجه به مباحثی که مطرح شد میتوان وضعیت فعلی ایران ایر در بازار رقابت حملونقل هوایی را مشاهده کرد و پذیرفت که وضعیت فعلی ایران ایر بحرانی است.
در ادامه به بررسی ائتلافهای استراتژیک در صنعت حملونقل هوایی میپردازیم.
۲-۶ ائتلاف استراتژیک[۱۸]
همکاری شرکتها[۱۹]، به خاطر سود مشترک آن درون یک ساختار از ائتلاف استراتژیک، در سالهای اخیر اعتبار زیادی یافته است و ایرلاین های بینالمللی در بهکارگیری این فرم از پیشرفت استراتژیک، بسیار فعالاند.
ائتلاف استراتژیک به طور سنتی به عنوان ابزاری دیده میشد که به وسیلهی آن شرکتهای چندملیتی میتوانستند وارد بازارهایی شوند که امکان ورود به آنها از راههای دیگر محدود شده بود. در سالهای اخیر، شرکتها به طور داوطلبانه ائتلافها را شکل دادهاند تا از آنها به عنوان یک ابزار استراتژیک برای پاسخ دادن به تغییرات شرایط تجارت، استفاده کنند. وجود ائتلاف استراتژیک در بسیاری از صنعتها به وضوح دیده میشود مانند داروسازی، کارخانههای تولید خودرو و تولیدات شیمیایی. ایرلاین های بینالمللی یکی از بهترین مثالها برای نشان دادن این پیشرفتها هستند.
دلایل اصلی ای که شرکتها را برای شکل دادن این ائتلافها تحریک میکنند، متفاوت و پیچیده هستند. بعضی از آنها عمومیاند درحالیکه عوامل دیگر مربوط به ساختار صنعت حملونقل هواییاند. برای ادامهی کار ابتدا مفهوم ائتلاف استراتژیک را تعریف میکنیم.
یک فرم افقی خاص از ارتباط درون سازمانی که در آن دو یا چند سازمان ، بدون تشکیل یک سازمان مستقل جداگانه، برای رسیدن به یک یا چند هدف استراتژیک مشترک باهم همکاری میکنند را ائتلاف استراتژیک میگویند(اوانز ۲۰۰۱[۲۰]).
علاوه بر انجام ائتلاف استراتژیک، مدیران باید به دنبال کشف و توسعهی استراتژی های ائتلاف باشند. استراتژی های ائتلاف بیانگر چیزی بیش از یک توافق هستند. اینها یک نیت، یک فرایند پویا و یک منطق هستند که تصمیمات ائتلاف را کمک میکنند (بامفرد و گومز و رابینسون ۲۰۰۲[۲۱]).در سالهای اخیر استراتژی های ائتلاف یکی از ابزارهای جانبی در مدیریت بودهاند که برای ورود به بازارهای محدود برونمرزی مورد استفاده قرار میگیرند. با گذشت زمان جایگاه این استراتژی ها از جانبی بودن به سمت مرکزی بودن در حرکت است و مباحث پیرامون آنها نیز تغییر کرده است. مدیران اجرایی دیگر به دنبال جواب این سؤال نیستند که ” چرا ائتلاف؟” بلکه سؤال این است که ” چگونه میتوان یک ائتلاف را موفق کرد؟". در طی سالها، مطالعات زیادی نشاندهندهی این موضوع هستند که بین ۳۰ تا ۷۰ درصد ائتلافها شکستخوردهاند و نتوانستهاند اهداف شرکتهای پدر و مادر[۲۲] را برآورده کنند. دلایل زیادی برای بیان علت شکست این ائتلافها میتوان نام برد مانند وجود استراتژی های نامشخص، انتخاب شریک ضعیف، وجود اقتصاد نامتعادل در ائتلاف و نبود نیروی کار متخصص در انجام کارهای ائتلاف.
۲-۷ ائتلافهای استراتژیک حملونقل هوایی
طبیعت رقابت در صنعت حملونقل هوایی با تمامی صنایع دیگر متفاوت است. ایرلاین های بینالمللی تلاش میکنند تا یک نقل و انتقال کارا از مسافرین و بار را در خطوط بینالمللی هوایی تضمین کنند. یکی از ابزارهایی که میتوان از آن برای رسیدن به این هدف استفاده کرد، ایجاد ائتلاف است.