بعلت اینکه sig=0 بوده وکوچکتر از ۰۱/۰ می باشد لذا با اطمینان ۹۹/۰ فرض صفر رد می گردد وفرض تحقیق که نشان دهنده وجود رابطه بین مدیریت مدرسه محوری با تلاش برای ارزیابی خویشتن است تایید می گردد و میزان این رابطه برابر ۷۰۵/۰r= می باشد و شدت همبستگی نسبتا قوی و مستقیم بین مدیریت مدرسه محور با تلاش برای ارزیابی خویشتن مدیران ودبیران وجوددارد. که یافته های تحقیق در این زمینه با نتایج تحقیق عطریان(۱۳۸۲) در مورد این که دادن اختیار به معلمان و مدیران مدرسه، خودباوری و خود ارزیابی و شناسایی توانمندیهای آنها را به دنبال داشته، شناسایی استعدادها و توانایی دانش آموزان وتشویق وترغیب افراد را باعث خواهد شدونتایج با یافته های تحقیق اسمیت (۱۹۹۳)و نیز کرت لوین [۱۴۴]و همکاران ( ۱۹۷۲ ) که درتحقیقات خود در مورد بکارگیری سبک مدیریت مشارکتی نتایج نشان داد که ارتباط گشوده، خود گردانی بیشتر، شیوه های مشارکت جویانه در کارها، راه عملی تر و سودمند تر از شیوه های سنتی برای بکار گیری نیروی انسانی است و اثر بخشی سازمانی با این عوامل افزایش می یابد همسو و هم راستا است .
۵-۳-۲-۵فرضیه فرعی شماره ۵: بین تعهد در مبادله برنامه آموزشی و مدیریت مدرسه محور رابطه وجود دارد.
بعلت اینکه sig=0 بوده وکوچکتر از ۰۱/۰ می باشد لذا با اطمینان ۹۹/۰فرض صفر رد می گردد وفرض تحقیق که نشان دهنده وجود رابطه بین مدیریت مدرسه محوری با تعهد در مبادله برنامه آموزشی است تایید می گردد ومیزان این رابطه برابر ۴۲۹/۰r= می باشد و شدت همبستگی نسبتا قوی و مستقیم بین مدیریت مدرسه محور با تعهد در مبادله برنامه آموزشی مدیران ودبیران وجود دارد. که نتایج این تحقیق با یافته های سرایداران (۱۳۷۶) و نلسون [۱۴۵](۱۹۹۷) که پژوهشی با عنوان توانمند سازی و سبک رهبری مدیران مدارس انجام داده است و نیز با یافته های گمینان (۱۳۸۱) که در پژوهشی به بررسی رابطه بین آزادی عمل دبیران و تعهد شغلی پرداخته و رابطه معناداری را بین آنها یافته هم راستا است. بیکر[۱۴۶] (۲۰۰۰)، پرداختچی و همکاران (۱۳۸۳) که مطالعاتی در مورد شاخص های اندازه گیری تعهد شغلی انجام داده ونشان دادند که عواملی مانند وابستگی حرفه ای، وابستگی سازمانی، پایبندی و التزام به ارزشهای کار و مشارکت و در گیری شغلی، (التزام) بیش از سایر فاکتورها در تعیین میزان تعهد سازمانی وشغلی نقش دارند همسو است .
۵-۳-۲-۶فرضیه فرعی شماره ۶: بین پیگیری تغییرات و ارئه بازخورد به برنامه آموزشی و مدیریت مدرسه محور رابطه وجود دارد.
بعلت اینکه sig=0 بوده وکوچکتر از ۰۱/۰ می باشد لذا با اطمینان ۹۹/۰ فرض صفر رد می گردد و فرض تحقیق که نشان دهنده وجود رابطه بین مدیریت مدرسه محوری با پیگیری تغییرات و ارائه بازخورد به برنامه آموزشی است تایید می گردد و میزان این رابطه برابر ۴۸۱/۰r= می باشد و شدت همبستگی نسبتا قوی ومستقیم بین مدیریت مدرسه محور با پیگیری تغییرات و ارائه بازخورد به برنامه آموزشی از دیدگاه مدیران ودبیران وجوددارد. یافته فوق از تحقیق با نتایج کسب شده ازتحقیق بازرگان(۱۳۷۵) همسو است.
۵-۳-۲-۷ فرضیه ۷: بین مشارکت در کارگاهها وسمینارها و مدیریت مدرسه محور رابطه وجود دارد.
بعلت اینکه sig=0 بوده وکوچکتر از ۰۱/۰ می باشد لذا با اطمینان ۹۹/۰ فرض صفر رد می گردد و فرض تحقیق که نشان دهنده وجود رابطه بین مدیریت مدرسه محوری با مشارکت در کارگاهها و سمینارها است تایید می گردد و میزان این رابطه برابر ۴۵۵/۰r= می باشد و شدت همبستگی نسبتا قوی و مستقیم بین مدیریت مدرسه محور با مشارکت در کارگاهها و سمینارها از دیدگاه مدیران و دبیران وجود دارد.
۵-۳-۲-۸ فرضیه فرعی شماره۸: بین هدایت تحقیق عملیاتی دانش آموزان و مدیریت مدرسه محور رابطه وجود دارد.
با توجه به اطلاعات فوق درآزمون همبستگی پیرسون ملاحظه می گردد بعلت اینکه sig=0 بوده وکوچکتر از ۰۱/۰ می باشد لذا با اطمینان ۹۹/۰ فرض صفر رد می گردد وفرض تحقیق که نشان دهنده وجود رابطه بین مدیریت مدرسه محوری با هدایت تحقیق عملیاتی دانش آموزان است تایید می گردد ومیزان این رابطه برابر ۴۶/۰r= می باشد و شدت همبستگی نسبتا قوی ومستقیم بین مدیریت مدرسه محور با هدایت تحقیق عملیاتی دانش آموزان (اقدام پژوهی) مدیران ودبیران وجود دارد.
۵-۳-۲-۹ فرضیه فرعی شماره ۹: بین بهبودکیفیت تدریس ومدیریت مدرسه محور رابطه وجود دارد.
بعلت اینکه sig=0 بوده وکوچکتر از ۰۱/۰ می باشد لذا با اطمینان ۹۹/۰ فرض صفر رد می گردد و فرض تحقیق که نشان دهنده وجود رابطه بین مدیریت مدرسه محوری با بهبود کیفیت تدریس است تایید می گردد و میزان این رابطه برابر ۵۹/۰r= می باشد و شدت همبستگی نسبتا قوی و مستقیم بین مدیریت مدرسه محور با بهبود کیفیت تدریس از دیدگاه مدیران ودبیران وجود دارد. نتایج فوق با بررسی های دیلورث و ایمگ٬[۱۴۷] ۱۹۹۵٬ گولز[۱۴۸]٬(۲۰۰۱)،(۲۰۰۰)٬)که موفقیت بخش های آموزشی رسمی در تربیت دانش آموزان از جمله بهبود کیفیت یادگیری و تدریس سطح بالا٬ به طور معنی داری از راه دسترسی معلمان به فعالیتهای مشارکتی وشرکت در تصمیم گیری ها و مشارکت آنها در فعالیت های توسعه حرفه ای با کیفیت تحت تاثیر قرار می گیرد همسو است.
۵-۳-۲-۱۰فرضیه فرعی شماره۱۰: بین عضویت در انجمن های حرفه ای و مدیریت مدرسه محور رابطه وجود دارد.
بعلت اینکه sig=0 بوده وکوچکتر از ۰۱/۰ می باشد لذا با اطمینان ۹۹/۰ فرض صفر رد می گردد و فرض تحقیق که نشان دهنده وجود رابطه بین مدیریت مدرسه محوری با عضویت در انجمنهای حرفه ای است تایید می گردد و میزان این رابطه برابر ۲۱۴/۰r= می باشد و شدت همبستگی ضعیف و مستقیم بین مدیریت مدرسه محور با عضویت در انجمن های حرفه ای از دیدگاه مدیران ودبیران وجوددارد. که نتایج بالا با یافته های تحقیقی که توسط تاچر(۲۰۰۵) در مورد تاثیر سبک رهبری بر خلاقیت انجام گرفت نشان داد که انجام کارهای به صورت گروهی موجب افزایش انعطاف پذیری افراد در سازمان می شود. در نتیجه اعتماد به نفس کارکنان افزایش یافته و آنها از نظر شغلی رشد پیدا می کنند همسو است.
۵-۳-۲-۱۱فرضیه فرعی شماره ۱۱- بین توسعه حرفه ای مدیران ودبیران برحسب مدرک تحصیلی آنان تفاوت معنی داری وجود دارد
با توجه به اینکه متغیر وابسته کمی ومتغیر مستقل رتبه ای چند حالته می باشد لذا جهت آزمون تفاوت میانگین از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه آنوا استفاده می شود و با توجه به اینکه sig آزمون آنوا بزرگتر از ۰۵/۰می باشد بنابراین فرض صفر تایید می شود وفرض تحقیق رد می شود در واقع تفاوت معنی داری بین توسعه حرفه ای مدیران ومعلمان بر حسب مدرک تحصیلی آنان وجود ندارد .
۵-۳-۲-۱۲فرضیه فرعی شماره۱۲- بین توسعه حرفه ای مدیران ودبیران برحسب سن آنان تفاوت معنی داری وجود دارد.
با توجه به اینکه متغیر وابسته کمی ومتغیر مستقل رتبه ای چند حالته می باشد لذا جهت آزمون تفاوت میانگین از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه آنوا استفاده می شود و با توجه به اینکه sig آزمون آنوا بزرگتر از ۰۵/۰می باشد بنابراین فرض صفر تایید می شود وفرض تحقیق رد می شود در واقع تفاوت معنی داری بین توسعه حرفه ای مدیران ودبیران بر حسب سن آنان وجودندارد .
۵-۳-۲-۱۳ فرضیه فرعی شماره ۱۳- بین توسعه حرفه ای مدیران ودبیران برحسب سابقه آنان تفاوت معنی داری وجود دارد.
با توجه به اینکه متغیر وابسته کمی ومتغیر مستقل رتبه ای چند حالته می باشد لذا جهت آزمون تفاوت میانگین از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه آنوا استفاده می شود و با توجه به اینکه sig آزمون آنوا بزرگتر از ۰۵/۰می باشد بنابراین فرض صفر تایید می شود وفرض تحقیق رد می شود در واقع تفاوت معنی داری بین توسعه حرفه ای مدیران ودبیران بر حسب سابقه آنان وجود ندارد .
۵-۳-۲-۱۴ فرضیه فرعی شماره۱۴- پیش بینی توسعه حرفه ای از روی مدیریت مدرسه محوری
برای پیش بینی متغیر وابسته (توسعه حرفه ای ) از روی متغیر مستقل (مدیریت مدرسه محوری) از رگرسیون خطی ساده استفاده می گردد ، R2 (ضریب تبیین) نشان دهنده تبیین متغیر وابسته برحسب متغیر پیش بین است. مقدار ۰٫۵۵۶ = R2 نشان می دهد که حدود ۶/۵۵ درصد از واریانس متغیر وابسته توسعه حرفه ای از واریانس متغیر پیش بین مدرسه محوری تبیین می شود. سطوح معنی داری برای متغیر مستقل مدرسه محوری، کوچکتر از ۰٫۰۵ به دست آمده اند، بنابراین، این ضرایب تاثیر معنی داری در معادله رگرسیون دارند. به عبارت دیگر رابطه همبستگی مدیریت مدرسه محوری با توسعه حرفه ای معنی دار است. هم چنین برای ثابت رگرسیون نیز سطح معنی داری کوچکتر از ۰٫۰۵ به دست آمده است که نشان می دهد ثابت رگرسیون نیز تاثیر معنی داری در معادله رگرسیون دارد، ضریب B برای مدرسه محوری مثبت به دست آمده است که نشان می دهد رابطه بین مدیریت مدرسه محوری با توسعه حرفه ای مستقیم است. به بیان دیگر با افزایش مدیریت مدرسه محوری، توسعه حرفه ای افزایش می یابد. ضریب B نشان می دهد که با افزایش یک واحد مدیریت مدرسه محوری، به اندازه ۰٫۵۵۵ واحد به توسعه حرفه ای مدیران و دبیران افزوده می شود. نتایج فرضیه حاکی از آنست که که با توجه به ضریب تببین بین مدیریت مدرسه محور وتوسعه حرفه ای، مدیریت مدرسه محوری با توجه به ساختار مشوق مشارکت وتصمیم گیری مشارکتی از مهمترین عوامل تاثیرگذار برروی توسعه حرفه ای کارکنان است، بطوری که با استقرار مدیریت مدرسه محور زمینه برای پیدایش و پرورش توسعه حرفه ای کارکنان را فراهم می آورد و نتایج بدست آمده از قرضیه فوق با نتایج پژوهش ویافته های رایس (۲۰۰۶) ، اسمی (۱۳۸۵) ، اسلامی پور (۱۳۷۴) ، آمابیل (۱۹۹۸)، شرت و رنهارت [۱۴۹](۱۹۹۲) همسو است بطوری که مدیریت مشارکتی از مهمترین مولفه های پیش بینی کننده واثرگذار توسعه حرفه ای کارکنان می باشد نیز با تحقیقات زیادی چون پژوهش های (فولان[۱۵۰]۱۹۹۰٬؛ کورکوران[۱۵۱]؛٬۱۹۹۰روزن هولتز۱۹۸۹٬[۱۵۲]؛لیتل[۱۵۳]۱۹۹۰٬؛راتر ۱۹۸۷٬[۱۵۴])که در زمینه نقش مدرسه در توسعه حرفه ای انجام شده که تمامی نشان دهنده عوامل موثر مدرسه ای در توسعه حرفه ای است٬ این عوامل عبارتند از: همبستگی گروهی در مدرسه، داشتن هدف مشترک٬جهت گیری مشترک در حل مسائل٬ انتظار های زیاد برای خود و دیگران و نقش رهبری مدرسه در تحول برنامه های توسعه حرفه ای به اثبات رسیده است همسو است.
۵-۳-۲-۱۵فرضیه فرعی شماره ۱۵ -پیش بینی توسعه حرفه ای از روی مولفه های مدیریت مدرسه محوری
برای پیش بینی متغیر وابسته (توسعه حرفه ای ) از روی متغیرهای مستقل (مولفه های مدیریت مدرسه محوری) از رگرسیون خطی چندگانه استفاده می گردد ، میزان سطح معنی داری تمام مولفه های پیش بین از خطای نوع اول در سطح ۰۱/۰ کوچکتر است بنابراین با احتمال ۹۹درصد تمام مولفه های مدیریت مدرسه محوری پیش بینی کننده معنی دار متغیر ملاک توسعه حرفه ای می باشند . هم چنین برای ثابت رگرسیون نیز سطح معنی داری کوچکتر از ۰٫۰۵ به دست آمده است که نشان می دهد ثابت رگرسیون نیز تاثیر معنی داری در معادله رگرسیون دارد، R2 (ضریب تبیین) نشان دهنده تبیین متغیر وابسته برحسب متغیرهای پیش بین است. مقدار ۰٫۶۱۹ = R2 نشان می دهد که حدود ۶۱٫۹ درصد از واریانس متغیر وابسته توسعه حرفه ای از واریانس متغیرهای پیش بین مولفه های مدرسه محوری تبیین می شود. ضریب B برای تمام مولفه های مدیریت مدرسه محوری مثبت به دست آمده است که نشان می دهد رابطه بین تمام مولفه های مدیریت مدرسه محوری باتوسعه حرفه ای مستقیم است. ضریب B برای تمرکز زادیی برابر۴۳۳٫ برای انعطاف پذیری برابر ۴۳۱٫ برای مشارکت پذیری ۴۱۳٫ وبرای تفویض اختیار ۱٫۰۳۲ می باشد مقایسه ضرایب B نشان می دهد که مولفه انعطاف پذیری تاثیر بیشتری در پیش بینی توسعه حرفه ای در مقایسه با دیگر مولفه ها دارد . نتایج بدست آمده از فرضیه فوق حاکی از آنست که تمام مولفه های مدیریت مدرسه محوری تاثیر مثبتی در توسعه حرفه ای کارکنان دارند بطوری که هرچه ساختار اداره مدارس بصورت غیر متمرکز و مشارکت پذیر باشد و انعطاف پذیری کارکنان بیشتر باشد و مدیران بخشی از اموررا به زیردستان تفویض کنند باعث افزایش توسعه حرفه ای کارکنان می شود واز میان مولفه های تاثیرگذار برروی توسعه حرفه ای انعطاف پذیری تاثیر بیشتری برروی توسعه حرفه ای کارکنان دارند بطوری که هرچه فضای اعتماد وتخصص در میان کارکنان بیشتر باشد که موجب بروز واکنش های مناسب و بجای زیر دستان در مواقع غیر قابل پیش بینی گردد باعث پرورش توسعه حرفه ای کارکنان می گردد. ونتایج فرضیه فوق با پژوهش ساختار سازمانی اسمی (۱۳۸۵). سبک مدیریت مشارکتی اسلامی پور (۱۳۷۴) ، مارتین وتربلنچ (۲۰۰۳) ، دامنی (۱۳۸۹) ، همسو می باشد.
۵-۴محدودیت های تحقیق:
۵-۴-۱محدودیت های خارج از کنترل پژوهشگر:
- محدودیت زمانی برای اجرای تحقیق
- خودداری برخی از دبیران در پذیرش پرسشنامه ها به علت ارزیابی توسط مدیران
- وجود فضای محافظه کارانه در محیط های مدارس و حاکم نبودن روحیه پژوهش و تحقیق در بین معلمان و دلزدگی آنان از تحقیقات و پرسشنامه هایی که به وفور مجبور به تکمیل آنها بوده اند در حالی که معتقدند که به کارگیری نتایج این تحقیقات در سازمانها به ندرت صورت گرفته یا اصلا تاثیر گذار نمی باشند . در نتیجه عوامل مذکور باعث بی علاقگی در همکاری با محقق شده و پیامد هایی چون تاخیر در عودت پرسشنامه ها و حتی عدم بازگشت برخی از پرسشنامه های توزیع شده گردید .
-کمبود منابع اطلاعاتی در دانشگاه به طوری که اکثر کتاب ها و مجلات و فصلنامه ها به سالهای پیش تعلق داشت .
- علیرغم جستجو های فراوانی که صورت گرفت، بدلیل تازگی تحقیق حاضر در حیطه موضوعات تحقیق شده ، فقر تحقیقاتی یکی دیگر از محدودیت های محقق بود .
۵-۴-۲ محدودیت های در اختیار پژوهشگر:
- محدود کردن جامعه آماری پژوهش به دبیران و مدیران مدارس متوسطه دخترانه شهرستان خوی که امکان تعمیم نتایج آماری این پژوهش را به جوامع دیگر محدود می سازد .
-محدود کردن ابزار سنجش و جمع آوری اطلاعات به پرسشنامه و استفاده نکردن از سایر روش های جمع آوری اطلاعات از جمله مشاهده ٬ مصاحبه و ….که می توانست بر بار علمی تحقیق بیفزاید .
-محدودیت زمانی و مالی برای استفاده از منابع تحقیقاتی دانشگاهها و کتابخانه های دیگر دانشگاهها ی کشور.
-چون پژوهش از نوع زمینه یابی است نمی توان یک رابطه صد در صد علت معلولی بین متغیر مستقل (مدیریت مدرسه محور) و متغیر وابسته (توسعه حرفه ای) بیان داشت .
۵-۵ پیشنهادهای تحقیق:
۵-۵-۱ پیشنهادهای کاربردی برپایه یافته های تحقیق
-شرایط لازم برای توسعه حرفه ای دبیران و مدیران در مدارس بسته به شرایط خاص بومی و محلی فراهم شود .
-بودجه مدارس برای توسعه حرفه ای معلمان و مدیران با توجه به شرایط محلی و منطفه ای و شرایط خاص هر مدرسه تخصیص داده شود .
-مدیران سعی کنند مشارکت فعالانه و تصمیم گیری گروهی با درگیر کردن کارکنان شایسته و رشد یافته از نظر حرفه ای را عملی کنند .
- برقراری نظام پاداش عادلانه و انعطاف پذیر در سازمان به نحوی که کارکنان مشارکت جو و فعال در جهت رشد حرفه ای خود و سازمان مدرسه پاداش گیرند .
-استفاده شایسته از منابع و امکانات مدارس در جهت رشد و توسعه حرفه ای معلمان .
-ایجاد ساختار غیرمتمرکز و کانال های ارتباطی بیشتر و مستمر بین مدیر و کارکنان و مدیران ارشد سازمان در جهت رشد کارکنان بدلیل انگیزه یافتن بخاطر اطمینان از این که به تصمیمات آنان احترام گذارده می شود .
- از نتایج پژوهش برای مهندسی مجدد ساختار سازمان و مدارس و شکل دهی مدبرانه تر به سازمان و مدارس استفاده شود .
- دادن اختیارات بیشتر به شوراهای مدارس (از آنجا که شوراهادر مدارش نقش بسزایی در توسعه مشارکت و ارائه ایده ونظرات کاربردی تر خواهند داشت) و بهره گیری عملی تر از نتایج جلسات گروهی .
-استقرار مدارس یادگیرنده که در آن مشورت ،کار و یادگیری گروهی و فردی همزمان تشویق می شود تا منابع انسانی موجود در مدارس با بهره گرفتن از استراتِژی ها ،روش ها و راه کارهای مدیریتی ،نظیر مدیریت کیفیت فراگیر ،نظام مدیریتی مشارکتی ،نظام پیشنهادات سازمانی ،برنامه ریزی دقیقتر و اختصاصی تر و محلی تر برنامه های آموزش و رشد حرفه ای مستمر دبیران و مدیران مدارس متوسطه که باعث شکوفایی و بهره گیری از استعدادهای بالقوه و بالفعل آنان خواهد شد و محیط های یادگیری اثر بخش تری را برای دانش آموزان که هدف غایی سازمانها مدارس تربیت و پرورش ایشان است تدارک خواهند دید .
۵-۵-۲ پیشنهادهایی برای پژوهش های بعدی
بررسی رابطه توسعه حرفه ای و مدیریت مدرسه محور از ...