-
- لوحه ها یا صفحات سمباده ای[۹۴]: عبارتند از دو سری صفحات سمباده ای که از نظر بافت[۹۵] و ترکیب اجزا با هم متفاوت اند. کودکان انگشتان خود را روی صفحات کشیده و لمس میکنند تا حس و بافت هر سری را تشخیص داده و مورد مقایسه قرار دهند.
-
- ظروف ادویه[۹۶]: (تشخیص بو) از دوسری ظرف از نوع شیشه ای سفید مات تشکیل شده است که محتویات آن قابل مشاهده نیست.
- وسایل چوبی استوانه ای شکل دسته دار[۹۷]: عبارتند از سه جعبه چوبی جداگانه که دارای سوراخ هایی هستند و سه سری استوانه چوبی دسته دار هم اندازه آن ها که در داخل سوراخ های مناسب جای می گیرند. یکی از جعبه ها دارای سوراخ هایی است که فقط از نظر عمق متفاوت بوده ولی قطر سوراخ ها ثابت است، سومین جعبه، هم از نظر عمق وهم از نظر قطر سوراخ هایش متفاوت است. کودکان استوانه های چوبی دسته دار را از جعبه ها خارج کرده و آن ها را به طور نامنظم مخلوط میکنند و سپس کوشش میکنند تا هرکدام را با سوراخ متناسب موجود در جعبه ها جورکنند. (همان، ص۱۱۴)
آموزش خواندن و نوشتن
آخرین قسمت از وسایل مونته سوری شامل یادگیری مهارت های آموزشی و تحصیلی است. مونته سوری عقیده داشت هنگامی که کودکان تجارب اولیه مناسبی را با بهره گرفتن از وسایل حسی کسب نمایند، به نحو بهتری آماده گذر از مرحله حسی به مرحله درونی کردن اندیشه ها میباشند[۹۸]. عناصر اساسی و تشکیل دهنده این روند استفاده از نظام نامگذاری بود که در سه مرحله به کودکان ارائه می شد. (درس سه مرحله ای)
-
- نام بردن کیفیت و یا ارتباط حواس باصدای حروف – معلم میگوید:( این ب است) کودکان بلافاصله روی حرف ” ب ” که روی کارت های برجسته نوشته شده دست می کشند. هدف این فعالیت تقویت حافظه ماهیچه ای[۹۹] است.
-
- شناسایی کیفیت یا تشخیص اشکال حروف به هنگام شنیدن صداهای مربوط به آن ها -وقتی که معلم میگوید:حرف ” ب”را به من بده یا حرف ” آ” را به من بده، در صورتی که کودکان حروف صحیح را تشخیص دهند، آن ها را به دست معلم میدهند و در غیر این صورت درس، پایان پذیرفته روز دیگر به همین شیوه آغاز میگردد.
- تلفظ صحیح یا تشخیص حروف و تولید صدا- معلم حروف را روی میز قرار میدهد و می پرسد:آن چیست و از کودکان انتظار دارد که حروف مناسب را در پاسخ بگویند. (همان، ص۱۱۶)
بعضی از وسایل تدریس مونته سوری به شرح زیر میباشند:
-
- نقشه حروف با اشکال هندسی[۱۰۰]:عبارتند از ده شکل هندسی که مهارت های نوشتن را ارائه میدهند. کودکان یک برگه نقشه حروف الفبا را انتخاب می کنندو دور آن ها را خط می کشند بعد حاشیه هر حرف رابا مداد رنگی پر میکنند.
- کارتهای فعالیت[۱۰۱]: عبارتند از یک سری کارت های قرمز که روی آن ها کلمات فعالیت[۱۰۲] نوشته شده است. کودکان، کلمه ای را که روی کارت نوشته شده، می خوانند و دستور مشخص و کار خواسته شده را انجام میدهند. مثلا بپر یا آواز بخوان و. . .
-
- ۱٫ Reggio Emilia ↑
-
- observation 1. ↑
-
- ۲٫ collaboration ↑
-
- documentation. ↑
-
- reflection. ↑
-
- ۱٫ John Amos comenius ↑
-
- ۲٫ Herbon , Nassau ↑
-
- . The great didactic ↑
-
- . Jean Jacques rousseau ↑
-
- . G – Stanley hall ↑
-
- . Maria montessori ↑
-
- . pestalozi ↑
-
- . Naturalism ↑
-
- . Negative education ↑
-
- . John lock ↑
-
- . Friedrich wilhelm frobel ↑
-
- ۲٫ Oberweiss bach ↑
-
- . The idea of unity ↑
-
- . Gardens for children ↑
-
- . Curriculum ↑
-
- . Gifts ↑
-
- . Occupations ↑
-
- . Nature study ↑
-
- . Kaul – venita ↑
-
- . Lev semenovich vygotsky ↑
-
- . Internalization ↑
-
- . The zone of proximal development ↑
-
- . Chiaravalle ↑
-
- . Self – teaching ↑
-
- . Self – activity ↑
-
- . Auto – education ↑
-
- . Exploration ↑
-
- . Directress ↑
-
- . Absordant mind ↑
-
- . Sensitive periods ↑
-
- . Wulliam Stern(1891-1938) ↑
-
- . Jermos s. Bruner ↑
-
- . Discovery learning ↑
-
- . Toward a theory of instruction ↑
-
- . enactive ↑
-
- . iconic ↑
-
- . symbolic ↑
-
- . John Dewey ↑
-
- . Burlington , Vermont ↑
-
- . Thomas Henry Huxley ↑
-
- . Neuchatel , Switzerland ↑
-
- . Albino sparrow ↑
-
- . Epistemology ↑
-
- . Equilibrium ↑
-
- . Adaptadition ↑
-
- . Assimilation ↑
-
- . Accormodation ↑
-
- . Sensorimotor ↑
-
- . Reflexive ↑
-
- . Object permanece ↑
-
- . Pre-operations ↑
-
- -intuiive ↑
-
- . Monolouge ↑
-
- . Conservation ↑
-
- . Informal models ↑
-
- . Skills oriented models ↑
-
- . Cognitive developmental models ↑
-
- . Eleanor maccoby and miriamzelner ↑
-
- . Kinder garden ↑
-
- . Creative activity ↑
-
- . spoontanteous ↑
-
- . unstructured ↑
-
- . Gifds ↑
-
- . Occupations ↑
-
- . moldability ↑
-
- . Macmillan ↑
-
- . Rachel and Margaret ↑
-
- Material well-being ↑
-
- . Head start ↑
-
- . pre-school education ↑
-
- . Education attanment ↑
-
- . Imagiatibo teacher ↑
-
- . Intelectoar development ↑
-
- . Cognitive development ↑
-
- ۱٫ Open – Air Nursery School ↑
-
- ۱٫ Home – based ↑
-
- ۲٫ Edward Seguin ↑
-
- ۱٫ Key worker Scheme ↑
-
- ۱. Motor Education ↑
-
- . Sensory Education ↑
-
- . Academic Education ↑
-
- . Self Adminidtration ↑
-
- . Self Conviting ↑
-
- Gradedness. ↑
-
- Error Control. ↑
-
- Self Motivated. ↑