با توجه به اینکه معمولا درصدی از پرسشنامه های توزیع شده برگشت داده نمی شود،و با توجه به استفاده از روش معادلات ساختاری برای تجزیه وتحلیل داده ها،تعداد ۴۵۰ پرسشنامه توزیع، که از این تعداد۴۱۲ پرسشنامه برگشت داده شدو۳۸۵ عدد پرسشنامه قابل استفاده مبنای انجام پژوهش قرار گرفت.
روش های گردآوری اطلاعات
گردآوری اطلاعات و داده ها شامل چند بخش بوده است. در بخش گردآوری اطلاعات در زمینه نظری وادبیات پژوهش موضوع از منابع کتابخانه ای ،مقالات،کتابهای مورد نیاز ونیز از منابع اینترنتی استفاده شده است.
در ابتدا مدل” تشخیص فرصتهای کارآفرینانهی دانشگاهی"طراحی شد و سپس مدل طراحی شده برای خبرگان تشریح گردید. در ادامه مدل با بهره گرفتن از پرسشنامه زیر به تائید خبرگان( ۱۵ نفر) رسید. همچنین نظرات آنها در مدل اعمال گردیده است.
درست می باشد ( عدد یک) | درست نمی باشد(عدد صفر) | |
آیا موجودیتهای(قسمت های) مدل درست تعریف شده اند؟ | ||
آیا خصیصه های هر موجودیت درست میباشند؟ | ||
آیا روابط بین موجودیتها درست تعریف شده است؟ | ||
آیا مدل درست شبیهسازی شده است؟ | ||
نظرات اصلاحی خود را در مورد مدل بفرمائید: |
جدول ۳‑۱: پرسشنامه ی تایید خبرگان
نظرات خبرگان تاثیر خوبی بر اصلاح مدل داشت به طور مثال رابطه بین دانشگاه و محیط به صورت غیر مستقیم دو طرفه بود ( ) که با نظر خبرگان که معتقد بودند محیط بر دانشگاه تاثیر خیلی بیشتر و مستقیمی را دارد و دانشگاه بر محیط تاثیر کم و غیر مستقیمی را دارد، رابطه به شکل
( ) در آمد.
سنجش عوامل مشخص شده در سطح اعضای دانشگاه شاهد به روش میدانی و با بهره گیری از پرسشنامه انجام پذیرفت. روشهای میدانی به روشهایی اطلاق میشود که محقق برای گردآوری اطلاعات ناگزیر است به محیط تحقیق برود و با مراجعه به افراد و نیز برقراری ارتباط مستقیم با واحد تحلیل یعنی افراد، موسسات، سکونتگاهها و غیره اطلاعات موردنظر خود را گردآوری کند (حافظنیا، ۸۷). با توجه به اهداف و فرضیات پژوهش،گردآوری اطلاعات میدانی، و برای پاسخگویی به سوالات تحقیق، یک پرسشنامه ۵۰ سوالی به شرح زیر، تهیه و تنظیم گردید :
قسمت اول، جهت کسب اطلاعات در مورد مشخصات پاسخگویان (اطلاعات جامعه شناختی) و سنجش میزان مواجههشان با کارآفرینی که تعداد ۶ سؤال را شامل می شد.
۲- قسمت دوم، جهت کسب اطلاعات در مورد متغیر وابسته(اثرپذیر) و متغیرهای مستقل (اثرگذار): ۵۰سوال بسته پاسخ که بر اساس مقیاس ترتیبی و طیف ۵ درجه ای لیکرت تنظیم شدند
الف: ۸سوال برای اندازه گیری متغیر وابسته ( فرصتهای آینده).
ب: ۱۸سوال برای اندازه گیری متغیر مستقل پژوهش(دانشگاه).
۱۴سوال برای اندازه گیری دیگر متغیر مستقل پژوهش(محیط).
۸ سوال برای اندازه گیری متغییر میانجی پژوهش(فرصت) در پرسشنامه گنجانده شد.