علاقه و اطلاعات شخصی فرد در توسعه خوداشتغالی نقش دارد.
خانواده در توسعه خوداشتغالی نقش دارد.
جامعه در توسعه خوداشتغالی نقش دارد.
فرایند آموزش در توسعه خوداشتغالی نقش دارد.
۳
فصل سوم:
روش اجرای تحقیق
۱-۳.مقدمه: دراین فصل ، روش تحقیق، جامعه آماری، روش تعیین نمونه و روش نمونه گیری معرفی خواهد شد. سپس ابزاراندازه گیری(پرسشنامه های هنرجویان وهنرآموزان و نحوه امتیاز گذاری آنها) ،پایایی و روایی پرسشنامه، روش گردآوری،داده ها و شیوه های تجزیه و تحلیل آماری داده های پژوهش حاضر توضیح داده می شود.
۲-۳.روش تحقیق
با در نظر گرفتن هدف کلی تحقیق که بررسی نقش آموزش های فنی وحرفه ای در توسعه خود اشتغالی از دیدگاه هنرجویان و هنرآموزان شاخه فنی وحرفه ای استان سمنان می باشد، با توجه به شاخص ها و هدف تحقیق روش مورد استفاده در این پژوهش روش توصیفی از نوع پیمایشی می باشد.تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش هایی است که هدف آن ها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفا برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد .بیشتر تحقیقات علوم رفتاری را می توان در زمره تحقیق توصیفی به شمار آورد (سرمد ،بازرگان،حجازی،۱۳۸۷).
برای بررسی توزیع ویژگی های یک جامعه آماری روش تحقیق پیمایشی به کار می رود. برخی از نویسندگان از جمله بورگ وگال[۱۰۴](۱۹۸۹)تحقیقات تحولی را زیر مجموعه ای از تحقیقات پیمایشی دانسته اند در حالی که برخی دیگرمانند(میچل[۱۰۵]،۱۹۹۰) تحقیقات تحولی را زیر مجموعه ای از تحقیقات توصیفی محسوب می کنند.تحقیقات تحولی به بررسی روندها وتحول پدیدها ی مورد بررسی درطول زمان می پردازد(سرمد،بازرگان،حجازی،۱۳۸۷).
۳-۳.جامعه آماری
هنرجویان:
جامعه آماری برای سنجش نقش آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه خود اشتغالی از دیدگاه هنرجویان این پژوهش را کلیه هنرجویانی که دراستان سمنان درسال های ۱۳۸۲الی ۱۳۸۵از شاخه فنی وحرفه ای فارغ التحصیلان و خوداشتغال شدند تشکیل می دهند.
هنرآموزان:
جامعه آماری برای سنجش نقش آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه خود اشتغالی از دیدگاه هنرآموزان این پژوهش را “کلیه هنرآموزانی که دراستان سمنان درسال های ۱۳۸۲الی ۱۳۸۵در شاخه فنی وحرفه ای مشغول به تدریس دروس تخصصی بودند” تشکیل داده است.
۴-۳.نمونه آماری
الف)هنرآموزان:
به منظور تعیین حجم نمونه آماری مورد نظربرای بررسی نقش آموزشهای فنی وحرفه ای در توسعه خود اشتغالی ازدیدگاه هنرآموزان، با توجه به آنکه محقق قصد بررسی کل جامعه های آماری را دارد،تمامی هنرآموزانی که در سالهای ۱۳۸۲تا۱۳۸۵درهنرستانهای فنی و حرفه ای دروس تخصصی علمی ، کارگاهی و آزمایشگاهی تدریس داشتنده اند مورد مطالعه قرار گرفته اند.بر این اساس تعدادا ۱۲۲ نفر، باتوجه به فراوانی تعداد،هنرجو ورشته های موجود درهنرستان های فنی و حرفه ای دخترانه و پسرانه دایر در شهرستان ها ومنطقه امیرآباد انتخاب وپرسش نامه ها توزیع وتکمیل ودریافت گردید.جدول زیر بیانگر توزیع فراوانی نمونه آماری به تفکیک شهرستان/منطقه و جنسیت می باشد.
جدول۱-۳، توزیع فراوانی نمونه آماری هنرآموزان به تفکیک شهرستان/منطقه و جنسیت
سال | جنسیت | سمنان | دامغان | امیرآباد | شاهرود | مهدیشهر | گرمسار | کل |
۸۲-۸۵ | مرد | ۳۰ | ۱۲ | ۳ | ۲۴ | ۶ | ۶ | ۸۱ |
زن | ۱۴ | ۸ | - | ۱۷ | ۲ | - | ۴۱ |