پیوست
چکیده انگلیسی
فهرست جدول ها
جدول۴-۱-۱-۱ میزان بعد فراشناختی هوش فرهنگی در سند برنامه درسی …………………………………………. ۶۴
جدول۴-۱-۱-۲ میزان بعد شناختی هوش فرهنگی در سنر برنامه درسی……………………………………………… ۶۷
جدول۴-۱-۱-۳ میزان بعد انگیزشی هوش فرهنگی در سند برنامه درسی……………………………………………. ۷۰
جدول۴-۱-۱-۴ میزان بعد رفتاری هوش فرهنگی در سند برنامه درسی………………………………………………. ۷۳
جدول۴-۱-۲ فراوانی و درصدمؤلفه های هوش فرهنگی در سند برنامه درسی………………………………………. ۷۴
جدول۴-۱-۳ توزیع فراوانی توجه به ابعادهوش فرهنگی در بخشهای مختلف سند……………………………….. ۷۵
جدول۴-۱-۴ داده های بهنجار شده هوش فرهنگی در سند برنامه درسی ……………………………………………. ۷۶
جدول۴-۱-۵ مقدار بار اطلاعاتی ابعاد هوش فرهنگی در سند برنامه درسی……………………………………………. ۷۶
جدول۴-۱-۶ ضریب اهمیت ابعاد هوش فرهنگی در سند برنامه درسی ………………………………………………. ۷۶
جدول۴-۲-۱-۱ میزان بعد فراشناختی هوش فرهنگی در سند تحول بنیادین………………………………………….. ۷۸
جدول۴-۲-۱-۲ میزان بعد شناختی هوش فرهنگی در سند تحول بنیادین……………………………………………… ۸۰
جدول۴-۲-۱-۳ میزان بعد انگیزشی هوش فرهنگی در سند تحول بنیادین…………………………………………… ۸۱
جدول۴-۲-۱-۴ میزان بعد رفتاری هوش فرهنگی در سند تحول بنیادین……………………………………………… ۸۲
جدول۴-۲-۲ فراوانی و درصد توجه به مؤلفه های هوش فرهنگی در سند تحول………………………………….. ۸۳
جدول۴-۲-۳ توزیع فراوانی توجه به ابعاد هوش فرهنگی در بخشهای مختلف سند تحول………………………. ۸۴
جدول۴-۲-۴ داده های بهنجار شده توجه به ابعاد هوش فرهنگی در سند تحول بنیادین………………………….. ۸۵
جدول۴-۲-۵ مقدار بار اطلاعاتی ابعاد هوش فرهنگی در سند تحول بنیادین…………………………………………. ۸۶
جدول۴-۲-۶ ضریب اهمیت ابعاد هوش فرهنگی در سند تحول بنیادین……………………………………………….. ۸۶
جدول۵-۱ یافته های پژوهش مربوط به سند برنامه درسی ملی ایران…………………………………………………….. ۸۹
جدول۵-۲ یافته های پژوهش مربوط به سند تحول بنیادین…………………………………………………………………… ۹۱
فهرست نمودارها
نمودار۴-۱ نمودار ضریب اهمیت ابعاد هوش فرهنگی در سند برنامه درسی ملی……………………………………. ۷۷
نمودار۴-۲ نمودار ضریب اهمیت ابعاد هوش فرهنگی در سند تحول بنیادین…………………………………………. ۸۶
فهرست شکل ها
شکل۲-۱ هرم فرهنگ……………………………………………………………………………………………………………………… ۱۸
شکل۲-۲ اجزاء هوش فرهنگی…………………………………………………………………………………………………………. ۲۷
شکل۲-۳ ابعاد هوش فرهنگی…………………………………………………………………………………………………………… ۳۲
شکل۳-۱ مراحل انجام تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… ۵۶
فصل اول:
کلیات تحقیق
مقدمه
رشد روزافزون تعاملات و مبادلات بین المللی و ناهمگونی نیروی کار، توجه بسیاری از صاحبنظران مدیریت و کسب و کار را به شناسایی و تقویت قابلیتهایی که به حضور اثربخش در محیطهای بسیار پیچیده و پویای جهانی بینجامد، معطوف کرده است. در میان این قابلیتها، هوش فرهنگی مهمترین ابزاری است که می توان برای مواجهه مناسب با موقعیتهای چندفرهنگی به کار گرفت. هوش فرهنگی کمک می کند با درک سریع و صحیح مؤلفه های فرهنگی مختلف، رفتاری متناسب با هر یک از آنها بروز دهیم.
در میان مهارتهای مورد نیاز قرن ۲۱، توانایی تطبیق مستمر با افرادی از فرهنگهای مختلف و توانایی اداره ارتباطات بین فرهنگی حائز اهمیت است. محیط کار جهانی، نیاز به افرادی دارد که با فرهنگهای مختلف آشنا باشند و بتوانند با افراد سایر فرهنگها ارتباط مناسب برقرار کنند. برای این منظور، افراد نیاز به هوش فرهنگی دارند. مدیران مناسب سازمانهای امروزی، مدیرانی خواهند بود که علاوه بر برخوردار بودن از مهارتهای فردی و تکنیکی بالا، از هوش فرهنگی و عاطفی مناسبی برخوردار باشند. به عبارت بهتر برای کسب توانایی درک بالای احساسی مؤثر، برخورداری از هوش فرهنگی مناسب از ضروریات است.
۱-۱ بیان مسأله
بسیاری از سازمانهای قرن بیست و یکم چندفرهنگی هستند. محصولی که در یک کشور طراحی می شود، شاید در ۱۰ کشورتولید شود و در بیش از ۱۰۰ کشور به فروش برسد. این واقعیت سبب پویایی فراوان روابط در محیط های چندفرهنگی شده است، به نحوی که تفاوت در زبان، قومیت، سیاستها و بسیاری خصوصیات دیگر می تواند به عنوان منابع تعارض بالقوه ظهور کند و در صورت نبود درک صحیح، توسعه روابط کاری مناسب را با مشکل مواجه سازد(تری یاندیس[۱]۲۰۰۶، ص۲۵).
این دشواریهای ادراکی سبب ارائه مفهومی نوین در مباحث شناختی شده است که با نام"هوش فرهنگی” شناخته می شود. در شرایط کاری کنونی که تنوع و جهانی سازی به صورت فزاینده ای رشد کرده است، این هوش قابلیت مهمی برای کارکنان، مدیران و سازمانها محسوب می شود.
در دنیایی که عبور از مرزها کاری عادی و ساده شده است، داشتن هوش فرهنگی یک نیاز حیاتی برای همه افراد است. چنانکه افراد موفق رمز برخورد با فرهنگ های گوناگون ملی، فراملی و سازمانی را به خوبی می آموزند و از آموزه های خود نهایت استفاده را می برند(تاون سنگ[۲]،۲۰۰۴).
هوش فرهنگی حوزه مدرنی از هوشمندی است، که امکان میانجیگری در فضاهای کاری متنوع را مطرح می کند. بعضی از جنبه های فرهنگی مسأله کاملا قابل دیدن است و آشکارا می توان این هوشمندی را درنحوه برخورد برخی افراد و در رفتارهایی که انجام می دهند مشاهده کرد .
فرهنگ ها برنامه هایی هستند که ما را هدایت می کنند تا به نحو خاصی عمل نماییم و مهمترین مفهومی که در اینگونه رفتارها قابل مشاهده است و توجیه گر رفتار کسانی است که در یک فرهنگ مطابق باهنجارهای آن عمل می کنند. مفهوم، به هنجار بودن یا نرمال بودن است. قاعدتا نرمال بودن برای هرفرهنگی متفاوت از فرهنگ دیگر است، اما هر فرهنگ برای خود مفاهیمی از چگونه زیستن را مطرح می سازد. بنابراین هوش فرهنگی به افراد کمک می نماید که به نحو مؤثری تفاوتهای درون و بین فرهنگی راکنترل و مدیریت نمایند.
دسته بندی علمی – پژوهشی : بررسی جایگاه مؤلفه های هوش فرهنگی در سند برنامه درسی ملی ایران …