“یکی از الزامات مربی گری در یک سازمان، وجود فرهنگ آموزش در آن سازمان است. یعنی یاد دادن و یاد گرفتن در سازمان ارزش باشد. در حقیقت مدیران آموزش و مدیران رده بالای سازمان قبول کنند که آموزش، فقط حضور در کلاس های سنتی و ارائه نفر ساعت نیست و اینکه آموزش از حوزه آموزش های رسمی به حوزه آموزش های غیر رسمی انتقال پیدا کرده است".
ب ـ حمایتی و پشتیبانی: وجود حمایت های لازم یکی دیگر از عواملی است که اطلاع رسان های این پژوهش مدنظر قرار دادند. مصاحبه شونده شماره ۱ در این رابطه بیان کرد:
“یکی از شرایط استقرار مربی گری وجود حمایت است. حمایت در مربی گری به دو شکل است: حمایت مالی و حمایت فرایندی. حمایت فرایندی یعنی اینکه در سازمان از مدیریت عالی گرفته تا سرپرست همگی از جریان مربی گری، اقدامات و فعالیت ها حمایت نمایند. حمایت مالی در نظر گرفتن سیستم های جبران خدمات و پاداش و مزایا برای مربیان است".
همچنین مصاحبه شونده شماره ۴ در زمینه حمایت بیان داشت که:
“سازمان بایستی ساز و کاری برای حمایت و پاداش دهی برای افراد و ایجاد انگیزه در آن ها برای انتقال دانش و هدایت و راهنمای دیگران فراهم آورد. چرا که در غیر این صورت ممکن است افراد تمایلی به اجرای مربی گری و قرار دادن وقت و انرژی برای کمک به دیگران نداشته باشند. در حقیقت سازمان و مدیریت بایستی تدابیری برای جبران خدمات این افراد در نظر گیرد. هم چنین در مواردی که مربی و متربی در فرایند مربی گری به وجود برخی تسهیلات و تجهیزات نیازمند باشند، سازمان بایستی آن ها را در اختیار آن ها قرار دهد".
ج-عوامل طراحی : عوامل طراحی موجود در این پژوهش اشاره به ((سیستم های اطلاعاتی ))، ((برنامه ریزی آموزش ))، ((سیستم های ارزیابی اثربخشی مربی گری ))دارد. یکی از الزامات مربیگری وجود و شناسایی سیستم های اطلاعاتی هستند. این سیستم ها عبارت است از وجود مربیان ماهر و تعداد آنها . مصاحبه شونده شماره ۷ در این زمینه می گوید:
یکی از شرایط استفاده از مربی گری در سازمان این است که در سازمان تعداد مربیان ماهر و مطلع نسبت به این حوزه به حد کفایت وجود داشته باشدکه این بحث بیانگر استفاده از مربیان داخلی سازمان است . در حقیقت سازمان بایستی تدابیر ئ اقداماتی اتخاذ نماید که این افراد را شناسایی نموده و تربیت نماید. در صورت عدم وجود مربیان داخلی ،سازمان ناچار به بکار گیری مربیان خارجی است.
فصل چهارم: تحلیل داده ها و یافته های پژوهش
برنامه ریزی آموزشی از جمله عواملی است که اطلاع رسان های پژوهش به آن اشاره داشتند. مصاحبه شونده شماره ۲ در این رابطه می گوید:
یکی از شرط های بکار گیری مربی گری ،بحث برنامه ریزی آموزشی است .چراکه مربی گری یک سیستم برنامه ریزی بسیار دقیقی را می خواهد . یعنی اگر قصد اجرای مربی گری را در سازمانی داشته باشیم، بایستی بتوانیم وضعیت فعلی،گذشته وحال فرد را رصد نماییم که این امر نیازمند نیاز سنجی دقیق است ،بایستی دقیق مشخص کردکه فرد چه نیازهایی دارد وسپس برنامه ریزی های دقیقی داشته باشیم ونگاه مان به سمت شایستگی محوری تغییر یابد.
منظور از ارزیابی عملکرد ،فرآیندی است که به وسیله آن کار کارکنان در فواصل زمانی معین وبه طور رسمی،مورد بررسی و سنجش قرار می گیرد. ( سعادت ، ۱۳۸۸) . وجود سیستم های ارزیابی عملکرد از جمله شرایطی است که اطلاع رسان های این پژوهش به آن اشاره داشته اند. مصاحبه شونده شماره ۳ در این رابطه می گویند :
یکی از شرایط مربی گری مربوط به سیستم ارزیابی عملکرد است . سیستم های ارزیابی عملکرد بایستی مربی گری را در نظر بگیرند ،چون به هرحال همان طور که فرد می آید و در کلاسهای آموزشی شرکت می کند و امتیاز می گیرد ،فردی هم که تحت روش مربی گری آموزش می بیند یک دوره آموزشی را گذرانده است و بنابراین باید سیستمی برای ارزیابی عملکرد آن ها در نظر گرفت و همچنین خود مربی هم بایددر سیستم های ارزیابی عملکرد مد نظر قرار گیرد .