۱
۲
۳
۴
۵
۳- ۵- پایائی و روائی پرسشنامه
پیش از اطمینان نهائی به ابزارهای اندازه گیری و بکارگیری آنها در مرحله اصلی جمع آوری داده ها ، ضرورت دارد که پژوهشگر از طریق علمی،اطمینان نسبی لازم را نسبت به روا بودن بکار گیری ابزار مورد نظر و معتبر بودن آن پیدا کند.
۳- ۵- ۱- پایائی
شرط بدست آوردن داده های خوب این است که شیوه اندازه گیری پدیده موردنظر دارای اعتبار و روایی کافی باشد. اعتبار یا قابلیت اعتماد یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است و منظور این است که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می دهد. در واقع مقصود آن است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم ، نتایج حاصل نزدیک به هم باشد(خاکی،۱۳۷۹: ۲۴۵).ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می دهد. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگیهای با ثبات آزمودنی و یا ویژگیهای متغیر و موقتی وی را می سنجد و دامنه ان از صفر(عدم ارتباط)تا ۱+ (ارتباط کامل)می باشد. (سرمدودیگران،۱۳۸۳: ۱۶۶)
در این پژوهش برای تعیین پایائی از روش الفای کرونباخ استفاده می گردد.این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کند،بکار می رود.
برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سوالهای پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه کرد.با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضرب الفا را محاسبه می کنیم:
که در ان :
J=تعداد زیر مجموعه سوالهای پرسشنامه
Sj2=واریانس زیر ازمونjام
S2=واریانس کل پرسشنامه
به منظور اندازی گیری قابلیت اعتماد،روش الفای کرونباخ با بهره گرفتن از نرم افزار spss ورژن ۱۹ استفاده می شود. عدد پایایی بدست آمده در یک نمونه ۳۰ تایی برابر با ۷۹٫۳۸ درصد شده است که بالاتر از ۷۰ درصد و تقریباً مناسب می باشد لذا پرسشنامه از قابلیت اعتماد خوبی برخوردار است.
۳- ۵- ۲- روائی (اعتبار)
مفهوم روایی یا اعتبار به این سوال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه موردنظر را می سنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمی توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت. روش های متعددی برای تعیین اعتبار ابزار اندازه گیری وجود دارد که دراینجا از اعتبار محتوا بهره گرفته شده است.
اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که معمولاَ برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری بکار برده می شود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازه گیری به سوالهای تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سوالهای معرف ویژگی ها و مهارتهای ویژه ای باشند که محقق قصد اندازه گیری آنها را داشته باشد آزمون دارای اعتبار محتوا است. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاَ توسط افرادی متخصص در موضوع مطالعه تعیین می شود. ازاین رو اعتبار محتوا به قضاوت متخصصین بستگی دارد. (سرمد و دیگران،۱۳۸۳: ۱۷۱)
بنابراین اعتبار محتوا ، ویژگی ساختاری ابزار اندازه گیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می شود.اعتبار محتوای این پرسشنامه توسط اساتید راهنما و مشاور مورد تائید قرار گرفته است و از اعتبار لازم برخوردار می باشد.
اعتبار انواع گوناگونی دارد مانند:
-صوری(بر اساس قضاوت افراد اگاه و مطلع)
-محتوائی(توان سنجش میزان وجود اندازه صفت)
-ملاکی(اثربخشی یک ابزار در پیش بینی رفتار یک ازمودنی در یک موقعیت خاص)
-سازه ای(سنجشگر اجزای متغیر به تناسب سهم هر قسمت در کل ساختار متغیر)(خاکی،۱۳۷۹: ۲۴۴)
قابلیت اعتماد در یک آزمون می تواند از موقعیت به موقعیت دیگر و از گروهی به گروهی دیگر متفاوت باشد. یک ازمون باید پایا باشد تا بتواند روا باشد ولی رلطه معکوس بین این دو ضروری نیست.(خاکی،۱۳۷۹: ۲۴۵).برای محاسبه ضریب اعتماد ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی بکار برده می شود که ما دراینجا از ضریب آلفای کرونباخ استفاده کرده ایم.
مقصود ان است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم،نتایج حاصل نزدیک به هم باشد.
۳- ۶- جامعه و نمونه آماری
۳-۶-۱- قلمروی مکانی تحقیق
قلمروی مکانی این پژوهش استان کرمان می باشد.
۳-۶-۲- قلمروی زمانی تحقیق
قلمروی زمانی این پژوهش در بازه زمانی نیمه دوم سال ۹۲ و نیمه اول سال ۹۳ بود.
۳-۶-۳- جامعه اماری
جامعه اماری عبارت است از مجموعه ای از افراد ،اشیاو۰۰۰ (واحد)که حداقل در یک صفت مشترک باشند(خاکی،۱۳۷۹: ۲۵۰) .به عبارت دیگر به کل افراد ،وقایع یا چیزهائی اشاده دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره انها بپردازد.معمولا جامعه اماری را با “ان بزرگ” نمایش می دهند(سکاران،۱۳۸۰ :۲۹۴).صفت مشترکی است که بین همه عناصر جامعه اماری مشترک و متمایز کننده جامعه اماری از سایر جوامع باشد(آذر،مومنی،۱۳۸۳،ج۱: ۵)
جامعه آماری این پژوهش تمامی کارمندان بانک سپه شهرستان کرمان میباشدکه تعداد۴۲۰ نفرمیباشند.
۳-۶-۴- نمونه اماری
نمونه عبارت است از مجموعه ای از نشانه ها که از یک قسمت ،یک گروه یا جامعه ای بزرگتر انتخاب می شود، بطوریکه این مجموعه معرف کیفیات و ویژگیهای آن قسمت،گروه یا جامعه بزرگتر باشد و معمولا ان را با “n” نشان می دهند.(خاکی،۱۳۷۹: ۲۵۰)
۳-۶-۵- تعیین حجم نمونه
با توجه به این موضوع که جامعه آماری این تحقیق کارکنان بانک سپه هستند که بر اساس فرمول زیر حجم نمونه آنها تعیین می شود. می باشند لذا جامعه اماری محدود فرض می شود و بر طبق فرمول نمونه گیری از جامعه محدود ، حجم نمونه حساب می گردد. (سرمدودیگران،۱۳۸۳: ۱۸۷). فرمول نمونه گیری از جامعه محدود به صورت زیر است:
که در آن
= واریانس نمونه