داده های جمع آوری شده در مرحله اول تحقیق با روش رویش نظریه ها و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار اطلس تی آی می باشد. این روش به کشف نظریه از میان داده ها می پردازد به عبارتی قرار نیست فرضیه ای از پیش تعیین شده ای به اثبات برسد بلکه با تعیین حوزه مطالعه یک سؤال اساسی مطرح می شود و سپس پاسخ به این سؤال در قالب مصاحبه و سایر مستندات جمع آوری شده و به روش رویش نظریه اصطلاحاً تجزیه و تحلیل یا کد گذاری می شود سپس با گسترش رابطه میان کدها یک شبکه مفهومی خلق شده و نظریه مورد نظر از میان آن ایجاد می شود. در این روش نظریه مورد نظر از میان خود داده ها و پدیده های موجود خلق می شود. در مرحله دوم تحقیق با بهره گرفتن از روش های آماری مناسب از قبیل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) به کمک نرم افزار Expert choice وزن هر بعد، معیار و زیر معیار تعیین می شود و نهایتا در مرحله سوم از طریق توزیع پرسشنامه و آزمون پارامتری T تک نمونه ای وضعیت موجود سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح تعیین می شود.
۱-۷- مراحل تحقیق
روش این تحقیق در شناسایی و تحلیل شاخصها و مدلهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی رویکرد ترکیبی(کمی _ کیفی) بوده است. بهطور کلی گامهای انجام این تحقیق عبارت بودند از:
-
- مطالعات مربوط به شناخت مبانی نظری تحقیق
-
- مطالعه و بررسی ادبیات و پیشینه پژوهش
-
- گردآوری داده ها همراه با تحلیل تا جایی که به مرحله اشباع می رسیم.
-
- کدگذاری داده ها در سه مرحله (یافتن مفاهیم در داده ها)
-
- استخراج مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمانهای خدماتی
-
- جمع آوری نتایج پرسشنامه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای تعیین وزن هر بعد، معیار و زیر معیار
-
- اجرای مدل و اندازه گیری آمادگی الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح
-
- تعیین مقدار آمادگی الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح
اشباع نظریه
کــــــــــــمی
کـــــــــــــــیفی
۱-۸- چارچوب کلی پایان نامه
۱-۹- کلیدواژههای مورد استفاده در تحقیق
-
- فناوری اطلاعات و ارتباطات فاوا
به کلیه ابزارها، سیستمها و فناوریهای بکارگرفته شده در زمینه ارتباطات، مخابرات و سیستمهای اطلاعاتی گفته میشود (فتحیان، ۱۳۸۵).
-
- سازمان خدماتی
در سازمان های خدماتی محصول یا بازده سازمان نا مشهود است. معمولا نوع خدمت حالت انتزاعی و تجریدی دارد و اغلب بصورت نوعی اطلاعات، دانش یا آگاهی می باشد. در سازمان های خدماتی منابع انسانی یا نیروی کار، هسته اصلی سازمان را تشکیل می دهند و باید تعداد زیادی کارمند وجود داشته باشند تا بتوانند نیازهای مشتریان را تامین کنند (کدلیر، ۱۹۸۷، ص۹).
-
- گراندد تئوری یا رویش نظریه:
تئوری مفهوم سازی بنیادی، یکی از استراتژیهای پژوهش محسوب می شود که از طریق آن تئوری بر مبنای مفاهیم اصلی حاصل از داده ها، شکل می گیرد. این استراتژی از نوعی رویکرد استقرایی بهره می گیرد، یعنی روند شکل گیری تئوری در این استراتژی حرکت از جز به کل است. این استراتژی پژوهش بر سه عنصر : “مفاهیم”، و “مقوله ها” (طبقه ها)، و “قضیه ها” یا آنچه که از ابتدا “فرضیه ها” نامیده می شد، استوار است. در عین حال، مفاهیم، عناصر کلیدی تحلیل هستند زیرا تئوری از مفهوم سازی داده ها و نه جمع داده های عینی حاصل می شود (استراوس و کوربین،۱۹۹۰).
-
- آمادگی الکترونیکی
به مقدار توانایی پذیرش، استفاده و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در جوامع مختلف میگویند. برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی در جوامع مدلهای زیادی وجود دارد (حنفی زاده و همکاران، ۱۳۸۷).
-
- مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
CRM مخفف عبارت Customer Relationship Management است و به روش نرم افزاری اطلاق می شود که به سازمان کمک می کند به شیوه ای سازمان یافته ارتباط با مشتریانش را مدیریت کند. نمونه ساده ای از CRM ، یک بانک اطلاعاتی حاوی اطلاعات مربوط به مشتریان یک سازمان است که مدیریت و کارکنان فروش یا خدمات سازمان به کمک آن می توانند نیازهای مشتریانشان را با محصولات خود تطبیق دهند، نیازهای خدماتی آنها را یادآور شوند و غیره (Buttle, 2004).
-
- ارزش افزوده
ارزش افزوده در واقع عبارتست از ثروت اضافهای که توسط شرکت از طریق فرایند تولید و یا ارائه خدمات ایجاد میشود که با کسر نهادههای واسطه (مثل هزینه خریدها) از عایدیها بهدست میآید برای مثال نهادههایی نظیر کابل، مراکز سوئیچ، نیروی انسانی متخصص در طی یک فرایند، یک ارزش جدیدی (ارائه خدمت به مشترکین) تولید میکنند که در واقع به ارزش نهادههای ما افزوده میشود (Buttle, 2004).
-
- یکپارچگی زنجیره تامین
در زنجیره تامین، کلیه فعالیت های مرتبط با جریان کالا تبدیل مواد، از مرحله اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف کننده را شامل می شود. دو جریان اطلاعات و جریان مالی و اعتبارات در ارتباط با جریان کالا می باشد. یکپارچگی زنجیره تامین؛ فرایند یکپارچه سازی فعالیت های زنجیره تامین و نیز جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آن، از طریق بهبود و هماهنگ سازی فعالیتها در تولید و عرضه ی محصول است(Ross, 2010).