ج- اهداف و فرضیههایی برای مساله مورد تحقیق تدوین نمائید
د- به سئوالات ذیل پاسخ مناسبی ارائه نمائید
(۱) چگونگی انتخاب جامعه آماری و جامعه نمونه؟
(۲) چگونگی و نوع جمع آوری اطلاعات؟
(۳) آیا برای جمع آوری اطلاعات به آزمایش نمونهای نیاز است؟
(۴) آیا افرادی که مامور جمع آوری اطلاعات میشوند، آموزش نیاز دارند؟
(۵) چگونگی استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی
(۶) انتخاب واحد تحلیل، شاخصسازی مفاهیم و تعریف عملیاتی آنها
(۷) اعتبارسنجی ابزار جمع آوری اطلاعات
هـ- اطلاعات جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل و با یافتههای ادبیات تحقیق مقایسه و نتیجهگیری کنید، پس از نتیجهگیری از یافتهها، گزارش تحقیق را تنظیم نمائید.
* در روش تحقیق پیمایشی توجه محقق بیشتر به شناخت و مطالعه میزان تغییرات عوامل و اثر معنی داری کنش و واکنشهای میان عوامل معطوف میباشد، لذا این روش برای بررسی میزان تغییرات یک و یا چند عامل در اثر تغییرات یک و یا چند عامل دیگر بکار میرود میباشد و به صورت میدانی بکمک تکنیکهای مشاهده و correlation این پژوهش مبتنی بر روش همبستگی نا همنوائی مصاحبه (شفاهی) به جمع آوری اطلاعات بر اساس شیوههای نمونهگیری نائل میآید که در عین حال قابل مقایسه، تجزیه و تحلیل جهت مدلسازی و ترسیم مدلهای علی میباشد. این روش پژوهش از نوع مطالعات کمی بوده که میتواند قابلیت آزمونپذیری و تعمیمپذیری داشته باشد و در بعد خرد قرار دارد. این روش تحقیق درصدد پاسخگویی به سه سوال اساسی ذیل میباشد:
الف- نوع رابطه بین عوامل یا متغیرها؟ رابطه یکسویه/ دو سویه/ فقدان رابطه
ب- جهت همبستگی بین عوامل یا متغیرها مثبت/ مستقیم یا معکوس/ بیتاثیر
ج- شدت همستگی بین عوامل یا متغیرها
۱۰-۳ انواع روش پیمایشی:
الف- پیمایش توصیفی (پیمایشهای آماری)بررسی تمام افراد جامعه (سرشماری) یا معرفی از جمعیت نمونه و تعمیم نتایج به کل جامعه آماری
انواع روش پیمایش توصیفی:
(الف) تحقیقات مقطعی یا عرضی:پژوهشی است که در یک زمان معین و برای کنکاش یک واقعیت بکار برده میشود.
(ب) تحقیقات طولی یا تداومی: پژوهشی است در چند مقطع سری زمانی جهت مقایسه و تجزیه و تحلیل مقاطع مختلف زمانی میباشد.
ب- پیمایش تحلیلی (پیمایشهای ربطی) بررسی و تجزیه و تحلیل روابط بین متغیرهای معین، جهت بیان خصوصیات معرف گروه مطالعه .
۱۱-۳ تعریف جامعه آماری:
جامعه آماری عبارتست از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند.هرچه جامعه آماری کوچکتر باشد میتوان آنرا دقیقتر از یک جامعه آماری بزرگتر مطالعه نمود.
۱۲-۳ مفهوم نمونه:
چنانچه جامعه آماری بزرگ باشد ؛ محقق با توجه به محدودیت امکانات ناچار است از بین افراد جامعه تعداد مشخصی را به عنوان نمونه برگزیند و با مطالعه این جمع محدود ،ویژگیها و صفات جامعه را مطالعه کرده ، شاخصها و اندازه های آماری آن را محاسبه کند.به این جامعه محدود ، نمونه می گویند.
نمونه عبارتست از تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته و معرف جامعه بوده و از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار با شند.
در آمار به مقادیر اندازه گیری شده صفات مربوط به یک نمونه، ” شاخص آماری “ و به مقادیر اندازه گیری شده صفات مربوط به تمام جامعه ” پارامتر“ میگویند.
محقق به دو شکل ممکن است نمونه را انتخاب کند:
یک شکل آن این است که شانس انتخاب شدن را به تمامی افراد جامعه بدهد .یعنی تمام افراد جامعه شانس مساوی برای انتخاب شدن داشته باشند. که به آن روش انتخاب احتمالی یا اتفاقی میگویند.
-روش دیگر روش وضعی و غیر احتمالی است؛یعنی تمام افراد جامعه شانس مساوی برای انتخاب شدن نداشته باشند و در انتخاب افراد برای نمونه محقق نظریات خود را دخالت می دهد.این نمونه گیری را نمونه های وضعی میگویند.
۱۳-۳ انواع نمونه احتمالی:
این نمونه ها عبارتند از :
الف)نمونه های احتمالی ساده:
از این نوع نمونه در تحقیقات توصیفی زمینه یاب ، همبستگی،علیّ و تجربی استفاده میشود.این نمونه بر اساس این اصل انتخاب میشود که کلیه افراد جامعه مورد مطالعه با هم مشابهت دارند و متجانس یا یکدست هستند.برای انتخاب افراد نمونه از جامعه سه روش وجود دارد:
استفاده از قرعه کشی:در این روش محقق به هر یک از افراد جامعه یک کد یا شماره مخصوص می دهد . سپس از مهره ها یا پلاکهای شماره دار استفاده می کند و در صورت نبود آن ،شماره هریک از آنها را روی کاغذ یا مقوای کوچکی یادداشت می نماید؛بنابراین ، به تعداد افراد جامعه ،مهره یا پلاک یا کاغذ شماره دار در اختیار خواهد داشت .آنگاه آنها را داخل کیسه یا ظرفی می ریزد و مهره ها را یکی یکی خارج کرده و شماره آنها را یادداشت می نماید و این کار را آنقدر ادامه میدهد تا حجم نمونه کامل شود.
استفاده از جدول اعداد تصادفی : جدول های اعداد تصادفی به وسیله رایانه هایی که ارقام را به طور اتفاقی تنظیم می کنند تهیه می شود .این جدولها در دو جهت سطر و ستون دارای اعداد اتفاقی هستند که معمولا به ۹۹ سطر و ستون بالغ می شود و ارقام سطرها و ستونها به صورت بلوکهای پنج رقمی در کنار یکدیگر و به شکل تفکیک شده قرار دارد تا استفاده از آن تسهیل شود.
استفاده از روش منظم یا سیستماتیک: در این روش همانند روش های قبل فرض بر این است که افراد جامعه متجانس هستند و از این رو به هر یک از آنها از عدد۱ تا nشماره یا کد داده می شود. روش نمونه گیری منظم باعث می شود تا افراد نمونه به طور یکنواخت در سراسر جامعه پراکنده باشند.ضمنا محقق می تواند موقعیت فرد اول نمونه را در انتهای سلسله اعداد جامعه یا در بین آن انتخاب کند
ب ) نمونه گیری احتمالی طبقه بندی شده:
در جامعه ای که افراد آن از تجانس و همگونی برخوردار نیستند استفاده از روش اتفاقی ساده مناسب نیست و از روش طبقه بندی استفاده می شود .یعنی افراد جامعه با توجه به صفات درون گروهی خود به طبقات مختلفی تقسیم می شوند و افراد نمونه به تناسب از بین تمامی طبقات انتخاب می گردند.
برای انتخاب در چنین جامعه ای محقق باید به این ترتیت عمل کند :
صفات ممیز کننده افراد جامعه را مشخص کند.
براساس صفت یا صفات مورد نظر جامعه را طبقه بندی کند .
جدول توزیع افراد جامعه را بین هر یک از طبقات تهیه کند .
نسبت درصد و سهم هر یک از طبقات را در کل جمعیت جامعه محاسبه نماید.
با توجه به سهم هر طبقه در جامعه نسبت درصد و سهم آن طبقه را در افراد نمونه نیز معین کند.
با بهره گرفتن از روش نمونه گیری اتفاقی ساده تعداد افراد نمونه هر طبقه را از بین کل افراد همان طبقه انتخاب نماید.
ج ) نمونه گیری گروهی یا خوشه ای:
در صورتی که فهرست جامعه در دسترس نباشد استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای راه حل مناسبی است . مثلا در مورد ساکنان یک شهر که معمولا فهرستی در دست نیست می توان مناطق چند گانه شهر را ملاک قرار داد و از بین مناطق نمونه گیری تصادفی بعمل آورد.
د ) نمونه گیری مکانی :
این روش نمونه گیری بیشتر برای مطالعه پدیده ها و ویژگیهای مکانها و نواحی جغرافیایی مورد استفاده قرار می گیرد .در فضای جغرافیایی پدیده ها و صفات گوناگونی وجود دارد که گاهی بعد طبیعی دارند و گاه بعد انسانی و گاهی نیز ترکیبی از هر دو بعد هستند.هرکدام از این پدیده ها مکان یا فضای جغرافیایی خاصی را به خود اختصاص داده اند که مطالعه تمام آنها مقدور نیست.از این رو محقق باید از طریق انتخاب تعدادی از مکانها یا نواحی جغرافیایی آنها را مورد مطالعه قرار دهد.
۱۴-۳ روش های برآورد حجم نمونه:
روش اول :
در این روش از تخمین شخصی استفاده می شود ؛ یعنی اینکه محقق با در نظر گرفتن عواملی شخصا نسبت به برآورد حجم نمونه یا تعیین درصد مشخصی از جامعه اقدام می کند .هرچه جامعه کوچکتر باشد ،این درصدها بزرگتر خواهد شد و بر عکس
روش دوم :
فایل های پایان نامه درباره :بررسی تاثیر لوگوی بانک ملت بر روی عملکرد بانک ملت۹۳- ...